راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یونان آب را

زیر پای

اروپا باز کرد!

جعفر پویا

 

 

خبرگزاری تسنیم اخیرا گفتگویی انجام داده با خانم سوفیا ساکورافا نماینده یونان در پارلمان اروپا و از رهبران حزب چپ سیریزا. متاسفانه ترجمه این گفتگو غیرقابل فهم است و ما در اینجا و برای منظور خود به نقل چند جمله ای از آن با مقداری اصلاح اکتفا می کنیم. ساکورافا در این گفتگو از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و روسیه انتقاد کرده و از جمله می گوید:

"یونان و ایران روابط و همکاری‌های سنتی را حفظ کرده اند. ایران قبل از محاصره عجیب و غریب اعمال شده توسط اتحادیه اروپا تامین کننده نفت و شریکی بسیار عالی در چارچوب همکاری با کشور ما بود که کمک قابل ملاحظه ای به امنیت انرژی یونان می کرد. سیاست‌های کوته بینانه، ناعادلانه و تنبیهی باعث ایجاد مسائل جدی در امنیت انرژی اروپا و به طور کلی در منطقه شده است. نمونه دیگر آن پاسخ اتحادیه اروپا به مسئله اوکرائین و بدنبال آن تحریم علیه روسیه بود."

 

سخنان نماینده یونان در پارلمان اروپا و موضع جدید این کشور با توجه به ساختار حقوقی اتحادیه اروپا دارای اهمیت بسیار برای ایران است. این موضع جدید در رابطه با روسیه نیز مشاهده می شود چنانکه به گزارش خبرگزاری‌ها بدنبال سفر وزیر خارجه یونان به روسیه و استقبال گرمی که از وی شد، الکسی تسیپراس، نخست وزیر یونان نیز ماه آینده به روسیه مسافرت و با رئیس جمهور آن کشور ملاقات خواهد کرد.

خبرگزاری بی.بی.سی. در تفسیر این سفر تحت عنوان "نزدیکی یونان به روسیه زنگ خطر را در اروپا به صدا در می‌آورد" می نویسد : به محض پیروزی حزب چپ گرای سیریزا در انتخابات ماه ژانویه یونان، نیت دولت جدید برای برقراری مناسبات نزدیک تر با روسیه مشخص شد. به فاصله ۲۴ ساعت پس از پیروزی در انتخابات اولین مقام خارجی که با الکسیس سیپراس نخست وزیر جدید دیدار کرد سفیر روسیه در یونان یود. در حالیکه آنگلا مرکل دو روز بعد و با ارسال یک تلگرام بسیار سرد پیروزی او را تبریک گفت.  نیکوس کوتزیاس به محض عهده دار شدن مقام وزارت خارجه در دولت جدید یونان منطق و تاثیر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر بحران اوکرائین را زیر سئوال برد. وزیر دفاع دولت جدید نیز از همان روز اول طرفداری خود از برقراری مناسبات نزدیک تر با روسیه را اعلام کرد."

 

بی.بی.سی. ادامه می دهد: "در ماههای آینده تعداد زیادی از اعضای کابینه یونان راهی مسکو خواهند شد. الکسیس سیپراس در ماه آوریل به دیدار ولادیمیر پوتین خواهد رفت ... یونان می تواند به خرید گاز ارزانتر از روسیه امید ببندد که به حل مشکل اضطراری تامین سوخت و انرژی برای خانواده‌های فقیر این کشور کمک خواهد کرد. علاوه بر این سرمایه گذاری روسیه در یونان و یا توسعه مناسبات جهانگردی با روسیه در رونق اقتصاد یونان موثر خواهد بود. در مقابل روسیه از یک متحد صاحب حق وتو در اتحادیه اروپا برخوردار خواهد شد که در شرایط فعلی و تنش بر سر بحران اوکرائین برای مسکو بسیار مهم است."

 

البته نویسنده بی.بی.سی. آسمان و ریسمان را برای توجیه مخالفت مردم یونان با تحریم‌ها علیه روسیه به هم می بافد و کار را به نظریه جنگ تمدن‌های‌هانتینگتون، تقابل عثمانی با یونان، ارتدکس بودن یونانیان و بالاخره اینکه ریشه حزب سیریزا به حزب کمونیست یونان می رسد که همیشه طرفدار "مسکو" بوده می کشاند. فقط در این مورد آخر یادآوری می کنیم که مناسبات حزب کمونیست یونان با "مسکو" ‌مربوط به دوران اتحاد شوروی و در چارچوب انترناسیونالیسم بود و ربطی به روسیه سرمایه داری کنونی ندارد. بنابراین موضع دولت جدید یونان در مخالفت با تحریم‌ها علیه روسیه یک موضع اصولی ناشی از منافع مردم یونان و صلح جهانی است، به همان شکل که با تحریم‌ها علیه ایران نیز مخالف هستند، بدون آنکه ایران مسیحی ارتدکس یا "قبله" کمونیست‌های یونان باشد.

بدینسان برخلاف تحلیل‌های شتابزده ای که مدعی بودند گویا دولت جدید یونان راه دنباله روی از ناتو را در قبال روسیه در پیش خواهد گرفت، دولت جدید این کشور از همان روز نخست راه مستقل خود را در پیش گرفته است. (نگاه کنید به مقاله "تحلیلی شاید شتابزده ..." در راه توده 492). ضمن اینکه اهمیت ماندن یونان در چارچوب اتحادیه اروپا را نشان می دهد. در واقع از این پس در تمام نهادهای اتحادیه اروپایی یک صدای مستقل و دارای حق رای و گاه حق وتو وجود خواهد داشت که تابع تصمیمات و نظرات الیگارشی مالی حاکم بر اتحادیه اروپا نیست.

همه اینها برای مردم ایران در شرایطی که برای رفع تحریم‌ها و فجایع و بی تدبیری‌های دوران احمدی نژاد مبارزه می کنند اهمیت بسیار دارد. این درست است که دولت‌های ایران و یونان از نظر سیاست‌های اقتصادی در حال حاضر در دو جهت مخالف حرکت می کنند ولی  گسترش مناسبات میان ایران و یونان بسود مردم دو کشور و وزنه ای علیه فشارهای اتحادیه اروپا می تواند باشد. دیپلماسی دولت روحانی می تواند و باید روی توسعه این مناسبات بدون ایجاد جنجال و حاشیه سازی‌های معمول در جمهوری اسلامی حساب کند.  

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  498  -  28 اسفند 1393

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت