راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رویدادهای ایران

از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57

دلارهای نفتی

در رگهای فاسد

رژیم شاه!

سال 1352، نیز سال تیرباران های سیاسی و زندان های بلند مدت برای فعالان سیاسی است. درعین حال که فساد همراه با دلارهای باد آورده نفتی، چون سرطان خون در رگهای رژیم جاری است. اخبار مهم این سال را به نقل از کتاب مستند "رویدادهای ایران از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57" به همت دکتر باقر عاملی می خوانید. دکتر باقر عاقلی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سپس فروشگاههای تعاونی سراسری کشور در زمان شاه بود و از جمله کارگزاران پاکدست و شایسته آن دوران که رژیم او را هم تحمل نکرد و راهی خانه اش کرد. پس از انقلاب دستگیر شد اما هیچ مدرکی دال بر آلودگی به فساد مالی و یا سیاسی از او نیافتند، درعین حال که مغضوب رژیم گذشته نیز بود. به همین دلیل چند سالی در زندان ماند و سرانجام آزاد شد. او در همین دوران دست به کار تحقیقات تاریخی شد و کتاب "از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57" محصول این تحقیقات اوست. او تا زمانی که زنده بود به امور تحقیقاتی ادامه داد. آنکس که نداند، نخواند و ندادند که چه گذشت، هرگز نمی تواند درک کند چه می گذرد. به همین دلیل بارها توصیه کرده ایم این روزشمار را با دقت بخوانید.

 

سال 1352

 

فروردین ماه

 

1 – دولت اعلام کرد در پنج روزاولیه سال جمعا 64 نفردرتهران و شهرستانها در اثرتصادف جان باخته اند.

2 – در تهران اعلام شد جمع اتومبیل های موجود از مرز 530 هزار گذشت.

3 – در تهران اعلام شد عده ای از ایرانیان در لیبی تعلیمات جنگ های خیابانی می بینند.

4 – دراصفهان اتوبوس حامل کارگران ذوب آهن در دره سقوط کرد و 27 نفرتلفات داد.

5 – سپهبد حسین فردوست قائم مقام سازمان اطلاعات و امنیت کشورو رئیس دفترویژه شاه به ریاست سازمان بازرسی کل شاهنشاهی منصوب شد.

6 – "پیکاسو" بانی سبک کوبیسم و نابغه جنجالی نقاشی در سن 93 سالگی درگذشت.

7 – ساختمان پالایشگاه دوم نفت تهران در جاده قم آغازشد.

8 – در سوسنگرد مرز بین ایران و عراق زد و خورد مسلحانه ای بین عراقیها و ایرانیان رخ داد ازقوای طرفین عده ای کشته و زخمی شدند.

9 – عده ای از ایرانیان مقیم لندن در حالیکه نقاب به صورت داشتند در مقابل سفارت ایران در لندن بهنگام سخنرانی امیرعباس هویدا نخست وزیر برای دانشجویان ایرانی دست به تظاهرات شدید زدند در حالیکه قصد حمله به سفارت را داشتند نیروی پلیس آنها را متفرق ساخت.

10 – در سنندج دو نفر جوان به جرم همکاری با دولت بعث عراق اعدام شدند.

11 – عملیات ساختمانی اتوبان کرج – قزوین آغاز گردید.

 

اردیبهشت ماه

 

1 – سازمان تعاون مصرف شهر و روستا با سرمایه پانصد میلیون ریال با یازده فروشگاه در تهران و شهرستانها کار خود را آغازکرد. دکترباقرعاقلی مدیرعامل سازمان مزبوراعلام نمود این سازمان پلی مطمئن بین شهروروستا خواهد بود.

2 – احمد احمدی ازطرف دادگاه نظامی محکوم به اعدام گردید و حکم درسنندج اجرا شد. اتهام وی تخریب پمپ بنزین فیض آباد وساختمان استانداری سنندج اعلام شد.

3 – کنفرانس سری و مهم تهران با شرکت دیپلمات های امریکائی در کشورهای خاورمیانه وآسیای جنوبی درمحل سفارت امریکا در تهران آغازشد. هدف این کنفرانس بررسی تهدیدهای اعراب به قطع نفت و خطرجنگ اعراب و اسرائیل وچگونگی مبارزه با کمونیسم بود.

4 – لطف الله ترقی روزنامه نگار قدیمی ایران درسن 73 سالگی درحالیکه دو پای اورا قطع کرده بودند درگذشت. وی روزنامه نویسی جنجالی و با ذوق خاص بود و در اواخرعمرازملاکین بزرگ ایران محسوب می شد.

5 – کلیسای سنت سرکیس درخیابان کریمخان زند با شرکت رهبران ارامنه جهان افتتاح شد.

6 – در دادگاه حمایت خانواده تهران دو مرد ازهم طلاق گرفتند. توضیح آنکه یکی ازآن دو پس ازعمل جراحی مرد شده بود.

7 – یک هیئت بزرگ اقتصادی از شوروی وارد تهران شد. این هیئت پیرامون برق، ماشین سازی، خانه سازی، تکنولوژی وکشاورزی مذاکرات لازم را با مقامات اقتصادی ایران انجام خواهند داد.

 

خرداد ماه

 

1 – هشت نفر که دردادگاه نظامی محکوم به اعدام شده بودند دراهواز اعدام گردیدند. اعدام شدگان عبارت بودند از: اسود مالکی، مالک مالکی، جری مالکی، عامرمالکی، عبدالله میرراشدی، محمد هویزاوی قریب نوری زاده. ظاهرا چهارنفراول به جرم خرابکاری و چهارنفردوم به جرم ارتباط با بیگانگان محکوم شده بودند.

2 – بامداد امروز سرهنگ هاوکینگز امریکائی از افسران ارشد هیئت مستشاری امریکا درایران درعباس آباد خیابان مینا توسط دو موتورسوارمورد اصابت گلوله قرارگرفت وبه قتل رسید.

3 – عبد موسوی و یعقوب موسوی دراهوازاعدام شدند. پنج نفرازهمکاران این دونفرازسه سال تا حبس ابد محکومیت یافتند. اتهام نامبردگان تخریب پلها و جاده ها بود.

4 – محاکمه علنی 7 نفرمتهم به توطئه ربودن سفیر امریکا و سرقت از بانک ایران و انگلیس دردادگاه نظامی آغازشد. دادستان ارتش برای 6 نفرتقاضای اعدام و برای یکنفر ده سال زندان کرد.

5 – دادگاه نظامی طبق نظر دادستان ارتش اکبر ایزد پناه، نعمت الله عیوض محمدی، رحیم بنانی، منوچهرنهاوندی، احمد گیفائی و کورش یکتائی را محکوم به اعدام وسیمین نهاوندی را به ده سال حبس محکوم نمود.

6 – رضا رضائی دریک برخورد مسلحانه با مامورین دولتی به قتل رسید.

7 – سازمان امنیت اعلام کرد یک گروه 16 نفری متلاشی شدند از این گروه سه نفر به قتل رسیده ده نفردستگیرو سه نفرفرارنموده اند.

 

تیر ماه

 

1 – هیئت امنای دانشگاه تهران بشرح زیرتعیین شدند:

امیرعباس هویدا، دکترمنوچهراقبال، دکترهوشنگ نهاوندی، دکترجمشید آموزگار، مهندس صفی اصفیا، دکترعبدالمجید مجیدی، دکترمحمد نصیری، دکترمحمد باهری، دکترعبدالله شیبانی، پرفسوریحیی عدل و دکتر جمشید بهنام.

2 – دادگاه تجدید نظرنظامی حکم اعدام 6 نفر را تائید کرد، شاه به آنها یک درجه تخفیف داد.

3 – هوشنگ تیزابی دربرخورد مسلحانه با مامورین انتظامی به قتل رسید.

4 – ناظم گزار رئیس سازمان امنیت عراق دست به یک کودتای نظامی زد. دراین کودتا ژنرال حامد شهاب وزیرجنگ به قتل رسید و سعدون نمیدان وزیرکشورمجروح شد ولی سرانجام دستگیرگردید.

5 – عبدالخالق سامرائی مسئول روابط عراق با جنبش های ترقیخواه عرب و مرد شماره 3 این کشورهنگام فرار دستگیرشد و 23 مامورامنیتی عراق که درکودتا دست داشتند تیرباران شدند.

6 – 13 نفر دیگر از شرکت کنندگان در کودتای عراق تیرباران شدند. عبدالخالق سامرائی محکوم به حبس ابد شد.

7 – دولت برای مبارزه با کمبود شکر از دولت انگلستان 300 هزار تن شکرخرید.

8 – وزارت امورخارجه کلیه گذرنامه های دانشجوئی را لغو کرد تا تدریجا به جای آن گذرنامه عادی بدهد.

9 – محمد داود خان درافغانستان کودتا کرد و رژیم آن کشور را از سلطنتی به جمهوری تبدیل نمود. هنگام کودتا، محمد ظاهرشاه در ایتالیا بسر می برد. داود خان شوهر خواهر محمد ظاهرشاه بود.

 

مرداد ماه

 

1 – درسقوط اتوبوس مسافربری به رودخانه مینودشت 50 نفر کشته شدند.

2 – سیل در بروجن اصفهان 18 نفر را کشت و 1500 نفررا بی خانمان کرد و 2500 خانه را درمحاصره گرفت. صدها هکتار زمین زراعی زیرآب رفت.

3 – سیل در نجف آباد اصفهان دوهزار خانه را ویران کرد.

4 – ورود گوشت گوسفند توسط بخش خصوصی آزاد شد.

5 – سپهبد جعفرقلی صدری رئیس شهربانی ازکاربرکنارگردید.

6 – محمد نصیری وزنه بردارایرانی دریک مسابقه 7 رکورد ایران، آسیا وجهان را شکست.

 

شهریور ماه

 

1 – دو خرابکارعراقی که از عراق به ایران وارد شده بودند در آبادان دو نفر را کشتند و 16 نفررا به سختی زخمی کردند.

2 – یک هواپیمای ارتشی سقوط کرد ودرنتیجه پنج افسرو درجه دار شهید شدند.

3 – اتومبیل پیکان هزار و پانصد تا هزار و ششصد تومان گران شد.

 

مهر ماه

 

1– روش آموزش پزشکی دانشگاه تهران تغییر کرد و دانشکده پزشکی بیک مرکزعلوم پایه و سه مرکزتحقیقات پزشکی تقسیم شد.

2 – سازمان امنیت اعلام کرد یک گروه 12 نفری قصد داشتند به شاه و فرح و ولیعهد سوء قصد نمایند. این گروه 12 نفر آنارشیست با زیر بنای توده ای مارکسیستی عبارت بودند از: رضا علامه زاده، عباسعلی سماکار، طیفوربطحائی، خسرو گلسرخی، کرامت الله دانشیان، منوچهرمقدم سلیمی، رحمت الله جمشیدی، شکوه فرهنگ، ابراهیم فرهنگ رازی، مریم اتحادیه، مرتضی سیاهپوش و فرهاد قیصری که تماما دستگیرشدند.

3 – شاه گفت برای رسیدن به صلح پایدار، چاره ای جز تقویت دفاع مملکت نیست.

4 – نمایندگی (بی – بی – سی) در ایران تعطیل شد و رئیس وکارمند آن اخراج شدند. سخنگوی دولت اعلام کرد علت این تصمیم روش دشمنانه ای است که رادیو مزبورعلیه ایران اتخاذ کرده است.

5 – شاه اعلام کرد اگردولت درمبارزه با گرانفروشی موفق نشود ارتش عهده دار این کار خواهد شد.

6 – جنگ بزرگ تانکها درصحرای سینا درگرفت و حدود سه هزار تانک در مقابل هم قرار گرفتند.

7 – قوای مصر در صحرای سینا شهر القنطره را بصرف خود درآورد و منابع نفت سینا را که درتصرف ارتش اسرائیل بود آتش زد.

8 – ارتش اردن از طریق ارتفاعات جولان وارد نبرد با اسرائیل شد.

9 – گروهی از سربازان عربستان سعودی برای جنگ با اسرائیل به جبهه جولان رسیدند.

10 – فیاض رهبری 38 ساله در خیابان حسام السطنه 9 نفر از اعضای خانواده خود و برادرش را با چاقو و تبرکشت و خود فرار کرد.

11 – سیصد هواپیمای امریکائی از طریق پل هوائی به اسرائیل اسلحه و مهمات رسانیدند.

12 – احمد آرامش وزیر پیشین کار و تبلیغات و وزیر اسبق مشاور و مدیرعامل سازمان برنامه در پارک فرح هدف گلوله مامورین انتظامی قرار گرفته کشته شد و دولت این شخص را بنام یک خرابکار معرفی کرد.

 

آبان ماه

 

1 – مقامات مسئول کشف یک شبکه (سازمان انقلابی توده یی ایران) را اعلام کردند.

2 – سناتور محمد ساعد مراغه ای که در فاصله بین سالهای 1320 تا 1328 دو بار نخست وزیر و چندین بار وزیر امور خارجه بود در سن 92 سالگی درگذشت. بنابر وصیت آن مرحوم جنازه وی درگورستان عمومی بدون نام و نشان دفن شد.

3 – قیمت هربشکه نفت ایران حدود 14 سنت افزایش یافت و با این ترتیب قیمت هربشکه نفت ایران به 19 / 3 دلار رسید.

4 – بلند پایگان دولتی از خرید سهام کارخانجات محروم شدند و حق انتقال سهام به همسر و فرزندان نیز از آنها سلب شد.

5 – هنری کیسینجر وزیر امورخارجه امریکا وارد ایران شد. وی ماموریت دارد پیرامون صلح خاورمیانه با مقامات سیاسی ایران مذاکره کند.

6 – طرح کیسینجر در تهران بشرح زیر فاش شد:

برقراری آتش بس مطمئن، مبادله اسیران جنگی، مذاکرات مصر و سوریه و اسرائیل در ژنو، عقب نشینی اسرائیل از سینا و غرب سوئز، باز شدن باب المندب، تخلیه اراضی اشغالی اعراب، تشکیل یک تمامیت فلسطینی در غرب اردن، بیت المقدس پایتخت مشترک فلسطین و اسرائیل.

7 – جمشید آموزگار وزیر دارائی اعلام کرد که قیمت نفت در جهان 4 برابر شده است و بعضی کشورهای مصرف کننده حاضرند نفت ایران را هر بشکه 16 دلار بخرند. وزیر دارائی ایران به شرکتهای نفتی هشدار داد که آماده تغییر قیمتها باشند.

8 – دو کارخانه سیمان از شوروی خریداری شد.

 

آذر ماه

 

1 – شاه در یک مصاحبه اعلام کرد تعدادی هواپیمای ایرانی در جریان جنگ اخیر خاورمیانه به عربستان سعودی فرستاده شدند و ماموریت خود را با موفقیت انجام دادند.

2 – در یک مزایده یک میلیاردی در تهران نفت ایران هر بشکه 16 دلار فروخته شد.

 

دی ماه

 

1 – شاه اصول قیمت گذاری نفت را اعلام نمود و یادآور شد که درآمد نفتی ایران در سال به 14 میلیارد دلارخواهد رسید.

2 – محاکمه 12 متهم به سوء قصد به شاه و فرح و ولیعهد دردادگاه نظامی آغاز شد.

3 – مذاکرات سری نفت در تهران بین مقامات شرکت نفت و نمایندگان کمپانی های معروف انگلیسی و امریکائی آغاز شد.

 

بهمن ماه

 

1 – دادگاه تجدید نظر نظامی به ریاست سرلشکر احمد بهرون رای خود را علیه متهمین سوء قصد صادرکرد. بموجب رأی صادره طیفور بطحائی، خسرو گلسرخی، کرامت الله دانشیان، عباسعلی سماکار، محمد رضا علامه زاده محکوم به اعدام شدند. و هفت نفربقیه از 3 سال تا حبس ابد گرفتند.

2 – طبق قرارداد منعقده بین ایران و انگلیس، ایران در مقابل 110 میلیون لیره نفت بر مبنای هر بشکه 7 دلارکالاهای مختلف دریافت خواهد کرد.

3 – مجید حجازی معروف به مطیع الدوله سناتور و نویسنده معروف ایران در سن 84 سالگی در تهران درگذشت.

4 – واحدهای نظامی عراق به مرزهای ایران تجاوز کردند.

5 – نیروهای مسلح عراقی مرکب از یکانهای تانک و پیاده و زرهی با پشتیبانی شدید توپخانه پاسگاههای مرزی ایران را در مناطق باختری مهران و حوالی رضا آباد مورد تجاوز قرار دادند و با نیروی نظامی ایران برای جلوگیری از این تجاوز به زد و خورد پرداختند و در نتیجه از عراقی ها 14 کشته و از ماموران مرزی ایران 41 کشته و 81 مجروح باقی ماند.

6 – شاه یک درجه مجازات 12 نفر متهم به سوء قصد را تخفیف داد.

7 – عبادالله خدارحمی، بهمن منشط، حجت الله عبدی، ماشاءالله سیف، ولی الله و روح الله سیف در دادگاه نظامی به اتهام آتش زدن سینما تاج و اتومبیل های سازمان اصلاحات ارضی و ژاندارمری محکوم به اعدام شدند.

 

اسفند ماه

 

1 – یک هواپیمای نظامی ایران در ارتفاعات البرز سقوط کرد و 8 سرنشین آن کشته شدند.

2 – در چهل کیلومتری قصرشیرین بین نیروهای مسلح عراق و مرزداران ایران زد و خورد مسلحانه بسیار شدیدی رخ داد که چندین ساعت به طول انجامید و در نتیجه از طرفین عده ای کشته و زخمی شدند.

3 – چندین گروه مسلح که ماسک بر چهره داشتند به سفارتخانه های ایران در استکهلم و بروکسل حمله بردند و سفارتخانه ها را اشغال کردند. هدف این چند گروه اعتراض به بازداشت ها در ایران و اعدام جوانان بود. یکی دیگراز اعتراض این عده این بود که چرا ایران در عمان (ظفار) مداخله نظامی کرده است.

4 – شاه فرمان بهداشت رایگان را به نخست وزیر ابلاغ کرد.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  488   18دیماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت