راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مافیای واردات

شیره جان

مردم را می مکد!

 

 

در سالهای پس از جنگ با عراق و بویژه در دولت احمدی نژاد واردات كمر تولید و صنعت را در ایران شکست. طی سالهای پس از انقلاب، سرمایه داری تجاری ایران که در دوران رهبری آقای خامنه ای فرماندهان سپاه نیز به آن پیوستند، اسامی و اصطلاحات گمراه کننده ای را برای خود انتخاب کرد تا مردم متوجه نشوند تجارت با انقلاب و مردم چه می کند.

به برخی از این نام ها توجه کنید:

واردت در مقابل صادرات،

واردات بدون انتقال ارز،

 واردت با شناسنامه،

 واردات مرز نشینان،

واردات پیله وران،

واردات از طریق جزایر آزاد،

واردات از بازارچه های مردی،

 واردات ملوانی،

واردات از مناطق ویژه،

واردات با كارتهای بازرگانی

و الا آخر

در تمام این سالها واردكنندگان اصلی با ترفندهای متفاوت مخفی شده و كالای خود را به طریقی وارد كرده اند كه نامی از آنها برده نشود. شبكه وارداتی كشور سالها با ایجاد روش های متفاوت قانونی مانند "مرزنشینی ملوانی"، "پیله وری" توانستند كالاها را بنام افراد كم بضاعت در مناطق مرزی در مقابل مبالغ اندكی وارد كرده و نه تنها از مالیات فرار كنند، بلكه به اسم مناطق محروم كالاهای خود را شامل تخفیف در سود بازرگانی نیز بکنند.  سپس همین شبكه با همكاری اتاق های بازرگانی در أقصی نقاط كشور توانستند با صدور صدها كارت بازرگانی بنام شهروندان عادی آنها را ترغیب كنند در مقابل مبالغ ناچیزی با كارت آنها كالا وارد كنند و از مالیات یا كسر دریافتی های احتمالی فرار كنند.

امروزه در اكثر مناطق مرزی صدها بدهكار مالیاتی با رقم های سنگین وجود دارند كه سالیان پیش كارت بازرگانی خود را در اختیار وارد كننده ها گذاشته اند.

شبکه واردات و شبكه دلالی آن حتی به حوزه ها و مدارس دینی هم نقب زده اند. آستان قدس رضوی از بزرگترین نهادهایی است كه سالهاست دلال واردكنندگان است. اسناد گمركی بنام آستان قدس رضوی در تمامی گمركات كشور در چرخش است.

بنیاد جانبازان به شبكه واردات اتومبیل متصل است و لوكس ترین اتومبیل ها از طریق این بنیاد بنام جانبازان مختلف وارد میشود.

حال نظر به چرخش اقتصادی در دولت روحانی آیا زمان آن نرسیده كه لااقل واردكنندگان شناخته شوند و كالا را بنام خودشان وارد كنند؟ آیا وقت آن نرسیده كه مسئولیت واردات كالاها، كیفیت و ضمانت های لازم بنام تاجران واقعی ثبت شود؟

دولت باید بتواند گام های موثری در كنترل واردات برداشته و با شناسایی واردكنندگان واقعی كالا؛ به جای گران کردن نان و آب مردم، از این واردکنندگان مالیات بگیرد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 512 - 25 تیرماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت