راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"اردوغان"

در انتخابات

به تله مردم افتاد!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تلاش برای تشکیل دولتی است از ملی گرایان و راستگرایان و کمالیست ها.

"مصطفی" راننده تاکسی در استانبول میگوید: شکست سلطان ما چیز خوبی است ــ  اردوغان یک کشور 76 میلیونی را یک کارخانه تصور می کند که خود مدیر عامل آن است و همه زیر فرمان او هستند. شکست حزب عدالت و توسعه ــ حزب محافظه کار اسلامی ــ به رهبری رجب اردوغان در انتخابات اخیر پارلمانی این کشور موجب شد تا این حزب نه تنها به اکثریت مطلقی که اردوغان انتظار آن را داشت دست نیابد؛ بلکه ده کرسی را هم در پارلمان از دست بدهد.

حزب دمکراتیک خلق هوادارکردهای ترکیه به پیروزی بزرگی در انتخابات دست یافت. این حزب اکنون با قدرت بیشتری در پارلمان حضور دارد. رهبر کارزماتیک این حزب "دمیرتاش" به هدفی که در این انتخابات انتظار آن را داشت رسید و اکنون 80 کرسی مجلس را در اختیار دارد و این ضربه بزرگی بود به اردوغان و حزب عدالت و توسعه وی.

اردوغان در پی اکثریت مطلق پارلمانی بود تا بتواند قانون اساسی ترکیه را به سود قدرت کامل رئیس جمهور تغییر بدهد اما رای دهندگان و بویژه کردهای ترکیه با رای خود در مقابل او ایستادند.

اکنون به نظر می رسید ترکیه در یک بن بست قدرت قرار گرفته است، اما نتیجه انتخابات خلاف آن را نشان داد.

یک محقق سیاسی ترکیه که نخواست نامش اعلام شود گفت:

"اکثریت شهروندان ترک نمی توانند بپذیرند که اردوغان، آن سکورارلیسم محدودی که از "آتا تورک" به ارث رسیده نابود کند و آزادی محدود کنونی ترکیه هم بر باد برود. بسیاری از ساکنان استانبول نگران آینده کشور هستند. مذاکرات بین احزاب سیاسی برای دستیابی  یک ائتلاف برای تشکیل دولت همچنان ادامه دارد. تلویزیون و رسانه‌ها انواع مفروضات و ترکیب های ممکن را برای تشکیل دولت آینده مطرح می کنند. بسیاری در انتظار یک اتحاد بین حزب عدالت و توسعه و حزب سوسیال دمکرات ــ حزب جمهوری خواه معتدل با 132 کرسی پارلمانی ــ هستند. در حالی که دیگران روی ائتلاف حزب عدالت و توسعه با دیگر احزاب شرط بندی می کنند. من فکر میکنم که حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت جدید وقت کشی می کند. اردوغان قصد دارد بنا بر قانون اساسی ــ بعد از یک دوره 45 روزه اگر دولت جدید تشکیل نشود فرمان انتخابات تازه ای را بدهد تا یکبار دیگر بخت خود را برای کسب اکثریت مطلق پارلمانی و تلاش برای تغییر قانون اساسی کشور به سود قدرت ریاست جمهوری آزمایش کند. این در حالی است که انتقادهای مردم و احزاب روز به روز علیه اردوغان که 12 سال قدرت را در دست دارد تشدید می‌شود. مردم وی را متهم می کنند که در عرض این مدت مبلغی معادل 7 میلیارد دلار را به جیب زده است. تنفر و خشم مردم بخصوص بعد از افشای فساد دولتی که منجر به برکناری 4 وزیر و نزدیکان اردوغان شد سرعت گرفته است. علاوه بر این، پروژه های عظیم فراعنه مانند ساخت و ساز کاخ ریاست جمهوری با هزار اتاق و دفاتر گوناگون و غیره ... و احداث بزرگترین مسجد در جهان در استانبول خشم مردم را تشدید کرده است. این در حالی است که شرایط زندگی مردم هر روز سخت تر می‌شود. کشوری با نرخ تورم 8 در صد، کاهش رشد اقتصادی 2.9 در صدی و بیکاری نگران کننده 11 در صدی و ادامه کاهش بهای پول ملی در مقابل ارز خارجی "یورو" و "دلار" همگی شرایط بد اقتصادی را در آینده نشان میدهند. نارضایتی مردم در آستانه ماه رمضان - 18 ژوئن-  بدلیل افزایش انفجاری قیمت کالاهای مصرفی، بویژه افزایش قیمت مواد غذائی مانند چای 26 درصد، گوشت 20 در صد، عدس 58 در صد و همچنین کاهش قدرت خرید دستمزدها محسوس است.

یک روزنامه‌ نگار که به دلیل جو امنیتی و پلیسی ترجیح میدهد ناشناس باقی بماند میگوید:

هیچ آینده‌ای برای کشور، با حزب عدالت و توسعه و یا حزب راستگرای افراطی متصور نیست. حزب حرکت ملی با 80 نماینده در مجلس به دولت میگوید برای مشارکت ما در دولت آینده باید مذاکرات با بزرگترین و مهم ترین حزب کردهای ترکیه "پ.ک .ک" آغاز شود و این خواست مانع تشکیل دولت با حضور آنست.

روزنامه ـــ کموریت ــ با آگاهی از نارضایتی مردم از سیاست دولت در برابر سوریه و داعش، شجاعانه اسناد و عکس های مربوط به ارسال محموله های سلاح ترکیه از طریق سرویس اطلاعاتی برای داعش در سوریه را منتشر کرده است. حقایقی که دولت آن را بشدت انکار کرد.

.http://www.humanite.fr/les-turcs-entre-tension-et-incertitude-577337

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                         راه توده 509 - تیر 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت