راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کمونیست ها

فاجعه امروز اوکرائین

 را حدس زده بودند

عسگر داوودی

 

آنچه که اکنون در اوکرائین جریان دارد و راستگراهای نئوفاشیست حاکم بر پایتخت این کشور می کوشند آن را تبدیل به تشدید جنگ و برادر کشی در شرق این کشور کنند، رویداد غافلگیر کننده ای برای احزاب مترقی و بویژه احزاب کمونیست جمهوری های برآمده از اتحاد شوروی سابق و همچنین احزاب کمونیست جهان نیست. آنها 5 سال پیش اوضاع کنونی اوکرائین را پیش بینی کرده و نسبت به آن هشدار داده بودند. آنچه می خوانید گزارش کنفرانس بین المللی در اوکرائین، 5 سال پیش از فاجعه کنونی اوکرائین است:

 

5 سال پیش به ابتکار حزب کمونیست اوکرائین کنفراس بین المللی تحت عنوان (گسترش تحمیلی ناتو به شرق:مسائل امنیتی اروپا) در کیف، پایتخت جمهوری اوکرائین برگزار شد. در کار کنفرانس رهبران احزاب کمونیست، سوسیالیست، سوسیال- دموکرات از 14 کشور اروپائی، نمایندگان پارلمان اوکرائین، کارمندان سفارت های بلاروس، کوبا، مولداوی، روسیه، نمایندگان جنبش های ملی- میهنی، جامعه شناسان و سیاستمداران شرکت کردند. به حاضرین امکان بیان نظرات پیرامون مسائل زیرین داده شد:

- تهدیداتی که ناتو با گسترش خود به شرق همراه دارد،

-عواقب اجتماعی -اقتصادی الحاق دولت های اروپای مرکزی و شرقی به آتلانتیک شمالی،

- چشم انداز ایجاد سیستم ثمر بخش و عادلانه امنیت اروپا،

- اشکال و متدهای اعمال مشترک احزاب چپ و چپ سنترالیست اروپا بر علیه گسترش ناتو به شرق.

کنفرانس در شرایط اعتراض نیروهای چپ اوکرائین بر علیه ملاقات بوش در کیف و تلاش یوشنکو و تیماشنکو رئیس جمهور و نخست وزیر اوکرائین برای کشاندن کشور به ناتو بر خلاف میل و اراده اکثریت مردم اوکرائین برگزار گردید.

دبیر اول حزب کمونیست اوکرائین پیوتر سیماننکو کنفرانس را افتتاح نمود و ریاست کنفرانس را دبیر دوم ح ک اوکرائین آلکسیوف و عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان الیسوس واگنوس بعهده داشتند.

اکثریت شرکت کنندگان کنفرانس بر این نکته هم عقیده بودند که بعد از تخریب اتحاد شوروی، استثمار زحمتکشان در جهان شدت بیشتری یافته است، تضاد بین کار و سرمایه ژرفتر شده است. کاپیتال، سیاست گلوبالیزاسیون امپریالیستی را با توسل به متدهای دیپلماتیک،اقتصادی و نظامی را فعال کرد. نیروی نظامی سیاست گلوبالیزاسیون امپریالیستی همانا بلوک ناتو است.

تمامی تاریخ این بلوک از لحظه تشکیل آن در سال 1949 تا به امروز عبارتست از زنجیره ای از عملیات خونین بر علیه مبارزات ملی- آزادیبخش خلق ها برای تعیین سرنوشت خویش.

بیائید با هم تنها جنایات اصلی را که توسط ایالات متحده با حمایت یا سکوت رضایتمندانه دست نشاندگان او صورت گرفته را برشماریم:

- سال 1953، سال سرنگونی یک دولت ملی درایران که رهبری آن را سیاستمداری بنام محمد مصدق برعهده داشت و سلطه 25 ساله دیکتاتوری شاهنشاهی در ایران.

- سال 1954، تهاجم نظامی به گواتمالا و سرنگونی دولت دموکراتیک آربنس و استقرار رژیم ترور نظامی سیاسی بمدت 40 سال؛

-1960 سرنگونی دولت دموکراتیک پاتریس لومومبادر در کنگو و قتل فجیع او؛

-1973 سرنگونی و قتل رئیس جمهور منتخب شیلی سالوادور آلنده؛

-  جانشینی رهبران منتخب در پاکستان، فیلیپین، پاناما،هائیتی توسط دست نشاندگان آمریکائی.

-  بیش از 40 سال از تحریم اقتصادی کوبا توسط ایالات متحده میگذرد و بارها خطر حمله نظامی بر علیه این کشور سازماندهی شد.

بعداز 1991 و متلاشی شدن بلوک شرق، ناتو تحت رهبری ایالات متحده جنایات جنگی در یوگسلاوی،افغانستان و عراق را مرتکب شد و اکنون نابودی ایران را در سر دارد.

ناتو جمهوری بلاروس، جمهوری خلق کره و حتی چین را تهدید می کند. برای باندهای تروریستی بین المللی رهبری بنام "بن لادن" ساخته اند.هم اکنون ناتو جنگ در عراق و افغانستان را به طرف صربستان گسترش داده است.

چرا بلوک ناتو به شرق نزدیک میشود؟ دلیل روشن آن تصاحب اراضی روسیه و سلطه بر منابع طبیعی و سرشار این سرزمین است. روسیه دارای یک سوم ذخایر منابع زیر زمینی جهان است.از هر پنج درخت در جهان، یک درخت در روسیه می روید. از هر دو لیتر آب شیرین، که از نفت گرانتر است، یک لیتر در روسیه است. اینست دلیل خیزی که بلوک ناتو به سمت روسیه برداشته است

بیانیه کمیته مرکزی حزب کمونیست اوکرائین، بمناسبت سفر جورج بوش به این کشور:

رئیس جمهور ایالات متحده 31 مارچ 2008 از کیف دیدن کرد. تاریخ این سفر اتفاقی انتخاب نشده بود. بوش آشکارا در آستانه نشست ناتو در بخارست مهمان یوشنکو شد. نشستی که در آن پیوستن کشور ما به این بلوک متجاوز نظامی بررسی شد، اما زیر فشار مخالف مردم میهن ما به نتیجه نرسید. بوش پنهان نساخت که هدف اصلی او از این سفر عبارت بود از حمایت سیاسی از رهبران رژیم ناسیونالیستی که بر خلاف اراده اکثریت مطلق مردم اوکرائین از پیوستن میهن ما به بلوک بندی نظامی ناتو دفاع می کند.

حزب ما بارها اخطار کرده است که پیوستن اوکرائین به ناتو، بطور اساسی واقعیت های ژئوپولیتیک در قاره اروپا- آسیائی را تغییر می دهد. اوکرائین به هدفی برای تروریست ها مبدل خواهد شد، مسلما مشکلاتی در رابطه با روسیه و بلاروس بوجود خواهد آمد، تاثیر منفی بر مناسبات اقتصاد ما با این جمهوری ها و ضربه به منابع انرژی خواهد داشت. درعین حال موجب از دست رفتن نقش اوکرائین بمثابه دولت ترانزیت، از دست دادن تکنولوژی پیشرفته، تخریب مجتمع های مدرن تولیدی و علمی و از دست دادن کادرهای حرفه ای خواهد شد.

خانواده های اوکرائینی قربانی بلندپروازی های امپراطوری ایالات متحده خواهند شد و زندگی و سلامتی فرزندان، اقوام و نزدیکان خویش را در خطر خواهند دید. یعنی همان رویدادی که اکنون در کوزوا شاهد آن هستیم.

پلنوم کمیته مرکزی حزب کمونیست اوکرائین از تمامی میهن دوستان واقعی،علیرغم هر نوع تمایلات و وابستگی سیاسی آنان در خواست می کند که با جنبش سراسری اعتراض به پیوستن اوکرائین به ناتو پیوند برقرار کنند. ما بایستی که به بازیگر سیار گستاخ ماوراء اقیانوس و خدمتگذاران ناسیونالیست آن در اوکرائین نشان دهیم که اجازه نخواهیم داد کشور ما را به مالکیت خود در آورند.

در همین ارتباط "پیوتر سیماننکو" دبیر اول حزب کمونیست اوکرائین طی مصاحبه ای مطبوعاتی گفت:

سفر جورج بوش به اوکرائین سفری تبلیغاتی و درعین حال کاسبکارانه بود. هدف او سنجش موقعیت حکومت کنونی اوکرائین وهمچنین ارزیابی آمادگی کشور برای پیوستن به ناتو بود. برنامه ای که اساسا رسیدن یوشنکو به ریاست جمهوری برای هموار ساختن راه آن بود. در بخارست درخواست یوشنکو و تیماشنکو رئیس جمهور و نخست وزیر اوکرائین برای پیوستن اوکرائین به عضویت ناتو طرح شد، اما جنبش مردمی مخالف تحقق آن را ناممکن ساخت. سفر بوش به اوکرائین خصلت وابسته حکومت کنونی اوکرائین را تائید کرد. یعنی تائید این نکته که دولت اوکرائین ابزار دست ایالات متحده است.

اکنون جهان می داند که بیش از 50 درصد جمعیت اوکرائین مخالف ناتو است. ایالات متحده در ناتو سیاست مخالفت با اروپای متحد و همچنین پیوند اروپا با روسیه پیش می برد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 511 - 18 تیرماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت