راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده499

راه آورد نوروزی

دیدار شورای سردبیری راه توده

 

دیدار سالانه شورای سردبیری راه توده که معمولا با استفاده از تعطیلات نوروزی انجام می شود، این بار مقداری به درازا کشید. دلیل این امر دو مسئله مهم بود. نخست بررسی گزارش مشروحی که درباره اوضاع کنونی ایران از داخل کشور برای راه توده ارسال شده بود و باید دقیقا بررسی می شد تا نوع نگاه دقیق تر ما نسبت به اوضاع ایران در نظر گرفته شود. دوم انتظار و تاخیری چند روزه برای رسیدن دو تن از رفقای توده ای ما از داخل کشور جهت دیدار و تبادل نظر. خوشبختانه همه این مراحل و تدابیر لازم طبق برنامه ای که تدوین شده بود انجام شد و آنها که باید به داخل کشور باز می گشتند پس از توقفی کوتاه بازگشتند و اعضای شورای سردبیری نیز به کشورهای خود مراجعت کردند تا با ایمان و توانی قوی تر و استوارتر راه توده را منتشر کنند. علاوه بر بررسی گزارشی که بخش هائی از آن را در این شماره راه توده منتشر می کنیم، مهم ترین چالش های سالی که آغاز شده نیز مورد بررسی قرار گرفت که در راس آن دو انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان رهبری بعنوان رویدادی داخلی و مذاکرات جاری اتمی بعنوان رویدادی داخلی و خارجی قرار داشت. طبیعی است که نتایج این بحث ها در مجموع سیاست های تبلیغاتی وتحلیلی راه توده منعکس خواهد شد. مسئله مهم تامین هزینه مالی انتشار راه توده و دیگر فعالیت های وابسته به آن نیز بخش مهمی از مذاکرات نوروزی شورای سردبیری بود که در نهایت امر، هیچ راه حلی باقی نماند جز اتکاء به کمک مالی علاقمندان انتشار راه توده، مخصوصا در خارج از کشور. حداقل تا دورانی که تحول مهمی در داخل کشور روی دهد و دست رفقای داخل کشور برای یاری به راه توده آزاد شود.

بسیاری از نکاتی که رفقای داخل کشور مطرح کردند و بسیار امیدوار کننده بود، قابل انتشار نیست. بویژه نکاتی در باره نظرات نوین پیرامونیان حکومت درباره مشیء و سیاست تاریخی حزب توده ایران در سالهای پس از انقلاب و بیان توام با تاسف آنچه با یورش به حزب توده ایران  بر حزب ما و انقلاب رفت. نکته بسیار مهم دیگر، در گزارش شفاهی رفقای داخل کشور، رویکرد به سوی حزب از جانب نسل کشور است. در این بخش، رفقا تاکید داشتند که راه توده حتی در یک شماره هم از بیان تاریخ حزب و بازگشت به سالهای اول پس از انقلاب غافل نشود که قدرت فردای حزب، در همین دیروز است. گزارش های این دوستان از طیف های روشنفکری – بویژه نسل جدید روشنفکران و قلم بدستان ایران- بدلائل معلوم، قابل انتشار نیست و ما فقط می توانیم بنویسیم که عمیقا از دریافت این گزارش ها خوشحال شدیم. ادامه این سرمقاله، گزارش فشرده ایست که از مجموع گزارش های کتبی دریافتی و گزارش شفاهی رفقایی که از ایران به دیدار آمده بودند تنظیم کرده ایم و در همین شماره راه توده می خوانید.

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده 499  -  20 فروردین 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت