راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ دولت ترکیه

با کردها

به بهانه سرکوب داعش

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

آغاز بمباران مواضع کردهای ترکیه و پایگاه های نطامی کردهای پ. ک. ک. و همچنین مناطق نیروهای کرد سوریه نقاب از ادعای دولت این کشور علیه داعش برداشت.

ناتو پشتیبانی خود را از اقدامات تازه آنکارا اعلام کرد و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام داشت که همکاری خود را با آنکارا تقویت می کند. اگر تا دیروز برخی شک و تردید ها در مورد اهداف واقعی آنکارا و رئیس جمهور آن در مورد مناطق کرد نشین این کشور وجود داشت اکنون این شک و تردید ها نیز برطرف شده است. اقدام انتحاری در شهر سوروس در تاریخ 20 ژوئیه که 32 قربانی برجای گذاشت این باور را تقویت کرد که دولت ترکیه در این انفجار دست داشت تا زمینه اقدامات و بمباران های کنونی خود را به بهانه مبارزه با داعش توجیه کند.

اکنون سئوالات متعدی در مورد تمایل و تصمیمات اردوغان مطرح است. اگر ادعای ترکیه در مورد بمباران مناطق تحت نفوذ داعش صحت داشت چرا تا کنون نتایج این عملیات اعلام نشده است؟

همین پنهان کاری و حرکت با چراغ خاموش ثابت میکند که تلاش آنکارا سرکوب نیروهای کرد در مناطق کردنشین و مواضع و پایگاه های پ. ک. ک  و همچنین کردهای سوریه و مواضع آن‌ها در خاک سوریه است .

دولت ترکیه با مواضع جدید خود چند گام به سوی مواضع استراتژیک امریکا در منطقه برداشت. در همین چند گام آنکارا، زیرکانه مانور کرده و اعلام داشت که پایگاه هوائی ترکیه را در اختیار نیروهای ائتلاف برای مقابله با داعش قرار میدهد. همچنین یک منطقه آزاد را برای شهروندان غیر کرد اما نه تحت کنترل نیروهای کرد می پذیرد.

اما هنگامی که عملیلت ناتو در منطقه آغاز شد تنها مواضع داعش زیر بمباران قرار نگرفت، بلکه عمدتا مواضع کردهای ترکیه زیر بمباران قرار گرفت و متعاقب آن بلا فاصله نیروهای چپ و دمکرات نیز در ترکیه از طرف پلیس امنیتی تحت پیگرد و بازداشت قرار گرفتند تا پیروزی حزب دمکراتیک متمایل به کردها در انتخابات اخیر پارلمانی این کشور تحت الشعاع قرار بگیرد.

 چرا موافقتنامه آتش بس بین پ ک. ک. در سال 2013 اکنون نقض می شود و چرا ایالات متحده و اتحادیه اروپا هنوز این حزب سراسری کردستان ترکیه را در لیست تروریسم نگه داشته اند؟

دولت ترکیه از هر نوع انتقادی دراین مورد از طرف اعضای ناتو محفوظ است. احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در توجیه بمباران کردهای ترکیه گفت: جنگ و خشونت با دمکراسی سازگار نیستند. اما او نگفت که چرا آتش بس میان کردها و دولت ترکیه را دولت و ارتش این کشور نقض کرده است. این یعنی دفاع از دمکراسی؟

دبیر کل ناتو پس از نشست 28 کشور عضو به وضوع به مقامات ترکیه اطمینان داد که در این مبارزه در کنار ترکیه خواهد بود. فرانسوا اولاند نیز که نخود هر آشی است که ناتو می پزد به همتای ترک خود اطمینان داد که همکاری خود را با فرانسه گسترش خواهد داد. اردوغان در همین اجلاس گفت: این برای ما غیر ممکن است که  روند صلح با کسانی که وحدت ملی را تهدید میکنند به سرانجام برسد. و این اعلان جنگ رسمی دوباره با کردهای ترکیه بود. و اکنون باید منتظر محدودیت ها علیه حزب دمکراتیک مردم در ترکیه بود. حزبی که در انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه به پیروزی چشمگیری دست یافت و اکنون دولت ترکیه می کوشد این دستآورد را مصادره کند.  بویژه اگر دولت ائتلافی تشکیل نشود و انتخابات تازه ای را بخواهند در ترکیه سازمان بدهند.

 http://www.humanite.fr/erdogan-tombe-le-masque-et-designe-son-ennemi-les-kurdes-580337

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 514 - 8 مرداد ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت