راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خطر تبدیل

جنگ نرم حکومتی

با مردم ایران

به جنگ سخت!

 

 

با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان انتخاب رهبری و آگاهی جناح راست حکومتی از موقعیت ضعیف خود در افکار عمومی و شکست سخت و حتمی آن در هر انتخابات حتی نیمه آزاد، بحث انتخابات یا بقول خودشان "جنگ نرم" در رسانه های حکومتی شکلی جنونی آمیز به خود گرفته است. از روزنامه رسالت بنیاد رسالت گرفته تا روزنامه "شما" موتلفه، از "وطن امروز" طرفداران احمدی نژاد تا کیهان شریعتمداری، از جوان و صبح صادق سپاه تا پرتو سخن چماقداران و رجا نیوز دلواپسان و ... همه و همه یکصدا در باره جنگ نرم و نفوذ سخن می گویند. بقول عنوان سرمقاله محمد کاظم انبار لویی در رسالت: "نبرد نرم، نفوذ و دیگر هیچ". این خلاصه وضع روحی جناح راست حکومتی در آستانه انتخابات و در عین حال نعل وارونه آن است.

انبار لویی در همین مقاله ضمن پخش سخنانی مضحک که آن را "اعترافات" یکی از عوامل فتنه معرفی کرده، نبرد نرم یا بقول وی "براندازی" را دارای هفت لایه و مرحله معرفی کرده که در لایه ششم می رسد به درد بی درمان حاکمیت:

"مرحله ششم بهره‌گیری از انتخابات است، نیروهای مخالف نظام از این طریق وارد مجلس و دولت می‌شوند و از درون، تغییر حکومت را تدارک می‌نمایند. خروج از نظام یا برنظام در اینجا کلید می‌خورد."

 

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز در سرمقاله ای با عنوان "‌جوامع هدف در «نفوذ» و «جنگ نرم»" با اشاره به اینکه گویا "دشمن" راهبرد خود را بر "براندازی از درون" استوار کرده می نویسد: "در این راهبرد سرپل‌ها دیگر نه نیروهای بیگانه یا ضد انقلاب نشاندار، بلکه باید از کسانی باشند که سابقه انقلابی وحضور در مبارزات داشته ... تا آنجایی که یکی از مقامات امریکایی در آن زمان اعلام نمود: «ما برای براندازی انقلاب اسلامی از درون دنبال انقلابیونی می‌گردیم که در عین ستودن خمینی، بشود آنان را به خدمت گرفت.»"

سرمقاله نویس جوان نام این مقام خیالی امریکایی و جایی که چنین سخنی را گفته نمی برد ولی از سخن او چنین بر می آید که بزرگترین خطری که حاکمیت در حال حاضر در مقابل خود می بیند از جانب کسانی است که هنوز به آرمان های انقلاب وفادارند و خود را پیرو آیت الله خمینی می دانند. 

جوان در ادامه می نویسد: "تحولات داخلی بعد از انتخابات یازدهم و عرصه مذاکرات هسته‌ای سبب اتخاذ راهبرد جدید توسط امریکایی‌ها علیه نظام اسلامی شده است ... مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان سپاه تلاش دشمن برای نفوذ، را از جمله تهدیدات بزرگ دانستند و یادآور شدند: "درزمینه سیاسی بیگانگان ب‌دنبال نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد، نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی هستند." این نفوذ ظاهرا از طریق از جمله " اثرگذاری روی افکار عمومی مردم" انجام می شود که با رای ندادن به جناح راست در انتخابات آینده محقق خواهد شد.

رسانه دیگر راستگرا بنام "برهان" نیز این هفته به موضوع "جنگ نرم" پرداخته و از هول حلیم توی دیگ آفتاده و با اشاره به سخنان رهبر در برابر کارکنان صدا و سیما اقرار می کند که اصطلاح جنگ نرم یا نبرد نرم از خود رهبر نیست بلکه رهبر آن را از یک کارشناس آمریکایی وام گرفته و از ان برای مقابله با انتخاب و گزینش مردم بهره می گیرد.

به نوشته برهان "«قدرت نرم» که در ایران به «جنگ نرم» مشهور شده است اولین بار توسط «جوزف نای» در دهه 1990" مطرح شد." بنوشته برهان "دشمنان در جنگ نرم به دنبال تسخیر باورها و ارزش‌های یک ملت‌اند. تصرف قلب و مغزها، هدف اصلی جنگ نرم است و وقتی به این هدف نائل شوند در حقیقت جبهه مقابل را به جبهه‌ی خودی تبدیل کرده‌اند و در چنین صورتی اصولاً نیازی به تسخیر نظامی کشور و یا دخالت رسمی و مستقیم در تغییر نظام حاکم بر آن نیست، بلکه این اهداف را خود آن ملت که همگی یا بخشی عمده‌ای از آن‌ها در اثر جنگ نرم به جبهه دشمن پیوسته‌اند تأمین می‌کنند."

بعبارت دیگر حاکمیت به این نتیجه رسیده که ملت ایران خود "به جبهه دشمن پیوسته اند". پیشتر هم در راه توده نوشتیم که وقتی اقای خامنه ای، بیت رهبری، فرماندهان سپاه، رسانه های حکومتی از "دشمن" سخن می گویند منظور همان مردم ایران است. نوشته برهان آشکارترین اعتراف به همین امر است.

برهان یکی از راههای مقابله با جنگ نرم دشمن را بیان "نقاط ضعف و سومدیریت ها" می داند که البته منظور انتقاد از نزدیک به  سه دهه "سومدیریت" ویرانگر رهبر و بیت رهبری بر کشور نیست بلکه گسترش دادن جنگ تبلیغاتی و روانی علیه دولت روحانی تحت عنوان مقابله با جنگ نرم است. معلوم می شود که متخصصان جنگ نرم نگران همه "باور" های مردم نیستند، نگران باورهای معینی در مردم هستند، باورهایی که نه به دلیل تبلیغ بیگانگان بلکه براساس تجربه خود بدست اورده اند و براساس همین باورها حاضر به رای دادن به گروه های راستگرای حکومتی در انتخابات نیستند.

از اینجاست که قضیه جنگ نرم شکلی معکوس بخود می گیرد. وقتی مردم به دشمن تبدیل شدند عملا جنگ نرم به جنگ حکومت علیه مردم تبدیل می شود. واقعیت آن است که جنگ نرمی امروز در ایران برای تغییر "باور" های مردم وجود دارد. ولی این جنگ نرم، جنگ رسانه های بیگانه علیه مردم ایران نیست، جنگ محافل غیرمنتخب حکومتی برای حفظ قدرت است. این جنگ نرم، جنگی است که صدا و سیما و رسانه های حکومتی و پایگاه های آنان در مجلس و نهادهای انتصابی و نیروهای مسلح علیه دولت روحانی، اصلاح طلبان و جنبش تحول خواهی مردم ایران بدان دست زده اند. آنها در این جنگ نرم از همه بررسی ها و شگردها و ترفندهای کارشناسی جهانی تبلیغاتی و رسانه ای بهره می گیرند و گروه هایی ویژه را برای بررسی و بکارگیری آن بسیج کرده اند. دست و پا زدن حکومت در این جنگ نرم بدلیل شکستی است که در "جنگ سخت" کودتا علیه رای مردم و میرحسین موسوی بدانها وارد شده است. آنان توانستند موسوی و کروبی را حصر کنند ولی نبرد را ناباورانه در عرصه ای دیگر به مردم باختند.

کیهان همین جنگ نرم حکومتی علیه مردم را صریح تر بیان کرده و در سرمقاله ای تحت عنوان "قرارگاه مقدم جنگ نرم" می نویسد:

"واژه‌هایی مثل جنگ فرهنگی، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، نفوذ فرهنگی و استحاله فرهنگی، آن قدر از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته که اکنون در ادبیات انقلاب اسلامی بدل به یک گفتمان شده، مدیریت فرهنگ، مهندسی فرهنگ، مدیریت افکار عمومی و هدایت فرهنگ به عنوان الزام‌های مقابله مورد تاکید مداوم قرار داشته است."

کیهان صدا و سیمای حکومتی را قرارگاه مقدم جنگ نرم حکومتی علیه "دشمن" یعنی مردم و جنبش تحول خواهی آنان می داند که باید با "مهندسی فرهنگ و "مدیریت افکار عمومی" بکوشد فضا را تغییر دهد. انتخاب مدیر جدید صدا و سیما را باید با تغییر رویکرد این رسانه و تبدیل شدن آن به "قرارگاه مقدم جنگ نرم" در ارتباط دانست.

مردم ایران امروز باید به مقابله با این جنگ نرم حکومتی بروند و در ضمن بکوشند آن را در همین چارچوب نرم و تبلیغاتی نگه دارند چرا که هدف حکومت از این جنگ نرم، در نهایت تبدیل کردن آن به جنگ سخت علیه مردم است. اصطلاحات جنگ و نفوذ و دشمن و ناتوی فرهنگی و غیره همه برای زمینه سازی تبدیل این جنگ نرم به جنگ سخت است. در این شرایط گام به گام باید با جنگ نرم حکومتی علیه جنبش تحول خواهی مردم ایران مقابله کرد و کوشید و اجازه نداد که حکومت آن را به جنگ سخت و کودتایی دیگر علیه رای مردم تبدیل کند.

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  525   30 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت