راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دبیرکل حزب کمونیست فرانسه:
آینده نوینی در انتظار اروپاست!
پیروزی های پیاپی
چپ اسپانیا
در انتخابات
شهرداری ها!
اومانیته- ترجمه الف- آذرفریتاش
 

تحولات جدید اسپانیا، که از پس از انتخابات شهرداری ها و منطقه ای از 24 مه آغاز شد، این کشور را می برد تا با یونان هم سرنوشت شود و در برابر اتحادیه اروپا بایستد.
انتخابات شهرداری ها نشان داد که چشم انداز سیاسی اسپانیا تغییر کرده است. این تحولات احتمالاً سرآغاز سقوط حزب پوپولیسم و سوسیالستی است که قدرت دولتی را در اختیار دارند و در کنار منارشی سلطنتی بر اسپانیا فرمانروائی می کنند.
در انتخابات اخیر، شهرداران مختلف چپ با حمایت حزب چپگرای "پودموس" و احزاب مترقی در شهرهای مادرید، بارسلونا و "والنسیا" که از پر جمعیت ترین شهرهای اسپانیا هستند و همچنین "ساراگوسا" و "کادیز" بر رقبای محافظه کار و نئو لیبرال خود پیروز شدند.
"مانوئلا کارمنا" یکی از فعالان کمونیست سابق در دوران دیکتاتوری فرانکو که درعین حال قاضی شناخته شده و برجسته ای است و اکنون برای حقوق بشر فعالیت میکند شهردار مادرید شد و به 24 سال قدرت راستگرایان بر پایتخت اسپانیا خاتمه داد. وی با حمایت حزب چپ گرای "پادموس" و بخشی از آراء سوسیالست های چپ به این موفقیت رسید. وی پس از پیروزی خود به مردم مادرید گفت: ما خدمتگذار مردم هستیم و به خواست های مردم پاسخ میدهیم. ما میخواهیم مردم ما را به اسم بشناسند و یا در حکومت سهیم باشند.
در بارسلونا "آدا کولو" فعال چپ و مبارز حقوق شهروندان بی خانمان و اخراج شده از مسکن خود شهردار بارسلون شد. وی نیز با حمایت حزب "پودموس" و سوسیالسیت های چپ و استقلال طلبان رادیکال و جمهوریخواهان مترقی به این پیروزی دست یافت. در شهر "والنسیا" که سنگر اصلی دست راستی های اسپانیا است نیز "جوان ریبو" کاندیدای چپ پیروز انتخابات شد. وی پس از پیروزی به شهروندان اسپانیا گفت: زمان اقتدارگرایی و استبداد سپری شده است و بهاری نو در انتظار اسپانیا و اروپا است.
شهرداران آینده چپ اسپانیا در مادرید و بارسلونا و والنسیا متعهد شدند که برای بهبود شرایط زندگی شهروندان این سه شهر طرح های مقابله با خدمات اجتماعی را لغو کنند. خانواده هایی که براثر بدهکاری به بانک ها از خانه خود اخراج شده‌اند را به خانه هایشان باز گردانند. دسترسی به خدمات اساسی، از جمله آب و برق را مجانی کنند.
در پایتخت اسپانیا "مانوئلا کارمنا" شهردار جدید و منتخب متعهد شد برای تغذیه کودکان 3 تا 13 ساله که در فقر بسر می برند در مدرسه‌ها تغذیه رایگان را برقرار کند. تقریباً یک چهارم خانواده های اسپانیائی در خط فقر - در سال 2014 - بسر می برند و نزدیک به 2.5 میلیون کودک اسپانیایی از تغذیه مورد نیاز محروم اند.
علیرغم توفان بزرگی که پیروزی چپ در اسپانیا ایجاد کرده، هنوز دولت راستگرای حاکم مدیریت 40 استان از 50 استان اسپانیا را در اختیار دارد.
دبیر کل حزب کمونیست فرانسه در مقاله ای در روزنامه اومانیته نوشت "پس از پیروزی مردم یونان به رهبری الکسی تسپرایس بر علیه سیاست های ریاضتی صندوق بین‌المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا، اکنون نوبت مردم اسپانیا رسیده تا به زورگویان پاسخ مناسب را بدهند. آینده نوینی در انتظار اروپا است."

ــ http://www.humanite.fr/nous-sommes-les-serviteurs-des-citoyens-de-madrid-576912
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 508 - 28  خرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت