راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شعله های

جنگ مذهبی

از افریقا به اروپا

و خاورمیانه می رسد

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

اسلامگرایان "بوکو حرام" نیجریه و منطقه را همزمان با حملات و کشتارهای تروریستی القاعده و داعش در اروپا و بویژه "فرانسه" به هرج و مرج کشیده اند.

"بوکو حرام" های نیجریه حملات تروریستی خود را از سال 2009 شروع کردند اما عملیات اخیر آنها در نیجریه در طول این سالها سابقه نداشت. به گفته سازمان عفو بین الملل قتل عام این گروه تا کنون بیش از 2000 قربانی داشته است. هدف از حملات اخیر آنها تصرف شهر "باگا" واقع در شمال شرقی سواحل دریاچه "چاد" بود که از سال 1998 پایگاه نظامی نیروهای نیجریه، نیجر و چاد است. بنا بر گزارش رسانه ها و سازمان های غیر دولتی اکثر روستاهای منطقه به آتش کشیده شده اند. زنان و کودکان و افراد مسن صف به صف در منطقه وسیعی در شهرهای مرزی چاد، نیجریه و نیجر به قتل رسیده اند. به ویژه در ایالات "اوامارا"، "بومو" و "یوبه" که بوکو حرام از ماه مه سال 2013 حاکم مطلق این مناطق است.

با وجود رویدادهای فاجعه بار، از جمله آدم ربائی در سال 2014 که بیش از 200 دانش آموز در منطقه توسط بوکو حرام ربوده و به اسارت در آمدند، هنوز نتایج جنایات آنها کاملا بر همگان آشکار نشده است.

با توجه به بی تفاوتی عمومی رهبران نیجریه و رهبران غربی که بالبخند رویدادهای نیجریه و منطقه را شاهدند، هیچ آینده ای جز قتل و کشتار در انتظار مردم نیجریه نیست. حملات و بمب گذاری ها در قلب این منطقه وسیع نفت خیز هر روز تشدید میشود. کشوری که در نابرابری اجتماعی و فساد غرق است و از اختلافات قومی و مذهبی با "جمعیت مسیحی در جنوب و مسلمانان طرد شده از طرف دولت در شمال" متلاشی شده است. در این کشور نفت خیز اما فقر زده از سال 1988 تا سال 2009 بیش از 30 هزار نفر و از سال 2009 تاکنون 13 هزار نفر قربانی خشونت ها و تنش های اجتماعی، قومی، سیاسی و مذهبی شده اند. کشوری که از پر جمعیت ترین کشورهای قاره افریقا با جمعیتی معادل 180 میلیون است و انتظار می رود تا سال 2050 جمعیت آن به 440 میلیون افزایش یابد. کشوری که نابرابری اجتماعی و فساد مالی بر آن حاکم است و با مشکلات عمیق و بحران های مخرب، از جمله عملیات مرگبار گروه های جهادی روبرو است. باید توجه داشت که پایگاه نظامی "باگا" و نیروهای متشکل از نیروهای نیجریه، نیجر و چاد در سال 1988 چهار سال قبل از تولد فرقه "بوکو حرام" برای مبارزه با قاچاق اسلحه و مبارزه با "تروریسم" ایجاد شد، اما مقامات دولتی و نظامی از سال 2002 کشور را در اختیار فرقه " بوکوحرام" رها کردند. رهبران قادر به حل مسائل اجتماعی عمده از جمله بیکاری و بیسوادی شایع در کشور نیستند و اسلامگرایان با بهره گیری از همین فقر اجتماعی و بیسوادی، مردم را در اطراف مردی بنام "ابوبکر شکائو" جمع کردند. مردی که مدعی انواع عملیات جادوگری و معجزه است.

طرفداران این فرقه خود را " وهابی" معرفی می کنند و قبله آنها شبه جزیره عربستان است!

باید توجه داشت که فروپاشی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در "سیرالئون" و "لیبریا" نیز اکنون با پدیده مشابه "بوکو حرام" روبرو است. گروه هایی با نام های مختلف از جمله "ارتش مقاومت مسیحی" از اکنون در مرزهای "اوگاندا" و جمهوری "کنگو" و "افریقای مرکزی" در حال ریشه دوانی و رشد اند.

آیا کامرون و چاد نیز بزودی به منطقه نفوذ و عملیات گروه های اسلامگرا تبدیل خواهند شد؟

نیروهای چاد و نیجریه در طول تهاجم بوکو حرام به شهر باگا با مقاومت کوتاه مدتی منطقه را ترک کردند. این نشانه شکست همکاری های ارتش های منطقه افریقا با یکدیگر است درحالیکه رهبران این کشورها همچنان شعار اتحاد نظامی میدهند.

در ژانویه امسال بوکوحرام در منطقه مرزی کامرون 60 زن و کودک را به اسارت در آورد و با خود برد. یگانه راه حل برای جلوگیری از رشد این فاجعه حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی منطقه است اما یگانه برنامه ای که در دستور کار دولت های منطقه قرار ندارد حل همین مشکلات است.

 

. http://www.humanite.fr/la-terreur-boko-haram-et-la-menace-dun-chaos-regional-en-afrique-563566

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  49 9 بهمن 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت