راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

به ابتکار حزب کمونیست

تشکیل یک جبهه

چپ در اوکرائین

منابع روسیه- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

علیرغم ضربات مکرر سال گذشته از طرف دولت نئوفاشیست اوکرائین، نیروهای مترقی اوکرائین موفق به تجدید سازمان خود شدند .

هفته گذشته اپوزیسیون چپ اوکرائین حزب جدید کمونیست را تاسیس کرد. کمی بیش از یک سال در ماه مه سال 2014 دولت غیر دمکراتیک اوکرائین با نخست وزیری "پیوتر پرشنکو" حزب کمونیست این کشور را غیر قانونی و منحله اعلام کرد.

در ماه ژوئیه همان سال انحلال فراکسیون کمونیست پارلمان اوکرائین نیز اعلام شد و در ماه آوریل سال 2015 پارلمان برای رهائی از انتقادها و افشاگری های کمونیستها در یک رای گیری نمایشی، حضور این فراکسیون در پارلمان اوکرائین را غیر قانونی دانست. به این ترتیب تصمیمات دیکته شده غرب در اوکرائین به اجرا در آمد. یک سال بعد با وجود ضربات مکرر دولت، اپوزیسیون موفق ‌شد نیروهای خود را بسیج کند و حزب کمونیست جدید اوکرائین موجودیت خود را اعلام کرد. جنبش احیاء به  ابتکار حزب کمونیست از ائتلافی متشکل از پنج حزب سیاسی و سیزده سازمان غیر دولتی تشکیل شد. اولویت این جبهه توقف فوری خونریزی در  شرقی اوکرائین  و همچنین حل مسالمت آمیز جنگ میان دو ارتش شرق و اوکرائین بر اساس موافقتنامه "مینسک 2" و خاتمه یافتن تمرکز قدرت در "کیف" و تصویب قانون فدرالیسم در اوکرائین اعلام شد. این جنبش خواستار یک اوکرائین جدید و بیطرف است نه طرفداری از اروپا و نه روسیه.  زبان رسمی و همچنین زبان روسی برای بازگردان مناسبات متقابل و مناسب با مسکو در زمینه سیاست داخلی پیش بینی شده است.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 508 - 28  خرداد 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت