راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رویدادهای ایران

از انقلاب مشروط

تا انقلاب 57

شاه در سال 53

با اعلام حزب

واحد رستاخیز

به شقیقه خود

شلیک کرد!

مهم ترین رویداد سال 1353، تیری است که شاه به شقیقه رژیم خود شلیک کرد. البته، او غرق توهم قدرت بی رقیب و خالی شدن میدان سیاست از هر منتقد و مخالف و حتی مصلح این شلیک را کرد و نه خود دانست و نه اطرافیان چاپلوس و بادمجان دور قاب چینش به او هشدار دادند. این شلیک، اعلام حزب واحد "رستاخیز" و انحلال دو حزب درباری "ایران نوین" و "مردم" و حزب خلیج فارسی "پان ایرانیست" بود! شاه این شلیک به شقیقه خویش را با چند خودزنی دیگر کامل کرد. یعنی پیشنهاد خروج از کشور هر کس که مخالف او و حزب واحد رستاخیز است. او که گرفتار جنون قدرت شده بود، در آستانه اعلام حزب رستاخیز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت که "چپ تر از هر چپ گرای دیگری است". و باز در همین سال و پیش از اعلام حزب رستاخیز گفت که قدرت نظامی ایران  تا 10 سال دیگر همطراز قدرت نظامی امریکا و انگلیس و فرانسه و شوروی وقت خواهد شد و اضافه کرد که هیچ کشوری از ترس قدرت نظامی ایران نمی تواند به آن حمله کند!

همه این ادعاها درحالی بیان شد که ایران گندم وارد می کرد و بر جمعیت حاشیه نشینان شهرهای بزرگ ایران روز به روز افزوده می شد. آنها از روستاها به امید کار در شهرها کوچ می کردند. و باز، این شاه سال 53 بود که علیرغم آگاهی از نقش ساواک در درست کردن لیست نمایندگانی که باید به مجلس برده می شد و تائید آنها از سوی شاه (به نوشته اسدالله علم وزیر دربار او در خاطراتش) اعلام کرد در ایران آزاد ترین انتخابات برگزار می شود! جامعه به مرزی رسیده بود که هیچکس دیگر حرف ها و ادعاهای شاه را قبول نداشت و حتی با نفرت و به زور رادیو تلویزیون به آنها شاید گوش می کرد. وزیر خارجه وقت امریکا "کیسینجر" در همین سال به ایران سفر کرد و قیمت نفت را به شاه ابلاغ کرد و شاه بجای اعلام واقعیت، در یک مصاحبه مشترک به همراه کیسینجر اعلام کرد که بخاطر مصرف کننده، قیمت نفت را کاهش می دهد! درحالیکه به سود کمپانی های نفتی و شکستن بازار اوپک نفت را ارزان کرد. اقدامات چریکی و ترور سیاسی در این سال کاهش یافت و زندان ها لبریز از زندانیان سیاسی جوان شد. فصل تازه ای آغاز می شد. فصل به میدان آمدن مردم به جای عده ای جوان جان بر کف گرفته برای شکستن فضای بسته سیاسی کشور. شاه همه اینها را موفقیت های خود تصور کرده بود. تهران از جمعیت "ورم" می کرد. چنان که در جمهوری اسلامی کرده است. شاه مست قدرت است، چنان که آقای خامنه ای در آرزوی آنست و اگر دقت کنید به حرف و ادعاهای شاه و آن را مقایسه کنید با سخنرانی های رهبر جمهوری اسلامی مشترکات آن را به آسانی می یابید. درباره آزادی انتخابات، درباره قدرت نظامی ایران، در باره ثبات نظام و ...

در همین سال، شاه و صدام حسین در مذاکرات الجزایر به تفاهم رسیدند و با هم کنار آمدند. حاصل این تفاهم، برداشته شدن دست ارتش شاه از پشت کردهای عراق و عقب نشینی ملامصطفی بارزانی به ایران و باقی ماندن سیل ایرانی عراقی هائی بود که صدام اخراج کرده و در ایران ساکن شده بودند. کسانی که بعدها در جمهوری اسلامی تبدیل به یک نیروی نظامی- سیاسی شدند. در سپاه "بدر" که جمهوری اسلامی سازمان داد جای گرفتند و پس از سقوط صدام در عراق نقش آفرین شدند و همچنان در سپاه قدس فعال اند. آنها که به معاوندان عراقی مشهور بودند در آغاز تاسیس جمهوری اسلامی "مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق" را پایه ریزی کردند و آیت الله شاهرودی که خود به نوعی از روحانیون معاود (عودت داده شده) عراق بود رهبری آنها را برعهده گرفت. امثال سردار نقدی ها در سپاه جای گرفتند.

کارگزاران شاه، همچنان متکی به گردانندگان کودتای 28 مرداد حکومت می کردند. سپهبد اسکندر آزموده که به "آیشمن" (جانی دوران هیتلر) مشهور بود، در کهنسالی، توسط آموزگار که در سال 56 جانشین هویدا شد، به استانداری آذربایجان شرقی برگمار شد تا دیگران بدانند که رژیم قدر خدمتگذاران خود را تا آستانه مرگ میداند! درهمین سال دختر ارتشبد حجازی به قتل رسید. ژنرالی که مغضوب شاه شده بود.

از هر گوشه ایران، نشانه های بحران بیرون می زد. بچه دزدی، افزایش انفجاری  جمعیت تهران و دهها نمونه دیگری که نه شاه دید و نه کارگزارانش.

اخبار مربوط به سال 1353 را به نقل از کتاب "تاریخ ایران- از انقلاب مشروطه تا انقلاب 57 " در ادامه می خوانید:

 

 

سال 1353

 

فروردین ماه

 

1 – در واشنگتن اعلام شد، دولت ایران با امضای یک قرارداد، وام 200 میلیون دلاری به بانک جهانی داده است.

2 – شاه اعلام کرد تا ده سال دیگر قدرت نظامی ایران همطراز قدرت نظامی انگلستان خواهد شد.

3 – هیئت وزیران تصویب کرد به هر یک از اعضای خانواده کارکنان دولت ماهیانه معادل 200 ریال خواروبار داده خواهد شد.

4 – ملا مصطفی بارزانی تمام جوانان کرد را برای مقابله با ارتش عراق به خدمت دعوت کرد.

5 – دولت به مجلس لایحه داد که هرگاه والدین طفل از تحصیل فرزند خود جلوگیری کنند به حبس محکوم خواهند شد.

6 – بانک مرکزی اعلام کرد هزینه زندگی در سال 1352 – 2 / 11 درصد افزایش یافت.

 

اردیبهشت ماه

 

1 – شاه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: من چپ گراتر از چپی ها هستم.

2 – دکتر عبدالرحیم احمدی به سمت اولین رئیس دانشگاه آزاد ایران تعیین گردید.

3 – ایندیرا گاندی نخست وزیر هند برای یک دیدار پنج روزه وارد تهران شد.

4 – سناتور سپهبد بازنشسته امان الله جهانبانی در سن 83 سالگی درگذشت. وی 53 سال در درجات امیری انجام وظیفه می کرد.

5 – سپهبد فرخ نیا فرمانده سابق ژاندارمری و سرلشکر سرمد رئیس تدارکات ژاندارمری با تنزیل دو درجه بازنشسته شدند. سرتیپ علی تاج ترقی نیز با تنزیل دو درجه اخرج شد.

6 – عبدالعظیم ولیان وزیر سابق تعاون و امور روستاها به سمت استانداری خراسان و نیابت تولیت آستانقدس رضوی منصوب شد.

7 – به دنبال موج بچه دزدی درایران، اداره آگاهی بسیج شد.

 

خرداد ماه

 

1 – به علت خالی بودن سیلوهای کشور، وزارت بازرگانی پانصد هزارتن گندم خریداری نمود.

 

تیر ماه

 

1 – یک میلیون تن گندم خریداری شده دولت وارد ایران شد.

2 – انوشیروان رزاق منش به اتهام قتل منیژه حجازی دختر ارتشبد حجازی محکوم به اعدام شد.

3 – یک باند در همدان مرکب از هفت نفر بازداشت شدند. این باند متهم به کشتن رئیس بانک و بمب گذاری در چند سازمان دولتی بودند.

 

مرداد ماه

 

1 – شاه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: قوای دفاعی ایران تا پنج سال دیگر قدرتی خواهد بود که هیچکس خیال بد به ایران پیدا نخواهد کرد.

2 – روابط عمومی ستاد ارتش اعلام کرد به علت وجود نادرستی ها و سوء جریانات مالی سپهبد کیومرث صالح و دو سرتیپ و دو سرهنگ از ارتش اخراج شدند.

3 – سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد در پایان تیرماه 1353 جمعیت کل کشور به 32 میلیون و 300 هزار نفر رسید. جمعیت تهران نیز 3 میلیون و 587 هزار اعلام شد.

 

شهریور ماه

 

1 – دولت اعلام کرد به مناسبت شرایط نامساعد زندگی در عراق تاکنون حدود 70 هزار نفرکرد عراقی به ایران پناهنده شده اند.

2 – ژنرال بارزانی شهرکرکوک عراق را تصرف کرده و نیروهای خود را درآنجا استقرار داد.

 

مهر ماه

 

1 – هشت میلیون دانش آموز زیر پوشش تغذیه رایگان قرار گرفتند.

2 – شاه گفت: انتخابات آینده کاملا آزاد خواهد بود ودر چنین انتخاباتی نباید تهمت و افتراح زده شود.

 

آبان ماه

 

1 – شاه همراه با کیسینجر در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: به پیشنهاد ایران قیمت نفت را به نفع مصرف کننده کاهش می دهد. ما می خواهیم سود کمپانی ها را به 5 سنت در هربشکه محدود کنیم وآنها جز قبول چاره ای ندارند.

2 – نیک پی برای چهارمین بار شهردار پایتخت شد.

3 – اولین موافقتنامه و قرارداد همکاری های انرژی اتمی با فرانسه امضاء شد. به موجب این قرارداد دو راکتور اتمی مولد برق ازفرانسه خریداری خواهد نمود.

 

آذر ماه

 

1 – حسین پژمان بختیاری شاعر نامدارمعاصر در اثر ابتلاء به بیماری سرطان درگذشت.

2 – جمشید آموزگار وزیر کشور سپهبد بازنشسته اسکندرآزموده را به سمت استاندار آذربایجان شرقی تعیین کرد. همچنین سرهنگ بازنشسته دکتر سید اسدالله نصراصفهانی استاندار کرمان شد.

3 – مرکز آمار ایران اعلام کرد جمعیت تهران از مرز چهار میلیون نفر گذشت.

 

دی ماه

 

1 – قرارداد احداث 14 اسکله در بندر شاپور به امضاء رسید.

 

 

بهمن ماه

 

1 – نیروهای نظامی ایران که طبق نظر آمریکا به ظفار رفته بودند شهرسوق الجیشی (رخیوط) مرکزعملیات شورشیان را تصرف کردند و آنرا به نیروهای سلطان قابوس سپردند.

2 – شاه در مصاحبه با تلویزیون آمریکا گفت: چشم آبی ها باید ازخواب خود پسندی بیدارشوند. من پدرخوانده اسرائیل نیستم.

3 – شاه گفت هیچ کشوری قدرت حمله به ایران را ندارد.

 

اسفند ماه

 

1 – شاه در یک اجتماع بزرگ که از وزراء، نمایندگان مجلسین و مقامات دولتی و بازرگانان و اصناف و احزاب تشکیل شده بود ناگهان چهره سیاسی کشور را تغییرداد وسیستم یک حزب واحد را اعلام نمود و خطوط فعالیت های سیاسی کشور را ترسیم کرد. شاه در این اجتماع افزود: دوران دودوزه بازی کردن ها به سر آمده و جای کسی که با قانون اساسی و نظام شاهنشاهی و انقلاب 6 بهمن مخالف است در زندان است و یا خروج ازکشور.

2 – حزب واحد سیاسی، رستاخیزملی ایران نام گرفت و از طرف شاه، امیرعباس هویدا نخست وزیر، دبیرکل حزب شد.

3 – با تشکیل حزب رستاخیزملی ایران، دیگر احزاب چون، ایران نوین، مردم، پان ایرانیست و غیره منحل شدند.

4 – سروان نوروزی سرپرست گارد دانشگاه صنعتی آریامهر به ضرب گلوله کشته شد.

5 – درمذاکرات طولانی و مفصل که در الجزایر بین شاه ایران و صدام حسین بعمل آمد سرانجام هردو به توافق رسیدند. توافق های ایران وعراق بر مبنای سه اصل زیر اعلام شد:

1- تعیین مرزهای زمینی براساس پروتکل قسطنطنیه

2- تعیین مرزهای آبی بر اساس خط تالوگ

3-- کنترل دقیق و موثربرای حفظ امنیت مرزهای مشترک

6 – به دنبال توافق های ایران و عراق، دولت های عراق به موجب اعلامیه ای کلیه کردهائی را که با دولت درحال جنگ بودند و یا از کشور خارج شده بودند مورد عفو قرار داد.

7 – ژنرال ملامصطفی بارزانی به تهران دعوت شد تا ترتیب سکونت وی و ایادیش در یکی از نقاط ایران داده شود.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  488   18دیماه 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت