راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حزب کمونیست
در یونان
چگونه می اندیشد

ترجمه و تدوین بهزاد دولت آبادی
 

حزب کمونیست یونان به آینده دولت چپ که در این کشور تشکیل شده امیدوار نیست و خواهان خروج یونان از اتحادیه اروپاست. آنچه را می خوانید فشرده سخنان مسئول روابط بین المللی این حزب در همین ارتباط و در یک میزگرد خبری پس از تشکیل دولت چپ در یونان است:

«حزب کمونیست یونان در انتخابات اخیر کوششی تاریخی به عمل آورد و بسیار زحمت کشید و بسیار هم قوی عمل کرد. در همین انتخابات حزب ما 338 هزار رای بر 61 هزار آرای خود افزود و در مجموع نزدیک به 5.5 درصد رای آورد. حزب ما توانست صاحب 15 کرسی در مچلس بدست آورد و این سه کرسی بیشتر از انتخابات قبلی است. همانطور که مطلع هستید، در این انتخابات حزب تازه ای ظاهر شد بنام "حزب سوسیال دموکرات" بنام "سیریزا" که انتخابات را نیز برد. این حزب اکنون با یک حزب ملی گرا بنام "حزب مستقل یونانی ها" دولت ائتلافی تشکیل داده است. و باز می دانید که در گذشته دو حزب "پاسوک" و "دموکراسی نوین" نیروهای حاکم بر مجلس بودند. حزب دموکراسی نوین نماینده جناح راست محافظه کار و پاسوک نماینده جناح سوسیال دموکراسی در یونان است. در انتخابات اخیر میان این دو حزب رقابت شدیدی صورت گرفت که در نهایت موجب کاهش آرای حزب پاسوک شد. حزبی که درانتخابات گذشته 44 درصد رای بدست آورده بود و اکنون به حزبی با 4 درصد آراء تبدیل شده است.
کادرها و دولتمردان "سیریزا" افرادی هستند که از پاسوک به سیریزا کوچ کردند. البته این کوچ تصوری مبنی بر فرصت طلب بودن سیریزا در افکار عمومی جامعه ایجاد نکرد ولی به هر حال سیریزا اینگونه زاده شد.
در گذشته دو حزب پاسوک و دموکراسی نوین یکدیگر را متهم به تاریک اندیشی می کردند و هر یک خود را نماینده روشنایی میدانستند، با این حال در سال های اخیر قوای "روشنایی و تاریکی" مشترکا حاکمیت را در دست داشتند و مردم یونان را در شرایط بسیار سخت و سنگینی قرار دادند. بیکاری در کشور به بیش از 25 درصد رسید و در مقابل دستمزدها و حقوق بازنشستگی بیش از 20 درصد کاهش یافت. اینک در صحنه سیاسی، دو حزب سیریزا و دموکراسی نوین قرار گرفته اند. در کارزای انتخاباتی، از جانب هر دو حزب شعارهای آرمانگرایانه داده میشد. اما ما یقین داشتیم که در صورت پیروزی هر یک از آنها مجددا حکومتی سر کار خواهد آمد که نمی تواند پاسخگوی مردم برای تغییر شرایط حاکم بر کشور باشد.
چرا چنین اعتقادی داریم؟ زیرا هر دو حزب می خواهند در چارچوب اتحادیه اروپا و حوزه پولی یورو مانور کنند. هر دو حزب طرفدار باقی ماندن یونان در پیمان نظامی ناتو هستند، هر دو حزب خواهان ادامه حیات در چهارچوب سیستم سرمایه داری هستند، هر دو حزب مواجه نمی دانند چگونه می توان از باتلاق بدهی خارجی یونان را خارج کنند. وقتی به این تشابهات بین دو حزب اشاره می کنیم از ما به حق می پرسند که آیا واقعا هیچ فرقی بین سیریزا و حزب دموکراسی نوین نیست؟
بدون شک تفاوت هایی هست. به هر حال باید فرقی بین این دو حزب باشد که مردم را بنا به دلیلی به سمت رای دادن به یکی از آنها ترغیب کرد. رسانه های خبری در سراسر جهان چنین وانمود و تبلیغ می کردند که (گویا) با پیروزی سیریزا فلاکتی بزرگ بر سر کاپتالیسم فرو خواهد آمد و سیریزا نیز همواره تاکید می کرد که حتا با حضور در ناتو و همکاری با سرمایه داری جهانی هم می شود دولتی مردمی تشکیل داد, درحالیکه به نظر ما این تفکر غیر قابل قبول است. هر دو حزب روش هایی جهت خروج از بحران کنونی ارایه می دهند که در اصل، تفاوتشان در این نقطه نهفته است. سیاست حزب دموکراسی نوین باقی ماندن در اتحادیه اروپا و حوزه یورو, و گردن نهادن بر دیسیپلین مالی اروپا و بویژه آلمان است. در جناح دیگر، طرح و برنامه اقتصادی سیریزا نزدیکی و نرمش بیشتر در برابر ایالات متحده آمریکاست. به عبارتی طرح و نقشه سیریزا دادن امتیازات بیشتر به سرمایه آمریکایی و ظاهرا از این طریق بالا بردن نرخ رشد اقتصادی میباشد. در هر دوی این گزینه ها مردم جایی ندارند و مانور روی جناح های سرمایه داری متمرکز است.
هر چند این برنامه ها و سیاست ها از خارج اعمال و دیکته نمی شوند, ولی در کل فقط در راستای خواسته ها و نیازهای سرمایه داران یونان است و نه مردم. مردمی و زحمتکشان کشور خواهان مقابله با وضعیت کنونی هستند و همین طبقات جبهه "پامه" را تاسیس کرده اند. جبهه ای که ما نیز در آن حضور داریم. این جبهه شامل کارگران و اعضای سندیکا های کارگری و کشاورزی است. اما نه سندیکاهای زرد که به مبارزه طبقاتی اعتقاد ندارند.
همچنین تشکلی بنام "پاسه فه" جهت حمایت از اصناف و کسبه کم درآمد تاسیس شده که در آن نیز ما حضور داریم. همچنین تشکلی به اسم "ماس" جهت حمایت مالی از دانشجویان و همچنین تشکلی به اسم "ماس" جهت حمایت مالی از دانشجویان و نیز تشکیلاتی جهت حمایت حقوقی و مالی از زنان که هیچکدام از آنها سازمان های حزب ما نیستند اما ما با آنها همکاری داریم. همه آنها می دانند که بدون مبارزه نمی شود به حق و حقوق خود رسید. یک ضرب المثل یونانی می گوید "اگر نوزادی گریه نکند شیری هم در کار نیست". همه افراد در این تشکل ها با نیرو و زحمات خود فعالیت هایشان را سازماندهی میکنند و این آغازی است برای یک همبستگی قوی، زنده و ملی بر اساس نیازهای مردم و در درجه اول افزایش حقوق و دستمزدها و مبارزه علیه خصوصی تر شدن سرمایه دولتی و ثروت ملی. مبارزه جهت جلوگیری از تجاری شدن آموزش و بهداشت، مقابله با افزایش سن بازنشستگی، مبارزه برای اینکه فرزندانمان با شکم گرسنه به مدارس نروند. و تلاش جهت افزایش حقوق بیکاری. تلاش برای نجات محیط زیست و استقرار صلح در جهان و تلاش برای کسب تمامی حقوق انسانی. در صورت تقویت این همبستگی در یونان، ما می توانیم به سمت یک تحول انقلابی برویم و حتی حاکمیت سیاسی را بدست آوریم. البته ما صرفا برای قوی تر شدن و کسب قدرت توسط قوای چپ مبارزه نکرده و نمیکنیم. به گواه تاریخ 96 ساله ای که داریم، حزب ما برای دستیابی به اهداف متنوعی مبارزه کرده است. در جبهه چپ با خیلی از جریانات سیاسی وارد ائتلاف و همکاری شدیم، با بسیاری از جریانات پیشرو همکاری کردیم، اما همواره قدرت و توان جهش را در دست خود حفظ کردیم. همواره بر این باور بوده ایم و هستیم که مسئله اصلی تشکل بخشی و قدرتمند کردن طبقه کارگر و درک نیازهای آنها است و همواره باید مشکلات سایر اقشار و طبقات را در کنار و به همراه طبقه کارگر بررسی کرد. حزب کمونیست یونان مدافع و پرچمدار چنین تفکر و منشی است و هرگز کارگران و زحمتکشانمان را دعوت به تجمع زیر پرچمی دیگر نکرده و نخواهد کرد زیرا آینده از آن زحمتکشان است و پیروزی سوسیالیسم است.»
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  494  -  30 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت