راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پدیده ای  بنام " برنی سندرز"

سقف آسمان

در امریکا

شکاف بر میدارد!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

نامزد "سوسیالیست" حزب دمکرات آمریکا "برنی سندرز" در یک اقدام پیش بینی نشده خواستار تغییرات اساسی در جامعه امریکا شد. نظر سنجی ها نشان میدهد  که این خواسته او با تعجب بخش گسترده ای از شهروندان آمریکا روبرو شده است.

زمانی  که برنی سندرز نامزدی خود را برای انتخابات  سال 2016 از حزب دمکرات اعلام کرد و در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات شرکت کرد هیچیک از رسانه های معروف توجهی به وی نکردند. اما بسرعت معلوم شد که وی که از طرف "دمکرات های مترقی" حمایت میشود بهترین رکورد را در مقابل کاندیدای دیگر دمکرات ها، یعنی هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا و همسر رئیس جمهور اسبق امریکا بدست آورده است و توانست در عرض چند هفته در گردهمائی "پورتلند" 28 هزار نفر و در "سیاتل" 15 هزار نفر را بسیج کند. مسئله ای که حتی  دمکرات ها را وحشتزده کرده است. 

آخرین نظر سنجی  پیش‌بینی میکند که وی 28 در صد آراء را در مقابل هیلاری کلینتون با 48 در صد آراء در انتخابات  مقدماتی حزب دمکرا ت بدست خواهد آورد.

برنی سندرز مدتهاست که از حزب خود فاصله گرفته است ومستقل درانتخابات مقدماتی حزب دمکرات شرکت کرد. وی میگوید حزب دمکرات بیش از حد  متمرکز در مرکزیت است.  سندرز با شجاعت اعلام میکند که یک " سوسیالیست" است. و این در کشوری که هنوز "مکارتیسم" و کمونیسم ستیزی حاکم است یعنی یک جسارت انقلابی.

برنی سندرز سناتور ایالت  "ورمونت" است و در حال حاضر 73 ساله است و از سال 1960  وارد صحنه سیاسی شده است. او در گذشته مخالفت جنگ ویتنام بود و از جنبش "ساندنیست" ها در نیکاراگوئه پشتیبانی کرده بود. سندرز با برچسب سوسیالیستی در سال 1981 شهردار "برلینکتون" در ایالت ورمونت شد و از مدل  سوسیالیسم سوئدی پشتیبانی می کند: دولتی که خدمات عمومی مترقی و توسعه یافته برای شهروندان می خواهد.

سندرز در سال 2006 با همین مواضع سیاسی سناتور ایالت ورمونت شد و  به آسانی یکبار دیگر در انتخابات مجلس در سال 2012  مقام خود را حفظ کرد.

"نوام چامسکی" پژوهشگر سیاسی معروف در مورد وی میگوید "سندرز نسخه دموکراتیک مقابله با قدرت است. وی در شرایط سیاسی فعلی بسیار چپ است."

وفاداری سندرز به اعتقاداتش محبوبیت وی را در اقشار مختلف جامعه امریکائی افزوده است و اکنون پدیده سندرز "ایده سوسیالیسم" شعار مبارزات انتخاباتی او می باشد. در ‌واقع سندرز بیشتر مدیون روابط خود با جامعه و جنبش ناگهانی واقعی در جامعه در برابر انفجار نابرابری اجتماعی است.

جامعه ای که بخش بزرگی از کارمندان و کارگران آن در فقر غوطه ورند. سندرز برای  مقابله با نئولیبرالیسم موجود در جامعه یک دولت "رفاه عمومی" را پیشنهاد میکند. دولتی برای آزادی از فرمولبندی بیرحمانه شرکتهای بیمه خصوصی. وی برنامه "بهره وری اقتصادی" را به میلیون امریکائی وعده میدهد. میلیون ها امریکائی محروم از دسترسی به بهداشت و آموزش و حقوق بازنشستگی. همچنین وی خواستار اصلاحات مالیاتی در وال استریت و افزایش مالیات برای ثروتمندان و مرخصی با هزینه کارفرمایان برای زنان در حال زایمان، تحصیلات رایگان برای دانشجویان در سال اول تحصیلی در دانشگاهها و افزایش دستمزد از 7 دلار به 15 دلار است.

نیازهائی که شعار بخش بزرگی از انجمن‌ها  و اتحادیه های کارگری است و برای آن مبارزه می کنند. آنها اکنون پشتیباتی خود را از بابی سندرز اعلام کرده‌اند. 

سندرز از هر فرصتی برای افشای انفجار اقتصادی در جامعه استفاده می کند. وی میگوید " روسای جمهوری اختیاراتی در ایالات متحده ندارند و این میلیاردرها هستند که دولت را اداره می کنند و این تناسب باید درهم شکسته شود. برای مثال این میلیادرهای نیویورکی هستند که روی کاندیداهای راستگرای افراطی حزب جمهوریخواه شرط بندی می کنند".

برنی سندرز از طریق کمک‌های دهها هزار نفر از طرفداران خود موفق به تأمین هزینه تبلیغات انتخاباتی خود شده است. تقریباً کمک مالی هر فرد از 31.30 دلار تجاوز نمیکند. سندرز به کنایه میگوید "در آمریکا یک سیاستمدار را نمیتوان با این نرخ خرید".

با وجود آنکه در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات هیلاری کلینتون کاندیدای مورد علاقه رهبران حزب است و از پشتیبانی آشکار وال استریت و ذخایر عظیم ارتباطات برخوردار است اما سندرز اهداف خود را به مردم اعلام کرده است و ایده سوسیالیسم وی در بحث‌های عمومی مطرح است.

 

 .http://www.humanite.fr/etats-unis-un-phenomene-nomme-bernie-582588

 

 

Etats-Unis : un phénomène nommé Bernie

Le candidat «socialiste» à l’investiture démocrate pour la présidentielle émerge en s’appuyant sur un mouvement de fond dans la société.

humanite.fr

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  520   19 شهریور  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت