راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"مدروف" از رهبران

آلمان دمکراتیک:

سرانجام تلخ

آنها که ضرورت

اصلاحات را

درک نکردند!

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

 

روزنامه چپ گرای "یونگه ولت" چاپ آلمان گفتگوی خبرنگار این نشریه با پروفسور"هانس مدروف" از رهبران آلمان دمکراتیک را منتشر کرد. با آنکه پاسخ های مدروف در ارتباط با نظام سوسیالیستی حاکم در آلمان دمکراتیک است، اما او دراین گفتگو اشاره به واقعیاتی می کند که درکشورهای سوسیالیستی اروپای شرقی به آنها توجه نشد و زمینه فروپاشی و بازگشت و سلطه امپریالیسم را بر بسیاری از کشورهای شرق اروپا فراهم ساخت. بحث بر سر ضرورت رفرم، تشخیص بموقع زمان رفُرم، نداشتن وحشت از رفُرم و  ناگزیری اصلاحات در هر کشور و هر نظامی است. یعنی طرد آن مقاومتی که در جمهوری اسلامی در برابر رفُرم و اصلاحات می شود و گروه مقاومت کننده که رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهان سپاه و امام جمعه های حکومتی و مافیای فربه شده اقتصاد چپاولی در رأس آن قرار دارند هنوز نمی خواهند و نمی توانند از گذشته کشورها و نظام ها و ضرورت های ناگزیر درس بگیرند. بخش هائی از گفتگوی مدروف در باره رفُرم و اصلاحات را بخوانید:

 

یونگه ولت: شما قبل از یکی شدن دو آلمان در جمهوری دموکراتیک آلمان وزیر بودید، بعد از آن مدت ها عضو رهبری حزب« پ. د. اس» آلمان بودید. دلایل فروپاشی جمهوری دموکراتیک آلمان چه بود؟

مدروف: دلائل داخلی زمینه اولیه این حادثه را فراهم کرد و در عین حال عوامل خارجی نیز تأثیری دوگانه در فروپاشی داشتند. تا زمانی که متفقین جنگ جهانی دوم با هم همکاری داشتند، هر دو سو همدیگر را تحمل می کردند. آغاز جنگ سرد با بمباران ژاپن توسط آمریکا آغاز شد و زمینه تقسیم آلمان را فراهم آورد. دلایل تقسیم آلمان نه فقط یک تقسیم جغرافیائی و سیاسی، بلکه خانواده های آلمانی را نیز از هم جدا کرد. مرکز ثقل این درگیری و مواجهه سیاسی دو ابر قدرت عملا در منطقه جغرافیائی سیاسی آلمان دموکراتیک قرار داشت و این موضوع تاثیرات منفی و محدود کننده ای را برای آلمان دموکراتیک فراهم می کرد.

رفرم های اقتصادی سال های 1960 که توسط «اریش هونیکر» رهبر حزب سوسیالیست آلمان دموکراتیک پیش بینی شده بود در مرحله عمل متوقف شد. سوسیالیسم پروسه ای است که دائما به رفرم و تغییرات رشد یابنده نیاز دارد، در حالی که در آلمان دموکراتیک به این موضوع تا سال 1989 هیچ توجهی نشد. عامل بازدارنده کاملا مشخص در این رابطه وجود سیستمی بود که قدرتی مطلق را به هرم رهبری مرکزیت داده و اجازه نمی داد تا دیدگاه های پائینی در عمل امکان بروز و بیان پیدا کنند. دیدگاه های مختلف در بخش پائینی جامعه عملا یا به بالا انتقال پیدا نمی کرد و یا در صورت انتقال نا دیده گرفته می شد.

یونگه ولت: آیا در یک جامعه سوسیالیستی لازم است که انواع مختلفی از دارائی ها وجود داشته باشد؟

مدروف: البته با توجه به شرایط هر جامعه می تواند تا حدودی تصمیمات در این رابطه متفاوت باشد. در آلمان دمکراتیک دو نوع از دارائی ها وجود داشت، دارائی های دولتی و دارائی های تعاونی. تجربه نشان می دهد که در یک جامعه رشد یابنده سوسیالیستی لازم است تا انواع دارائی ها وجود داشته باشند. این تصمیمات باید جهت جلب مشارکت تمامی آحاد جامعه اتخاذ شود. اعمال سیاست وجود انواع دارائی ها در چنین جامعه ای زمینه وحدت عمل سیاسی واجتماعی را فراهم می آورد و آحاد جامعه جهت رشد و بالا بردن کیفیت های اقتصادی کوشش می کنند. چنین سیاستی حس دموکراسی و مشارکت را تقویت می کند. وجود حس انتخاب کردن و انتخاب شدن نیز در این رابطه نقش مثبتی ایفاء می کند. اشکال پایه ای دموکراسی در وجود سیاست مشارکت طلبی از ملت، بویژه درمراکز تولیدی احتمال زدایش تمرکز قدرت را فراهم واز مرکزیت دادن غلط به قدرت جلوگیری می کند.

یونگه ولت: کدام نوع اقتصاد به عنوان پایه اصلی رشد سوسیالیستی مورد توجه باید باشد؟

مدورف: سوسیالیسم قرن بیست و یکم نمی تواند بر مبنای طرح های ذهنی یک تئوری رشد کند. رشد سوسیالیستی رشدی است پروسه ای که مبتنی بر شرایط هرجامعه ای اعمال می شود. اعمال سیاست های سوسیالیستی همچنین به وجود و امکان جسارت تحلیل های انتقادی نیازمند است، تا نه فقط پروسه رشد سوسیالیستی با اشتباهات همراه نباشد، بلکه زمینه بررسی، کشف، طراحی و رشد مراحل بعدی را نیز فراهم آورد. در چنین جامعه ای تئوری های مارکس از زاویه دیدگاه های معادل و همتراز بررسی شده و تائیرات دیدگاه مارکسیستی بر دارائی های خصوصی و تولیدات مورد بحث و مجادله قرارگرفته و نتیجه این مجادلات نیز نه به عنوان یک حکم بلاتغییر، بلکه به عنوان یک نظریه همیشه قابل بحث و بررسی و مورد عمل قرار می گیرد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 513 - اول مرداد ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت