راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت ترکیه
با بمباران کردها
جاده تجدید انتخابات
را هموار می کند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ
 

 دولت ترکیه بی اعتنا به قوانین بین‌المللی به بمباران مواضع و پایگاه های کردهای این کشور ادامه میدهد. بمب گذاری انتحاری و مرگبار 25 ژوئیه که موجب کشته شدن 31 تن از فعالان ترک ــ فدراسیون جوانان سوسیالیست و (مارکسیست) ــ را بدنبال داشت بهانه این بمباران شد. حادثه ای که خود دولت در مظان اتهام سازماندهی آنست. آنها برای کمک به کردهای منطقه کردنشین سوریه در کوبانی و در منطقه مرزی "سوروژ" می رفتند که در جنوب ترکیه که قربانی یک انفجار توطئه آمیز شدند.
بلافاصله پس از این حادثه ارتش ترکیه بمباران مواضع نظامی حزب کارگران کردستان ـ پ. ک. ک وهمچنین حزب دمکراتیک خلق این کشور که متشکل است از نیروهای مترقی ترک و کرد را آغاز کرد. حزب دمکراتیک خلق ترکیه که مورد حمایت کردهای این کشور است، در انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه توانست رأی کافی برای داشتن 81 کرسی پارلمان را بدست آورد.
برخلاف ادعای دولت، هیچ تناسب نظامی میان ارتش ترکیه و مواضع نظامی کردها وجود ندارد. همچنان که تناسبی میان ادعای دولت ترکیه برای بمباران مواضع داعش در سوریه و کردها در ترکیه وجود ندارد. درحالیکه بمباران کردها بطور بی وقفه ادامه دارد، تاکنون سه بار به مواضع داعش حمله شده و آن هم معلوم نیست آنچه که بمباران شده واقعا مواضع نظامی داعش بوده و یا برخی ساختمان های خالی در داخل خاک سوریه. البته به بهانه بمباران داعش، مواضع کردهای سوریه که درجنگ با داعش قرار دارند بمباران شده است که این به معنای کمک به داعش است و نه مقابله با داعش.
بنا به گزارش خبر گزاری دولتی آناتولی حملات جنگنده های اف ــ 16 تا کنون 260 کشته و 400 زخمی در منطقه کردنشین این کشور داشته است.
اعلام آتش بس میان کردهای ترکیه و دولت این کشور در سال 2013 اعلام شد و پ. ک. ک آن را رعایت کرد اما اکنون این آتش بس جای خود را به جنگ داده است.
پایان دادن به مذاکرات صلح با کردها، پس از انتخابات اخیر پارلمانی دراین کشور و ناکامی رئیس جمهور اردوغان یکی از اهداف برنامه‌ ریزی شده دولت ترکیه است.
در ماه ژوئن حزب عدالت و توسعه، یعنی حزب رئیس جمهور این کشور بر خلاف انتظار اردوغان اکثریت مطلق را در پارلمان بدست نیاورد. سرکوب فعالان حزب دمکراتیک خلق ترکیه که دراین انتخابات به پیروزی بزرگی دست یافت در دستور کار دولت قرار گرفت. فعالان این حزب مورد حمله و بازداشت امنیتی قرار گرفتند. رهبر حزب دمکراتیک خلق "صلاح الدین دمیرتاش" اعلام کرد که حزب او تهدید به ممنوعیت از فعالیت شده است. مقامات امنیتی با پرونده سازی "اخلال در نظم عمومی" و "تحریک به خشونت" در پی اعلام این ممنوعیت هستند.
از سوی دیگر حزب پ. ک. ک . نیز در پاسخ به حملات هوائی ارتش ترکیه به یک ایستگاه پلیس در شرق ترکیه و یک کاروان نظامی در استان ماردین حمله کرد که چند کشته و دهها زخمی نتیجه آنها بود.
در شمال کردستان عراق که دولت ترکیه به بهانه حضور اعضای حزب کارگران کرد ترکیه آنجا رانیز بمباران کرد تاکنون شمار تلفات 9 تن اعلام شده که همگی غیر نظامی بوده اند. این آمار خلاف ادعای دولت ترکیه مبنی بر بمباران مواضع نظامی حزب کارگران کرد ترکیه در شمال عراق است. پس از این حملات بود که رئیس دولت خودگردان کردستان عراق "مسعود بارزانی" به دلیل اینکه غیر نظامیان در منطقه قربانیان این جنگ هستند از پ. ک. ک خواست منطقه کردنشین عراق را ترک کنند.
. http://www.humanite.fr/ankara-en-guerre-contre-les-kurdes-580732

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 515 - 15 مرداد ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت