راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

روزنامه پراودا

زنان ویتنام

در جنگ میهنی

و بازسازی میهن

ترجمه و تدوین - آزاده اسفندیاری

 

 

در "هانوی" پایتخت ویتنام موزه ای عظیم وجود دارد که بخش مهمی از آن اختصاص به معرفی مبارزان و مبارزات زنان این کشور در جنگ های میهنی علیه ارتش های فرانسه و امریکا، بویژه در دوران تقسیم دو ویتنام به شمالی و جنوبی دارد. خانم «نگوئین مین» مسئول کمیته مخفی حزب کمونیست ویتنام در سایگون، رئیس ارتش آزادیبخش ویتنام جنوبی، و خانم «نگوئین تین بین»، وزیر امور خارجه دولت موقت انقلابی  ویتنام جنوبی هستند. «نگوئین تین بین» از برجسته ترین شخصیت های سیاسی قرن گذشته ویتنام است. او در سالهای 1968 تا 1973 میلادی در مذاکرات صلح پاریس بر خاتمه دادن به جنگ و پایان تجاوزات  نظامی امریکا در ویتنام، ریاست هیات نمایندگی ویتنام جنوبی را بر عهده داشت. این مذاکرات همچنین خاتمه تجاوز نظامی و اشغال سر زمین های هند و چین از سوی امریکا را دنبال می کرد.

تین بین به مدت ده سال - از 1992 تا 2002 - معاون ریاست جمهوری در جمهوری سوسیالیستی ویتنام بود. در این دوران رهبری این کشور برای باز سازی و رشد و تعالی اقتصاد این کشور قدمهای محکم و جدی  را برداشت .

خانم «بین » در ماه دسامبر گذشته 500 عکس از فعالیت های کاری خود در دوره های مختلف زندگی پر ماجرای خویش را در اختیار موزه هانوی گذاشت.

مهم ترین انگیزه برای اختصاص بخشی از موزه بزرگ هانوی به فعالیت زنان این کشور، آشنائی نسل پس از استقلال ویتنام با تاریخ مبارزات استقلال طلبانه زنان این کشور و آشنائی با زندگی نسل های پیشین این کشور است.

 هر بازدید کننده این بخش موزه هانوی، هنگام بازدید با بخش های هیجان انگیز، دردناک، نا کامی ها و شادی های نسل گذشته آشنا می شود و از میهن دوستی و عشق به وطن نسل های گذشته ای که خونین ترین و معروف ترین جنگ، پس از جنگ دوم جهانی را با پیروزی پشت سر گذاشتند درس می آموزد.

 در  همین موزه سلاح های ابتدائی زنان در جنگ های پارتیزانی، زیورآلاتی که به مناسبت های مختلف - از جمله هدایائی که به زوج های جوان  برای ازدواج و یا تولد کودکان داده میشد، به نمایش گذاشته شده است.

در ماه مه سال 1990 پنج سال قبل از افتتاح موزه هانوی، موزه ای در شهر هوشی مین(سایگون سابق) ساخته و افتتاح شد که نمایشگاهی است از زنان عادی رزمنده. در جای تا جای این موزه صحنه هائی را میتوان یافت که گویای پایمردی زنان این کشور در مبارزه با آشغالگران آمریکائی است.

در قسمت دیگر موزه، مجسمه ها با لباس زنانه در دوره های مختلف مردم این کشور، اعم  از زمان های قدیم، دوران جنگهای ضد استعماری، ضد امپریالیستی و دوران جدید که همگی آکنده از روحیه سلحشوری و عشق به زندگی مردم این کشور است قرار دارد.

موزه هانوی برای بازدید کنندگان کشورهای دیگر جهان نیز پیامی روشن داد. این پیام که حزب کمونیست ویتنام با چه جانفشانی جنگ استقلال را در برابر دو ارتش فرانسه و امریکا سازمان داد و رهبری کرد و به همراه زنان و مردان و حتی دختران و پسران نو جوان آن را به پیروزی رساند.

حزبی که با تاکید بر حقوق مساوی، حق کار مساوی، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن برای همه مردم توانست بر قلب های مردم این کشور حاکم شود و اکنون نیز ویتنام را بازسازی می کند. در دوران بازسازی ویتنام پس از جنگ استقلال، زنان نقش مهمی را برعهده گرفتند زیرا در دو جنگ با فرانسه و امریکا مردان بسیاری کشته شدند و به همین دلیل بیش از 30 در صد کارمندان دولت و 24 در صد اعضای مجلس ملی را اکنون زنان در اختیار دارند و در واقع بخشی از سهم مردان در بازسازی کشور و اداره کشور نیز به زنان سپرده شده است.

جمهوری سوسیالیستی  ویتنام را میتوان یکی از معدود کشورهای جهان دانست که به نحوی شایسته توانسته است تبعیض جنسیتی را در همه عرصه های اجتماعی از میان بر دارد.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  497  -  21 اسفند 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت