راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قدرت فضائی

و زیر دریائی

در ارتش چین

سایت ریا نووستی

مترجم نعمت بوستانی

 

 

روز 21 آوریل  نشریه  ناسیونال اینترست، مطلبی از " پیتر ناوار" پرفسور دانشگاه کالیفرنیا، در باره توانمندی نظامی آمریکا در گذشته به چاپ رساند.

پرفسور ناوارو می نویسد: "یکی از دلایل برتری نظامی ایالات متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم و جود صنایع پیشرفته نظامی بود که در شرایط فعلی تعداد غیر قابل توجهی از این صنایع باقی مانده است. توان اقتصادی آمریکا در آن زمان بسیار قوی بود تا جایی که حجم اقتصاد دو کشور آلمان نازی و امپریالیسم ژاپن به نصف حجم اقتصادی ایالات متحده آمریکا می رسید.

رابطه بین قدرت اقتصادی و صنایع نظامی آمریکا یک دلیل منطقی داشت: برای هر سرباز آمریکایی مجموعه تولید صنایع نظامی، در محل زندگی آنها قرار داشت. در آن زمان هر موسسه صنعتی می توانست برای ارتش سلاح هایی از جمله تانک، کشتی های جنگی و دیگر ابزار مورد استفاده ارتش  را تولید کند.

 در شرایط فعلی بیشتر مجموعه صنایع نظامی آمریکا تعطیل شده‌اند. شهرهایی چون چندو، چونگکین و شنسن، فاقد توانایی تولیدات امروزی برای ارتش می باشند. بدین ترتیب این بازگشت از تولید انبوه برای واشنگتن مشکلات استراتژیک فراوانی به وجود آورده است.

امروزه تنها در شهر "چندو" تولید انبوه هواپیما های جنگی نسل پنجم از تکنیک اف 22 و اف 35 تشکیل شده است. در آمریکا  برنامه تولید اف 22 عملا خاتمه یافته است و تولید اف 35 با مشکلات مالی و فنی روبرو شده است.

برنامه‌های فضایی ایالات متحده آمریکا همچنان فعال می‌باشند اما این در شرایطی است که جمهوری خلق چین با ساختن سیستم‌های فوق پیشرفته فضایی خود، به موقعیتی همه جانبه دست یافته است. چین در عین حال در دیگر زمینه‌های دفاعی نیز با استفاده از مدرن ترین تکنولوژِی روز، از جمله با ساختن 60 کشتی زیر دریایی فوق مدرن، قدرت دفاعی و توانایی خود را در دریاها در حال به نمایش گذاشتن است. در حالی که تعداد زیادی از کارخانه های کشتی سازی آمریکا از کار افتاده اند و ابزار های آن‌ها در حال از بین رفتن هستند.

 اگر وضعیت مجتمع های صنایع نظامی آمریکا و بحران های اقتصادی این کشور روند افت سال‌های اخیر را ادامه دهند، در مقابل دیگر حریفان نظامی خود در جهان، کاری از پیش نخواهند برد. این بدان معنا است که ایالات متحده آمریکا قادر به شروع جنگ حهانی سوم نخواهد بود. این کشور دیگر در موقعیت نظامی جنگ جهانی دوم قرار ندارد.

 

http://ria.ru/world/20160421/1416004709.html

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       راه توده شماره 549 - 9 اردیبهشت ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت