راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 523

سپاه و بیت رهبری

نگران شکست داعش بدست روسیه!

 

 

آغاز عملیات و حملات ارتش روسیه به مواضع داعش در سوریه وضعیت جدیدی را در منطقه ایجاد کرده است. این عملیات، و دست بالائی را که روسیه و سوریه در این زمینه بدست آوردند باید نخستین پیآمد مهم منطقه ای تفاهم اتمی ایران با کشورهای ۵+۱ دانست. تا پیش از دستیآبی به این تفاهم و روشن شدن و تثبیت موقعیت جدید ایران، عملا نه برای روسیه و نه سوریه امکان دست یازی به چنین عملیاتی وجود نداشت. در واقع تعللی که در ایران در تصویب تفاهم اتمی انجام می شود عملا در منطقه به زیان سوریه و حزب الله لبنان و جمع شدن بساط افراطی گری تمام شده و می شود چنانکه حسن نصرالله دبیرکل حزب الله نیز با صراحتی کم سابقه این تفاهم را به زیان اسرائیل و موجب نقش جدید و برتر ایران در منطقه دانسته است.

در ایران، آغاز حملات روسیه به مواضع داعش و مخالفان دولت سوریه با استقبال چندانی روبرو نشد. غالب مطبوعات و رسانه های ایران در این زمینه یا موضع سکوت را برگزیده اند یا استقبال دوپهلو و محدودی از آن می کنند یا نظریات غرب و امریکایی ها در مورد این عملیات را بازتاب می دهند و شکست محتوم آن را پیش بینی می کنند. این بجز تحریکات غیرمستقیمی است که ارگان های وابسته به سپاه پاسداران در این زمینه انجام می دهد. مانند تحریک روز یکشنبه روزنامه جوان با تیتر بزرگ که گویا بشار اسد اعلام کرده است که "فتنه ۸۸" کار امریکایی ها بوده است. آشکار است که هدف از چنین ادعایی، آن هم درست در چنین روزهایی، کشاندن حداقل ۲۶ میلیون ایرانی رای دهنده به موسوی به موضع مخالفت با اسد و دشمنی با حملات روسیه به مواضع داعش است. 

در واقع دو گروه که در سپاه و حکومت و حاشیه حکومت و رسانه های ایران نفوذ دارند از دو زاویه با حمله به مواضع داعش در سوریه چندان موافق نیستند.

1- گروه نخست را کسانی تشکیل می دهند که امیدوار بودند که پس از امضای تفاهم اتمی، میان ایران و ائتلاف غرب و ایالات متحده، در نخستین گام گفتگوها و همسویی برای حمله به مواضع داعش در منطقه انجام شود و این را آغاز عادی سازی روابط با آمریکا یا بنظر برخی اتحاد استراتژیک ایران با ناتو و غرب ارزیابی می کردند. بدیهی است که وضع جدید و همآهنگی دولت روحانی و وزارت خارجه با سوریه و عراق و روسیه تمام این تصور را باطل کرده است. البته اگر غرب حاضر بود که با دولت ایران بر سر حمله به مواضع داعش گفتگو و همآهنگی انجام دهد، پدیده ای مثبت بود که باید از آن استقبال می شد. ولی مشکل در آنجاست که امریکا و غرب بیش از آنکه با داعش مشکل داشته باشند با دولت بشار اسد مشکل دارند. داعش قرار بود برای غرب همان نقش طالبان را بازی کند. همانگونه که طالبان افغانستان را تصرف کرد و تحویل امریکا داد، داعش هم باید در نهایت سوریه را تسلیم امریکا و غرب می کرد. بنابراین موضوع گفتگو برای آنها امتیازهایی بود که ایران حاضر است به غرب بر سر سوریه اعطا کند.  

2- گروه دوم و مهمتری که با عملیات نظامی روسیه مشکل دارد بخش مهمی از فرماندهان سپاه و نیروهای نزدیک به بیت رهبری است. این عملیات از چند نظر برای سپاه مشکل ایجاد کرده است.

نخست اینکه نقشی که سپاه مدعی بود در سوریه دارد و دولت آن کشور را گویا سپاه حفظ کرده است با این عملیات به حاشیه رفت.

دوم اینکه اصولا سپاه هم مایل به نابود شدن داعش نیست. سیاست سپاه وجود تنش مداوم در منطقه است که توجیه حضور فرماندهان سپاه در سیاست و اقتصاد و نظامی گری باشد. بنابراین اگر ادامه حملات روسیه بخواهد واقعا به نقش داعش در منطقه پایان دهد و آرامشی ایجاد کند، سپاه هم ناگزیر باید از صحنه سیاسی ایران عقب نشینی کند.

نکته سوم در آنجا بود که سپاه هم به امتیاز مذاکره بآ امریکا بر سر داعش فکر می کرد و این امتیاز را برای خود می خواست. سپاه می خواست چنین وانمود کند که در مبارزه با داعش عنصری تعیین کننده و گریزناپذیر است که امریکایی ها باید با آن مذاکره کنند و نه با دولت روحانی، ولی با وضع جدید می رود که سپاه در این میدان به هیچ تبدیل شود.

نکته چهارم هم آن است که مردم و افکار عمومی در ایران بر خلاف سپاه و سیاسیون حکومتی و حاشیه حکومتی و دست اندرکاران رسانه ای با عملیات نظامی روسیه موافقند و امیدوارند که شر داعش و افراطی گری از منطقه کنده شود.

با توجه به مجموعه این عوامل، مشکل سپاه و بیت رهبری اکنون آن است که نه رسما می توانند با عملیات نظامی روسیه که در حمایت از یک متحد ایران و با پشتیبانی افکار عمومی منطقه و ایران انجام می شود مخالفت کنند، نه ادامه آن و تعیین تکلیف قطعی و نهایی داعش و دولت سوریه بدون وجود و دخالت رهبر و فرماندهان سپاه و لشکر بدر و سپاه قدس و ... بسود آنهاست. آنها این عملیات را تنها در حدی می خواهند که مانع سقوط قطعی بشار اسد باشد و نه بیش از آن. البته در این میان می کوشند طوری وانمود کنند که گویا در این عملیات سهم و نقشی دارند و پیروزی روسیه بر داعش پیروزی سپاه نیز هست. موقعیت پیچیده، چندگانه و دوپهلوی سپاه؛ تایید ظاهری و نگرانی و کارشکنی در پشت صحنه بازتاب این شرایط است. تحریکات روزنامه جوان علیه بشار اسد یک نمونه از این وضع و تناقض های آن و نشانه نارضایتی از سمت و سوی تحولات است ولی آخرین نمونه آن نخواهد بود.

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  52  16 مهرماه  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت