راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نخستین مصاحبه 2015 با زیوگانف

با همه قدرت

پیش به سوی آسیا!

سایت حزب کمونیست جمهوری فدراتیو روسیه

ترجمه و تدوین آزاده اسفندیاری

 

روز سوم ژانویه 2015 خبرنگارکانال تلویزیونی "لایف نیوز" روسیه، با دبیر کل حزب کمونیست این کشور"گنادی آندریویچ زوگانف" پیرامون مهم ترین مسائل جهانی و روسیه مصاحبه کرد. در این مصاحبه زوگانف در باره مسائل داخلی روسیه گفت:

"اتحاد اولیگارش ها، دزد ها و فریبکاران ، رندان رنگارنگ و" باند"ی فاشیستی با خواست های توسعه طلبانه و بدستور ایالات متحده آمریکا، کودتائی دولتی را بر علیه رئیس جمهور قانونی اوکرائین "یانوکوویچ" انجام دادند. حاکم شدن نئوفاشیست ها در کیف و در کنار مرزهای روسیه بزرگترین اتفاق سال گذشته بود.

بدون تردید آنچه در اوکرائین اتفاق افتاد ناشی از موج بحران های اقتصادی آمریکا است. دولت این کشور بیش از 18 تریلیون دلار بدهکاری دارد. آن ها سعی دارند تا بار بحران های داخلی خود را به صورت جنگ بر شانه دیگر کشورها قرار بدهند و در این مورد اوکرائین دارای شرایط مناسبی بود. کوشش آمریکا برای راه انداختن جنگ در این منطقه، علاوه بر تفرقه افکنی بین اقوام اسلاو، حاکم شدن هر چه بیشتر بر بازار اروپا است. وظیفه به ما حکم می کند تا نه تنها به یاری برادران اوکرائینی خود بشتابیم، بلکه به حمایت از خلق های اروپا نیز برخیزیم. اردوی کار و زحمت اروپا با بر پا داشتن متینگ ها و راه پیمایی، سیاست های رهبران کشورهای خود و جاه طلبی های امریکا را محکوم می کنند. چندین سیاستمدار معتبر آلمانی در نامه ای به " آنجلا مرکل" صدر اعظم این کشور هشدار داده اند که نباید تن به فشارهای "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا بدهد. برخی از رهبران اروپای شرقی نیز علیه دخالت های آمریکا در کشورهای خود دهان باز کرده اند. همه این شواهد گویای آن هستند که اتحادی نانوشته بر علیه آنچه که در اوکرائین توسط " باند"های نئو فاشیست تحت حمایت آمریکا روی میدهد ، در حال شکل گیری است.

ما باید حتی الامکان شرایط آرامش در شرق و جنوب اوکرائین را فراهم کنیم. اگر من در رأس تصمیم گیری دولتی روسیه بودم تا به حال "روسیه نو" یعنی رای مردم این منطقه را به صورت دوفاکتور به رسمیت شناخته بودم. من اگر بودم حق داشتن زبان مادری، داشتن خانه و خانواده، شهر، روستا، شغل ...برای مردم "دنباس" را می پذیرفتم. همه این زمینه ها حاکی از داشتن سرنوشت مشترک ما و مردم این منطقه است. بر همین اساس آتشی که در آن جا زبانه می کشد برای ما حکم محاصره مسکو و استالینگراد را در جنگ دوم جهانی دارد".

در مورد آینده " روسیه نو" رهبر حزب کمونیست روسیه گفت:

" روسیه نو یعنی شهرهای خارکف، دنباس ، کریوی روگ ، زاپاروژن، خرسون، نیکولایف، اودسا ...مردم همه این مناطق روس زبان هستند و در یک گستره تاریخی از مکان های مختلف روسیه به این جا نقل مکان کرده اند . با تسخیر حکومت توسط " باند"ها در کیف آن ها گفتن و نوشتن به زبان روسی را برای شهروندان اوکرائین قدغن کرده اند. چهره فاشیسم در تمامی زمینه ها خودنمایی می کند و ما موظف هستیم با در پیش گرفتن سیاستی منطبق با خواست های ملی با همه امکانات و قدرت دولتی با آن ها مقابله کنیم.

از منظری دیگر، اگر در کیف حکومت، زبان صلح و آرامش را در دستور کار خود قرار می داد امکان گفت و گو در باره اقتصاد، مالیات و دیگر مسائل اجتماعی، برای دستیابی به نتیجه مثبت، کاری بود آسان، اما آن ها سلاح به دست و با خونریزی و تخریب، در پی آرامشی هستند که فقط در گورستان ها می توان شاهد آن بود. حوادث اوکرائین فرا منطقه ای هستند و دست سازمان سازمان "سیا "ی آمریکا و زیاده طلبی ژئوپلیتیک آنان، کار را برای ما دشوار کرده است" .

در جوابی دیگر به خبر نگار، راجع به محاصره اقتصادی روسیه و باز گشت به تجربه خود کفائی زمان اتحاد شوروی " زیوگانف" گفت:

"باید در نظر داشت که در صد سال اخیر این ششمین بار است که روسیه در محاصره اقتصادی قرار می گیرد. درهمه موارد ما پیروز میدان بوده ایم. هر بار با توسل به عقل و درایت و تکیه بر امکانات خود، ما را از بیگانگان بی نیاز کرده است. هر کس حق دارد به منافع ملی و جفرافیای سیاسی کشور خود بیاندیشد و راه حل پیدا کند. چندی پیش از زبان "پوتین " شنیدم که کتابی در زمینه " اصول ژئو پلیتیک روسیه " نوشته است که باید از آن استقبال کرد.

باید یاد آوری کنم که در گذشته ما بنا بر چه دلایلی خود کفا بودیم. در روسیه همه شرایط مادی برای استقلال اقتصادی و تولید انبوه وجود دارد. ما توانسته بودیم از این شرایط مادی به نحو مطلوب بهره گیری کنیم. با روش های صحیح  سازمان دادن صنعت و کشاورزی، ایجاد تشکل های توده ای و رهبری حزب کمونیست در این کشور کثیرالمله، کاری شد کارستان. در شرایط امروز نیز با در نظر گرفتن متحدین طبیعی جفرافیای سیاسی ما، یعنی بلاروس و اوکرائین که بیش از نیمی از ذخائر کانی جهان در این مناطق قرار دارند، ما به راحتی می توانیم نه فقط  300 میلیون بلکه بین 700 تا 800 میلیون انسان را از نظر غذایی تامین کنیم. برای چنین دستآوردی باید سیاست خاصی را در پیش گرفت. ما در مرکز همه قدرت های بزرگ اقتصادی جهانی اعم از جمهوری خلق چین، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و جهان عرب قرار داریم. چنین موقعیت بزرگی می تواند برای ما راهگشا باشد و موفقیت آمیز .

یکی دیگر از مهم ترین خبرهای سال گذشته، چرخش سیاست خارجی روسیه از سمت غرب به طرف جنوب و شرق بود. در پیش گرفتن چنین سیاستی با ابتکار رئیس جمهور روسیه "ولادیمیر پوتین" میسر گشت که ما نیز فعالانه از آن پشتیبانی کردیم. روی آوری روسیه به سمت آسیا کاری است عاقلانه و حیاتی. در این منطقه از جهان، جریان پر قدرت مالی و اقتصادی وجود  دارد و بهترین فرصت برای بیرون کشیدن کشور از مشکلات و تعالی زندگی مردم است. ما در آنجا به بازاری بزرگ دست خواهیم یافت، ضمن این که دوستان و متحدین قابل اعتمادی هم وجود دارند.

همه زمینه ها برای برون رفت کشور از بحران های جاری وجود دارد به شرطی که سیاست های ضد شوروی دولت کنار گذاشته شود و به سعادت و سرفرازی مردم اندیشیده شود. در چین حزب کمونیست با موفقیت، جامعه آن کشور را هدایت و رهبری کرده است و در خیلی از زمینه ها حتی ایالات متحده آمریکا را پشت سرگذاشته است. ما نیز از تجارب ارزشمند نسل های اتحاد شوروی برخوردار می باشیم. این تجارب هستند که راهگشائی می کنند. " ولادیمیر پوتین" به درستی یاد آوری کرد که : "تاریخ  را نباید به ایدئولوژی دروغ آلوده کرد. باید جنبه های خوب و مترقی گذشته را گرفت و آن را بکار برد، اتحاد جماهیر شوروی راه سعادتمندانه را به روی مردم ما گشود ".

خبرنگار آخرین سوال خود را درباره پیروزی نمایندگان حزب کمونیست در مجلس محلی"نوا سیبر" و در شهر مسکو که نوه رهبر حزب کمونیست بعنوان جوان ترین نماینده رای آورد اختصاص داد و پرسید آیا نوه شما میخواهد جانشین شما شود؟

روگانف گفت:

"در حزب ما رسم موروثی و جانشینی وجود ندارد. کار ما بر اساس تفکر جمعی و تبادل نظر رفیقانه قرار دارد. حزب کمونیست برای هر عمل و حرکت خود جوابگو و جدی است. از این که نوه من توانسته است در یک رقابت سخت رای بیاورد راضی هستم. من فقط به او تذکر دادم که در صورتی خانواده من از او حمایت خواهند کرد که او توانایی های خود را نشان داده و درهای مشکلات مقابل خویش را خود باز کند و جوابگو باشد. او باید به کسانی که به او اعتماد کرده و رای داده اند احترام بگذارد و خواست های آن ها را در پارلمان پی گیری کند .

آن چه به حزب ما برمی گردد، حزب کمونیست در مسیر زندگی معاصر و جوانگرائی است. کشور ما در شرایط فعلی در موقعیت گذار است و ما  در یک آزمایش تاریخی  قرار داریم. اگر حزب در این موقعیت بتواند نسل امروزی را متحد کند، اگر بتواند راه را برای استعداد جوانان هموار سازد، با سربلندی ازگذار پر پیچ و خم اجتماعی با موفقیت عبور خواهیم کرد.

 

 http://kprf.ru/party-live/cknews/137954.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  488   18دیماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت