راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کیانوری:

گریز مردم

از اسلام، گویای

اشتباهات فاحش

حکومت است

 

 

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار 20 تیرماه خود با عده ای بسیجی که بنام دانشجو نزد او برده شده بودند، مدعی شد که «پیش از انقلاب و در سالهای او پس از انقلاب» گروههای مارکسیستی و کمونیستی از روشهای غیراقناعی و تحمیل عقاید خود استفاده می کردند. اگر برخی خبرها درباره فعال شدن دوباره جریان مارکسیستی در بعضی دانشگاهها واقعیت داشته باشد، قطعاً پول آمریکایی حامی این جریان است تا دانشجویان متفرق و شقه شقه شوند.»

 

این که اکنون در دانشگاه ها گروه های چپ و مارکسیستی فعال هستند یا نیستند بر ما معلوم نیست، اما این نکته از روز روشن تر است که رهبر جمهوری اسلامی هدایت شده این ادعا را مطرح کرد تا به اطلاعات سپاه پاسداران چراغ سبز باز انتشار و پخش اعترافات زیر شکنجه رهبران حزب توده ایران را بدهد. نظرات حزب توده ایران در باره انقلاب و جمهوری اسلامی مکتوب است و زمان شاه گذشته است که کسی به آنها دسترسی نداشته باشد. همه چیز روی اینترنت است و آشکار که حزب توده ایران چه گفت و چگونه تلاش کرد جمهوری اسلامی و انقلاب 57 به سرنوشت فلاکت بار کنونی دچار نشود. نامه تاریخی نورالدین کیانوری رهبر وقت حزب توده ایران از داخل زندان اوین به شخص آقای خامنه ای نیز نه تنها برای نخستین بار در راه توده منتشر شد، نه تنها بطور کامل و یا بخش هائی از آن در دیگر سایت ها ونشریات باز انتشار یافت، بلکه بخش های زیادی از آن توسط تلویزیون بی بی سی نیز منتشر شد و ما اطلاع داریم که این نامه روی شبکه بی بی سی رکورد مراجعه کننده را داشته و گویا از یک و نیم میلیون گذشته است. با آنکه این نامه از درون زندان خطاب به علی خامنه ای نوشته شده و کیانوری تلاش کرده یک جمله بیش از واقعیات دردناک زندان را بر آن نیفزاید، همین نامه نشان میدهد که اعترافات و شوهای تلویزیونی چقدر اعتبار دارند. بعدها که کیانوری از زندان بیرون آمد، علیرغم ممنوع بودن هر نوع دیدار و فعالیتش، در همان مصاحبه های حکومتی که با وی انجام شد و در دو جلد کتاب خاطرات منتشر شد، به نکات مهمی اشاره کرد که ما سعی می کنیم بار دیگر این بخش ها را منتشر کنیم. از جمله این بخش مهم از پاسخ به سئوال مربوط به موقعیت اسلام در جمهوری اسلامی که در کتاب "گفتگو با تاریخ" وجود دارد و ثبت تاریخ شده است:

 

-  درباره مذهب و اسلام و وضعیت کنونی آن صحبت کنیم.

کیانوری: در این مورد روزنامه «سلام» سؤال جالبی را طرح کرده بود. یکی از خوانندگانش پرسیده بود: چی شده که در زمان شاه که اینقدر تبلیغات غرب و غرب گرایی زیاد بود جوان ها به طرف اسلام رو آوردند و حالا که بیست سال اینقدر تبلیغات اسلامی می شود جوان ها در جهت دیگری حرکت می کنند؟

«سلام» اینطوری جواب داده بود: البته در دوران شاه این نبود که فقط تبلیغات غربی باشد. بلکه افرادی مثل آیت الله مطهری و مراکزی مثل حسینیه ارشاد در رشد آگاهی جوانها کمک زیادی کردند.

درپایان همین سئوال و جواب هم نوشته بود: ما از دانشمندان می خواهیم که در باره این مسئله تحقیقی بکنند و جواب بدهند.

من می خواستم تلفن بکنم به «سلام» و بگویم که آقا! چه تحقیقی؟ شما خودتان گفته آیت الله موسوی اردبیلی را در آخرین گفتارشان در سال 1376 در قم، در روزنامه تان منتشر کردید که گفته بود با سیاست غلطی که ما از اسلام ارائه کردیم سه چهارم جوان ها و دانشمندان، دانشگاهیان و زنان از ما جدا شدند. خودتان این را نوشته اید. دیگر چه احتیاجی دارید تا بروند تحقیق کنند تا ببینید سیاست چه بوده؟ سیاست نادرستی اجرا شد. دیگر از چه کسی می خواهید که به شما بگوید؟ خود آقای اردبیلی جواب داده. هیچ کسی هم نیامده جواب بدهد که این حرف غلط است؛ یعنی اینقدر پایه محکمی این حرف دارد که هیچ کس نیامده جواب بدهد که این حرف شما چرند است.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 513 - اول مرداد ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت