راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مذاکرات سیاسی

در سایه پیروزی

های نظامی در سوریه

اومانیته- ترجمه و تدوین آذرنگ

 

 

جلسه وین در اتریش که هفته گذشته با حضور روسیه، ترکیه، امریکا، عربستان سعودی و فرانسه برای بحث در مورد  بحران سوریه  برگزار شد به نتیجه نرسید. در این جلسه به نظرات فرانسه به کلی بی توجهی شد. به همین دلیل فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه تصمیم گرفت در اواسط همین هفته جلسه دیگری را با متحدان خود (ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا و عربستان سعودی بدون حضور روسیه و ایران برگزار کند.) هدف از این جلسه بازگشت پاریس به بازی دیپلماتیک بحران سوریه در منطقه بود.

پاریس با حضور نظامی روسیه در سوریه از سوی متحدان خود به گوشه ای رانده شد. ترس پاریس از حضور مسکو در منطقه خاورمیانه که با نظامی گری در سوریه آغاز شد و می کوشد استراتژی  خود در منطقه را تشدید کند. مشکل دولت فرانسه آنست که برخلاف ایالات متحده، هیچ متحد اسلامگرائی در منطقه ندارد.

مسکو اعتقاد دارد این مردم سوریه اند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند و براین نظر خود پافشاری می کند.

وزیر امور خارجه فرانسه "لوران فابیوس" جمعه گذشته گفت که حضور بشار اسد در سوریه با یافتن راه حل سیاسی ناسازگار است و این درست خلاف نظر روسیه است. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گذشته اعلام کرد که روسیه از همه نیروهائی که با دولت اسلامی داعش مبارزه می کنند با یک پوشش هوائی در منطقه  حمایت می کند. این کارتی که روسیه روی میز گذاشت و غرب را غافلگیر کرد. مسکو در جستجوی متحدان جدید از میان گروه‌های مبارز در منطقه است. هدف مسکو یافتن راه حل بحران سوریه ــ  نظامی و یا دیپلماتیک ــ است. اگر مسکو ادعا میکند که تشخیص اپوزیسیون میانه رو در میان دیگر سازمان های مختلف اسلامی در سوریه دشوار است بی دلیل نیست. سازمانهایی که باصطلاح  میانه رو و مخالف بشار اسد معرفی می شوند اغلب در جنگ سوریه سهم دارند درحالیکه مسکو بدنبال متحدانی است که در این جنگ نقش نداشته باشند. مسکو معتقد است با النصره (شاخه سوری القاعده ) و "احرار" نمی توان همکاری کرد. همچنین با سازمان هایی که مورد حمایت دولت اسرائیل اند. از جمله یرموک (تیپ شهدا) که در بلندهای جولان، یعنی منطقه اشغالی خاک سوریه  توسط اسرائیل مستقر هستند. گروههایی که بیعت خود را پس از مدتی مبارزه زیر پرچم ارتش آزاد سوریه علیه بشار اسد با داعش اعلام کردند. مجروحان شاخه داعش (یرموک) در بیمارستان های صحرایی که توسط اسرائیل در بلندی های جولان (منطقه اشغالی خاک سوریه) احداث شده زیر سایه بمباران ارتش اسرائیل درمان می‌شوند. در میان این گروههای مخالف بشار اسد که تحت حمایت ناتو عمل می کنند  چگونه می توان بدنبال یک ائتلاف ملی - سوری بود؟ دولت فرانسه آنها را ائتلاف جانشین اسد میداند و روسیه آنها را همکار داعش. سازمانهای افراطی و اسلامگرای مسلح عمدتا از طرف آنکارا، ریاض و دوحه حمایت مالی می‌شوند، اما ‌اعتباری در میان مردم سوریه ندارند.

اکنون صحنه دیگری از دور نمایان شده است که مذاکرات دپیلماتیک تحت تاثیر آن قرار می گیرد. این دور نما، همانا پیروزی های نظامی ارتش سوریه تحت حمایت هوائی ارتش روسیه علیه اشغالگران است که می تواند منجر به نابودی سازمانهای تروریستی در سوریه شود و از زیر خاکستر این نابودی راه حل سیاسی بحران سوریه نمایان شود. بشار اسد با اعتماد به نفسی بیش از گذشته اکنون اعلام کرده که آماده برگزاری یک انتخابات آزاد با مشارکت همه نیروهای سیاسی غیر وابسته به خارج است. او معتقد به داشتن اعتباری ملی در میان مردم سوریه است.

 

http://www.humanite.fr/bachar-al-assad-au-centre-du-jeu-diplomatique-587800

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  526   7 آبان ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت