راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حمایت "لخ والسا"

از نقش روسیه در سوریه

جبهه چپ دولت را در پرتغال بدست می گیرد

ادامه مذاکرات کوبا و امریکا

ترجمه از منابع مختلف- عسگر داوودی

 

 

گفتگوی «لخ والسا» با «ریانوستی»

مسئله این است «که ما همه به روسیه احتیاج داریم، لهستان، اروپا وهمه جهان» این سخن «لخ والسا» رهبر یک جنبش ضد سوسیالیستی در لهستان است که پس از فروپاشی سیستم سوسیالیستی در لهستان و دیگر کشورهای بلوک شرق رئیس جمهور لهستان شد.

او که با آژانس خبری روسیه «ریا نوستی» مصاحبه می کرد اضافه کرد مردم لهستان مایلند مناسبات روسیه و لهستان به حال عادی برگردد.

 

«لخ والسا» در رابطه با جنگ زده گان سوریه و لیبی نیز گفت: زمانی آنها به کشور هایشان برخواهند گشت که جنگ به پایان برسد. همه چیز ممکن است اما زمانی که در آنجا آتش جنگ خاموش شود. آمریکا خودش با دست خودش در سوریه برای خودش دشمن درست کرده است. این روش اشتباه است که ما بخواهیم بشار اسد کنار برود. برکناری قذافی نیز غیر قانونی بود. با چنین روش هائی آرامش و صلح به هیچ کشوری باز نمی گردد. شاهد هستید که در لیبی هنوز جنگ داخلی است. آمریکائی ها خیلی گستاخ هستند. آنها مایل نیستند چکمه جنگ را از پای خود درآورند. بدین ترتیب، ما مجبور می شویم تا هزینه ماجراجوئی آنها را بپردازیم. من بر این باورم که با تحرکات جدید روسیه در سوریه ما شاهد آرامش بیشتری در سوریه خواهیم بود. این امکان فراهم می شود که انسان ها به صلح و آرامش دست یابند.

« لخ والسا» در جواب سئوال: آیا شما مایل هستید در این رابطه مسئولیتی به عهده داشته باشید، جواب می دهد: «به طور تئوریک، من در چنین موقعیتی احتیاج به ارتش روسیه خواهم داشت. وقتی ارتش روسیه از پشت من را حمایت کند، من مسئولیت می پذیرم»

 

......................................................

 

پیروزی جبهه چپ در پرتغال

"اشپیگل و تاگس تسایتونگ" آلمان

 

سایت اینترنتی تاتس «حزب سبز های آلمان» از قول آژانس خبری «د.پ.ا» از لیسبون پایتخت پرتغال گزارش داد که «جبهه متحد چپ پرتغال» مرکب از حزب کمونیست پرتغال که از جمله احزاب کمونیست قوی در اروپا، حزب سوسیالیست وحزب سبزها، مطابق یک برنامه از قبل آماده شده، دولت دست راستی پرتغال را سرنگون کردند.

این سرنگونی در پارلمان و در جریان رای به برنامه دولت صورت گرفت. 123 نماینده چپ از مجموع 230 نماینده مجلس پرتغال، روز سه شنبه به برنامه پیشنهادی دولت به نخست وزیری «پدر. پاسوس سوولهو» رای عدم اعتماد دادند.

در انتخابات 4 اکتبر گذشته راست های پرتغال اگر چه با تعداد اندکی رای بیشتر توانستند دولت این کشور را در اختیار بگیرند، اما به دلیل نداشتن حداکثر رای پارلمانی نتوانستند دولت با ثبات تشکیل بدهند.

جبهه متحد چپ اکنون برنامه انتقال قدرت سیاسی را به ریاست « آنتونیو کوستا» دبیر اول «حزب سوسیالیست پرتغال»، در دست اقدام دارد و بزودی دولت چپ رسما در پرتغال قدرت را بدست خواهد گرفت.

مطابق رسم و قانون پرتغال « آنیبال سیلویا» رئیس جمهور پرتغال در چند روز آینده مسئولیت نخست وزیری را طی مراسمی به نخست وزیر جدید تفویض خواهد کرد.

«بدین ترتیب «جبهه متحد چپ» برنامه حذف یا تقلیل بودجه امکانات و خدمات اجتماعی موجود را که توسط دولت دست راستی فعلی کلید خورده بود را ناکام گذاشت.

در صحنه اروپا پرتغال می رود تا به یونان بپیوندد!

 

................................................

 

دور تازه مذاکرات کوبا و امریکا

روزنامه آلمانی یونگه ولت

 

مذاکرات برای دستیابی به توافقی میان آمریکا و کوبا برای از سرگیری روابط متقابل در عرصه های مختلف سیاسی ـ تجاری ـ فرهنگی ادامه دارد. روز سه شنبه گذشته دومین دور مذاکرات میان نمایندگان کمیسیون دو جانبه در شهر واشنگتن انجام آغاز شد. در سال 1961 آمریکا به طور یک جانبه ارتباط سیاسی خود را با کوبا قطع کرد. تحریم اقتصادی کوبا توسط آمریکا که حتی تحریم های داروئی را نیز شامل می شد، بیش از 50 سال ادامه یافت اما نتوانست دولت انقلابی این کشور را به زانو در آورد.

اولین دور مذاکرات در یازدهم سپتامبر گذشته در هاوانا پایتخت کوبا انجام شد. وزارت خارجه کوبا اعلام کرده بود در مذاکرات روز سه شنبه در رابطه با از سر گیری مبادلات تجاری ـ بانکی گفتگو ها ادامه می یابد.

از آغاز مذاکرات تاکنون فشار سیاسی زیادی از طرف محافل سیاسی و اقتصادی پر قدرت آمریکا و اسرائیل برای به شکست کشاندن این مذاکرات به دولت اوباما وارد شده است، اما آمادگی و پافشاری هر دو طرف برای آغاز و ادامه مذاکرات تا رسیدن به یک توافق همه جانبه باعث شده تا مخالفت این نیروها به شکست منجر شود.

شرکت نمایندگان سیاسی ـ تجاری آمریکا در نمایشگاه بین المللی هاوانا که با نام (ف.ای.هاش.ای.و 2015) از (دوم تا هفتم نوامبر) امسال برگزار شد، قدمی دیگر برای هموار کردن راه ایجاد ارتباطات بین دو کشور محسوب می شود. در نمایشگاه هاوانا دهها نماینده از شرکت های مختلف آمریکا حضور پیدا کردند. اکنون شرکت های آمریکا اصرار دارند که دولت اوباما هرچه زودتر تحریم های کوبا را لغو کرده و ارتباطات تجاری با این کشور را آغاز کند.

شایان ذکر است که در 27 اکتبر گذشته (5 آبان)، 191 نماینده از 193 نماینده از کشورهای جهان در سازمان ملل به لغو تحریم های کوبا رای داده اند و فقط نمایندگان آمریکا و اسرائیل در این رای گیری رای منفی دادند. به گزارش آژانس خبری (ا.اف.ا) اسپانیا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «جان کربی» روز چهارشنبه هفته گذشته در واشنگتن گفت که دولت اوباما تمام کوشش خود را برای فراهم کردن امکان لغو تحریم ها علیه کوبا انجام می دهد، اما نباید فراموش کرد که جمهوری خواهان مخالف این کوشش دولت هستند.

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  528   21 آبان ماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت