راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بشنوید!

گزارش اعدام

گروه 10 نفره

کادرهای مخفی

و نظامی های توده ای

در زندان اوین

 

 

 

سحرگاه 7 اسفند 1362 گروه 10 نفره نظامی ها و کادرهای سازمان غیرعلنی حزب توده ایران، در زندان اوین به میدان تیرباران برده شدند. آنها را ابتدا به حسینیه اوین می برند. اسدالله لاجوردی رئیس اوین و دادستان انقلاب مرکز، برای زندانیانی که در حسینیه جمعشان کرده اند علیه حزب توده ایران و 10 زندانی که قرار است تیرباران شوند سخنرانی می کند. سپس به زندانبانها و بازجوها و شکنجه گران می گوید یک دالان از توابین بسازند و خودشان میخ و سوزنی که از قبل به آنها داده شده را به تن این 10 زندانی که از این دالان باید به سمت میدان تیرباران برده شوند فرو می کنند. چنین می کنند و افسران و کادرهای توده ای از این دالان عبور داده می شوند. هنگام خروج از حسینیه و رفتن به سوی میدان تیرباران، فرزاد جهاد، رو به زندانیان حاضر در حسینیه دست خود را بلند می کند و دو انگشت خود را بصورت هفت (به علامت پیروزی) بالا می برد. لاجوردی می گوید این یکی را قبل از تیرباران انگشت هایش را قطع کنید!

آنها را می برند و تیرباران می کنند. خبر پایان تیرباران را دقایقی بعد به لاجوردی اطلاع میدهند و او در همان حسینیه خطاب به زندانیانی که هنوز در سالن حسینیه بودند می گوید : "آن 10 توده ای به درک واصل شدند!"

از آن جمع که آن روز در حسینیه اوین بوده اند، هستند کسانی که از قتل عام سال 67 جان بدر بردند و شاهد این صحنه بوده اند.

فرمانده میدان تیرباران اوین در آن دوران "مجتبی حلوائی" بوده که شنیده ایم حالا سن و سالی ازش گذشته و در بنیاد جانبازان کار می کند.

آنچه که می شنوید، مصاحبه سرباز حاضر در میدان تیرباران و احتمالا از جوخه آتش بوده است. این مصاحبه 15 سال پیش از رادیو ملی ایران پخش شد و ما همان زمان آن را بعنوان یک سند تاریخی ضبط کردیم. مصاحبه یکبار بیشتر پخش نشد. مصاحبه کننده از قم به برنامه سعید قائم مقامی در رادیو ملی ایران تلفن کرده و گوشه ای از صحنه تیرباران را تشریح می کند. البته نه برنامه ساز کنجکاوی بیشتری می کند و سئوال می کند و نه مصاحبه کننده بدلیل شتاب و عجله ای که داشته شرح کامل صحنه را میدهد. (شاید از بیم کنترل تلفن)

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=ESUeVMDP2_s&spfreload=10

 

به تلگرام راه توده بپیوندید

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

به تلگرام راه توده بپیوندید

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

                       شماره 546 راه توده - 19 فروردین ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت