راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با خاموشی ابدی دکتر بنی طرفی
از جمع توده ایها
یک سردار حزبی کم شد!

 



دکتر هاشم بنی طرفی، عضو کمیته مرکزی حزب توده ایران (منتخب پلنوم وسیع 17 در داخل کشور، در سال 1360) سرانجام پس از یک دوره چند ساله بیماری بدرود حیات گفت و با بدرقه ای در خور، در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. بنی طرفی که هرگز با تحریم هیچ انتخاباتی موافق نبود و گهگاه با واسطه، پیام هائی را حاوی نظراتش برای راه توده می فرستاد، در سال ۱۳۸۸، روی ویلچر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و به مهندس میرحسین موسوی رای داد. ترجمه کتاب "حیات: طبیعت، منشاء و تکامل آن" از او باقی مانده است.
دکتر بنی طرفی در سال ۱۳۰۵ در یک خانواده‌ی متوسط به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۶ در رشته‌ی پزشکی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. در همان دوران دانشجویی به صفوف حزب توده ایران پیوست و در سال ششم تحصیل بود که کودتای 28 مرداد روی داد و بنی طرفی نیز بازداشت و زندانی شد و تا سال ۱۳۳۵ در زندان کودتا ماند. در سال ۱۳۳۸ بدلیل تشکیل یک گروه هوادار حزب توده ایران بار دیگر دستگیر و تا سال ۱۳۵۳، مدت ۱۵ سال را در زندان ماند. چند سال از این دوران را در زندان برازجان گذراند. جمعا 18 سال زندانی دوران شاه بود.
پس از آزادی تحصیل ناتمام خود را دنبال کرد و در سال ۱۳۵۶ به عنوان پزشک عمومی فارغ‌التحصیل گردید.
پس از انقلاب 57 به صفوف حزب تودۀ ایران پیوست و در سازمان ایالتی حزب در خوزستان به عنوان دبیر کمیته ایالتی و مسئول شعبه آموزش فعالیت را از سر گرفت.
در جریان یورش دوم به حزب توده ایران - اردیبهشت 1362 - بار دیگر دستگیر و زندانی شد که تا سال 1365 در زندان ماند.


به تلگرام راه توده بپیوندید:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

به تلگرام راه توده بپیوندید

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

                       شماره 546 راه توده - 19 فروردین ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت