راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"تئودور اکیس"

تندیس زنده

 90 سال پایداری

در صفوف خلق یونان!

سایت حزب کمونیست روسیه فدراتیو

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

" بهترین سال های عمر من، سال هائی است که در صفوف حزب کمونیست یونان گذشت".

این گفته آهنگساز بزرگ یونان آفریننده " زوربای یونانی" است.

روز سوم ژوئن، بمناسبت 90 سالگی "میکیس تئودراکیس" آهنگساز یونانی و عضو حزب کمونیست این کشور، مراسم بزرگداشتی به ابتکار کمیته مرکزی حزب کمونیست در تئاتر باز مشهور و تاریخی شهر آتن برگزار شد.

در افتتاحیه این مراسم رهبر حزب کمونیست یونان "دیمیتریس کوتسومباس" سخنرانی کرد. وی گفت:

"از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال "میکیس" تاثیرعظیمی بر اعتلای فرهنگ نسل های متمادی مردم یونان داشته است. او با نبوغ خود بانگ رسای رنج و ستم خلق های جهان گشت. درس بزرگی که به مبارزان و زحمتکشان یونان داد امید به پیروزی بود که در نوع خود نظیری برای آن نمی توان یافت.

 تلاش" تئودوراکیس" در جهت بالا بردن اعتبار هرچه بیشتر حزب کمونیست در بین زحمتکشان کشور نمونه بارزی است از وفاداری او به آزادی و حقوق انسان ها. چندی پیش حزب ما در میدان قانون اساسی در رابطه با بی اعتنائی" سیریزا" برای بررسی و تجدید نظر قوانین ضد زحمتکشان کشور ما در پارلمان، میتینگی  برگزار کرد. شرکت" میکیس" در این میتینگ شور و امیدی به شرکت کنندگان داد.

رهبر حزب کمونیست یونان در پایان گفت، امروز ما 90 سالگی مردی را جشن می گیریم که نه تنها تاثیر عظیمی بر فرهنگ ملی ما داشت، بلکه حضور تاریخی او در مبارزات مردم یونان برای آزادی و عدالت اجتماعی مثال زدنی است.

بعد از سخنان رهبر حزب کمونیست یونان، "میکیس تئودوراکیس" پشت تریبون قرار گرفت و چنین گفت:

"رفیق "دیمیتریس کوتسومباس"، رفقا، سپاسگزارم از کمیته مرکزی که با افتخار چنین جشنی را برای من فراهم کردند. من با شور و هیجان به یاد ماندنی در مقابل شما می گویم که روشن ترین و افتخار آمیز ترین دوران زندگانی من حضور در صف حزب کمونیست  یونان بود. مبارزه  در صفوف ارتش مقاومت ملی یونان علیه اشغالگران فاشیسم در سال 1944، شرکت در جبهه های مردمی دوران جنگ های داخلی،(1) فعالیت در سازمان های مخفی ملی که علیه کودتای خونین ارتش و حکومت نظامیان بر کشور مبارزه می کردند و در ادامه کاندیدای شهرداری آتن توسط حزب کمونیست و سپس معاون پارلمانی مجلس در سال های 1981 و 1985. در دوران های طولانی و پر تب و تاب اجتماعی، موسیقی و آهنگسازی آمیختگی همه جانبه ای با زندگی حزبی و مبارزاتی من داشت".

هیجان انگیز ترین لحظه این مراسم زمانی اتفاق افتاد که "دیمیتریس کوتسومباس" رهبر حزب کمونیست یونان به نام کمیته مرکزی این حزب، کپی نامه تئودوراکیس را که در آرشیو این حزب نگهداری می شود و در دسامبر 1969 برای تبریک عید کریسمس از زندان "سرهنگ های کودتاگر" برای حزب کمونیست فرستاده بود، به عنوان هدیه به او تقدیم کرد.

در پایان این برنامه خوانندگان مشهور یونانی بیش از 30 تصنیف و آهنگ های تئودراکیس را اجرا کردند.

--------------------------------------

(1) در 21 آوریل سال 1967 نظامیان یونانی با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا و بریتانیا برای جلو گیری از به دست گرفتن قدرت مردمی توسط حزب کمونیست این کشور کودتا کردند. در سال های اولیه این کودتای خونین بیش از 8 هزار نفر در خیابان های آتن و دیگر شهر ها قتل عام شدند و ده ها هزار نفر به زندان ها افتادند. نظامیان یونانی تا سال 1974 در یونان حاکم بودند.(م)

 

http://kprf.ru/international/capitalist/143447.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 515 - 15 مرداد ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت