راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"برجام"

زخمی عمیق

بر پهلوی بازندگان

 انتخابات 92 شده!

 

 

هفته گذشته آقای خامنه ای در تقابل آشکار با هشدارهای دولت٬ خواهان دخالت و ورود مجلس به عرصه تفاهم اتمی شد. آشکار بود که هدف از این درخواست نه نظارت و بررسی واقعی مجلس بر تفاهم اتمی و ارائه یک گزارش صادقانه به مردم٬ بلکه ایجاد شرایط و فضاسازی برای مخالفان دولت برای حضور در رادیو و تلویزیون و مطبوعات و رسانه ها و تبلیغات ضد دولتی بود. در عمل نیز چنین شد و به غیر از راستگراهای بی آبرو و مارکداری از نوع زاکانی و رسایی و کریمی قدوسی و حتی امثال سعید جلیلی نیز که نامزد رهبر برای ریاست جمهوری بود و مدیریت اتمی آن تحت عنوان "بیانیه خوانی" مورد انتقاد کسانی نظیر علی اکبر ولایتی نیز قرار گرفته بود بعنوان طلبکار وارد میدان شدند.

البته از همان آغاز روشن بود که این بازی نیز سرانجامی ندارد زیرا نه آقای خامنه ای٬ نه بیت رهبری و نه مجلس شهامت رد تفاهم را نخواهند داشت و می دانند که در اینصورت علاوه بر واکنش جهانی با یک واکنش سخت مردمی و دولت نیز مواجه خواهند شد. ضمن اینکه باید به مردم توضیح دهند که چرا کار مذاکرات را به تحریم کشاندند که اکنون ناگزیر از امتیاز دادن برای رفع آنها شوند.

در همین زمینه وبسایت الف نزدیک به احمد توکلی، نماینده راستگرای مجلس، در یک نگاه واقع بینانه ورود مجلس به عرصه بررسی برجام و تفاهم اتمی را یک "بازی دو سر باخت تاریخی" برای اصولگرایان نامید. چرا که به نوشته این وبسایت اگر مجلس توافق را تصویب نکند در برابر مردم قرار خواهد گرفت و اگر تصویب کند در آنصورت با این پرسش مواجه می شود که چرا این توافقنامه را که مدعی این همه زیان هستید تصویب کردید.

الف نوشت که مجلس باید دو نکته را در نظر بگیرد:

"اول اینکه مجلس نباید تصمیمی بگیرد که ایران در افکار عمومی نظام بین الملل، متهم به عهد شکنی و دبه درآوردن شود.

دوم اینکه اصولگراها نباید به نحوی برخورد کنند که گویی نظام در بررسی برجام و تصمیم گیری درباره آن دوحاکمیتی رفتار کرده است. دنیا و افکار عمومی داخلی باید متوجه باشند که مجلس و دولت در رسیدگی به برجام همدل و متحد است.

این هر دو یعنی بن بست مجلس و به اصطلاح اصولگرایان. الف در مقابل پیشنهاد می کند که بجای رد و قبول و اظهار نظر درباره "برجام "مجلس نیز باید مثل غربی ها تفسیر خودش را از برجام ارائه کند."

 

اگر مجلس٬ مجلسی مردمی بود و اگر هدف حفظ منافع ملی بود و اگر کمیسیون برجام با هدف ضربه زدن به امید مردم تشکیل نشده بود و اگر بیت رهبری و جناح راست خود را وارد یک بازی دو سر باخت نکرده بودند٬ پیشنهاد توکلی در سابت الف قابل بررسی و مطالعه بود. یعنی می شد با بهره گیری از دیدگاه های صاحبنظران و احزاب و نیروهای سیاسی و دانشمندان اتمی و کارشناسان و آگاهی مردم٬ کشور ما و مجلس ما نیز تفسیر خود را از سند برجام ارائه دهد که در تناسب قوای آینده ای که در جریان اجرای  برجام شکل خواهد گرفت ما نیز به لحاظ حقوقی دست خالی نباشیم. ولی چه می توان کرد که آن کسانی که داستان بررسی برجام و کمیسیون آن را به راه انداخته اند اصلا بدنبال این حرفها نیستند. آنان در پی یافتن روزنه و تریبونی برای حمله به دولت هستند. اگر هم بخواهند تفسیری از برجام ارائه دهند آنچنان تفسیری خواهد بود که عملا وسیله ای برای حمله به دولت در آینده شود و نه سندی برای حفظ منافع کشور در مناسبات بین المللی.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده  521   26 شهریور  1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت