راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رخنه داعش

از افغانستان

به ترکمنستان

روزنامه پراودا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

در ترکمنستان مبارزه با گروه های مخفی اسلام گرای افراطی (1) به شدت جریان دارد. در چند ماه گذشته شماری از اعضای این گروه ها که با خارج از کشور در ارتباط هستند توسط مقامات امنیتی این کشوردستگیر شده اند. اهمیت این دستگیری ها زمانی برجسته می شود که تعداد زیادی از این افراد در ارگان های دولتی و مراجع تصمیم گیری مشغول به کار بودند.
سالها مقامات ترکمنستان وجود مسلمانان افراطی را در این کشورتکذیب می کردند. موضع رسمی حاکمیت همواره بر این مبنا بوده است که مردم از زندگی خود راضی هستند و هیچ گروه مخالف با فعالیت های زیر زمینی در کشور وجود  ندارد. هر چند در این مدت  بعضی از افراد  مطلع کشور، نسبت به رشد گروه های اسلام گرای افراطی هشدار می دادند.
چندی پیش سایت"ویکی لیکس" با انتشار سندی از قول یک دیپلمات آمریکائی بنام"سیلویا رد کارن" نوشت، دستگیری تعداد زیادی از جوانان مسلمان افراطی وابسته به "وهابیون" توسط دولت ترکمنستان، نشان دهنده گرایش برخی از جوانان این کشور به گروه های اسلامیست افراطی است.
در ماه های اخیر گروه های مسلح مرتبط با داعش مستقر در افغانستان فشار زیادی بر مرزبانان ترکمنستان وارد کرده اند. عشق آباد برای مقابله با تهاجم مسلحانه گروه های مسلح و تقویت مرزها خود نیروهای نظامی قابل توجهی را به مناطق مرزی اعزام کرده است.
در ماه فوریه، در شهر کوچک "تجنی" واقع در دویست کیلومتری شرق پایتخت، نیروهای وزارت امنیت ترکمنستان در یک عملیات وسیع، ده نفر از وابستگان گروه های تروریستی اعزامی از افغانستان را دستگیر کردند. در جستجوی محل اقامت این افراد، مقداری کتاب و نشریات مذهبی، اسلحه و بمب کشف گردید. نقشه هائی از دستگیر شدگان به دست آمد که نشان می داد این افراد قصد داشتند در عشق آباد و شهر محل مخفیگاه خود، "تجنی" عملیات ترور اشخاص و بمب گذاری در محل های معینی را انجام دهند.
انتخاب این منطقه به عنوان پایگاه، توسط تروریست ها، امری تصادفی نیست. " تجنی" از سال های دور به طور غیر رسمی پایتخت اسلامی ترکمنستان شناخته شده است. این شهر محل تولد "حاج احمد ارازکلیچف" یکی از رهبران معروف اسلامی است که برای اولین بار قرآن را در این کشور به زبان ترکمنی ترجمه کرد. او در سال 1990 اعلام کرد که صفر مراد نیازف - رئیس جمهور وقت ترکمنستان- از اسلام برگشته است و همچنین خود را "پیامبر" نامید. دولت وقت، پیامبرجدید را به زندان انداخت و بعد از سال ها او را آزاد کرد و به محل زادگاهش بر گرداند. با این حساب پیش بینی می شد عملیات " تجنی" آغازی باشد که به درازا خواهد انجامید.
اخیرا در نشریه غیر رسمی "تاریخ ترکمنستان" گزارشی منتشر شده است مبنی بر این که در مناطق مختلف این کشور به تازگی بیش از 400 نفر دستگیر شده اند. از این تعداد حدود 300 نفر در بازداشت هستند که هنوز محاکمه نشده اند و برای برخی حکم محکومیت صادر شده است. در بین مظنونان تعداد زیادی هستند که در دستگاه های اداری ترکمنستان مشغول به کار می باشند. در این گزارش آمده است که 6 مأمورسازمان امنیت، 9  پلیس و افسر و چند تن از کارکنان دادستانی جزو دستگیر شدگان هستند.
دستگیری های اخیر برای رهبران ترکمنستان هشداری است جدی درباره ریشه دواندن اسلام گراهای افراطی در ارگان های اجرائی و تصمیم گیری در این کشور. در صورتی که مرزهای ترکمنستان و افغانستان بی ثبات شود این کشور تبدیل به " ستون پنجم" افراطیون اسلامی برای عملیات در دیگر مناطق می شود.
--------------
 
1- شهر "قندوز" افغانستان از مدتی پیش بدست داعش سقوط کرده و رخنه به جمهوری های مسلمان نشین دارای مرز مشترک با افغانستان از همین شهر رهبری می شود و اشاره پراودا به اسلامگرایان افراطی به همین واقعیت است. در نقشه افغانستان موقعیت استراتژیک قندوز در همسایگی کشورهای مسلمان نشین منطقه مشخص است.
             
 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 512 - 25 تیرماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت