راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اهداف سیاسی

مصاحبه "آپارات"

با هادی خامنه ای

 

برنامه "آپارات" در داخل ایران ساخته و پخش می شود. مرزهائی را و یا بقول حکومتیان "خط قرمز"هائی را مراعات می کند که لازمه فیلتر نشدن است. "آپارات" که تقلیدی است از برنامه "به عبارت دیگر" تلویزیون فارسی بی بی سی گفتگوئی را با حجت الاسلام هادی خامنه ای، برادر علی خامنه ای و عضو رهبری مجمع روحانیون مبارز تهیه و پخش کرده است که وسیعا نیز در داخل و خارج از کشور مورد اقبال قرار گرفته است. مجری این برنامه "حسین دهباشی" مستند سازی در داخل کشور است که فیلم انتخاباتی حسن روحانی را نیز ساخته بود.

گفتگو با هادی خامنه ای پرش هائی دارد که نشاندهنده قیچی شدن بخش هائی از آن است که البته در هر برنامه ای از اینگونه، در هر کشوری بخش هائی را کوتاه و یا حتی سانسور می کنند، اما باید دید کدام بخش ها قیچی شده است؟ شاید در آینده نزدیک خود آقای هادی خامنه ای در این زمینه اظهار نظر و حتی اعتراض کند!

نخستین سئوال هر ایرانی، در فضای همیشه سیاسی ایران اینست که چرا یکباره "آپارات" یاد برادر رهبر افتاده و با او مصاحبه کرده است؟ برادری که در تمام سالهای رهبری علی خامنه ای در ممنوعیت نام و تصویر و خبر بوده و حتی سالها مغضوب نیز بوده است. بنظر ما، پاسخ این سئوال در متن گفتگو و نکات مهمی قرار دارد که در آن مطرح می شود و برای پذیرش این نکات از جانب بیننده و مخاطب، برخی حقایق مطرح شده سانسور نمی شوند. از جمله نکته بسیاری مهمی که هادی خامنه ای در باره جلسه برکناری اسدالله لاجوردی از دادستانی انقلاب مستقر در اوین می گوید و با قاطعیت اضافه می کند که بسیاری از جنایاتی که بنام آیت الله خمینی انجام شد کار و نظر او نبوده است. هادی خامنه ای در این دیدار حضور داشته و گزارش بازدید از اوین را برای آیت الله خمینی قرائت می کرده است. در این بخش، اشاره به صحنه سازی های سیمای جمهوری اسلامی برای تحمیل بازگرداندن لاجوردی به اوین می شود و بلافاصله مجری می پرسد در آن زمان چه کسی مسئول صدا و سیما بود؟ و طبیعی است که هادی خامنه ای بگوید "برادر هاشمی رفسنجانی"!

حتی پخش نقل گزارش حضوری زندان اوین در برابر آیت الله خمینی و تاکید تاریخی بر نقش نداشتن وی در بسیاری از جنایاتی که در زندان ها روی داد، با هدف تخریب هاشمی رفسنجانی تحمل می شود.

از این نکات و ریزه کاری ها علیه هاشمی رفسنجانی در این گفتگو باز هم هست که قطعا بخشی از آن هم حقیقت است اما طرح آنها امروز و در شرایط کنونی هدفی جز تخریب موقعیت هاشمی در میان مردم را دنبال نمی کند و بنظر ما از انگیزه های مهم گفتگو با هادی خامنه ای نیز همین مسئله بوده است. نه آنکه هادی خامنه ای عمدتا و با این هدف تن به گفتگو با سیما داده باشد، بلکه به راحتی و به سادگی در این چاله می افتد. آنها که طراح گفتگو با هادی خامنه ای بوده اند از سابقه اختلاف های هادی خامنه ای با هاشمی رفسنجانی باخبر بوده اند و ظاهرا به همین دلیل از جمع اعضای رهبری مجمع روحانیون مبارز او را برای گفتگو انتخاب کردند. مجمعی که امثال خوئینی ها، موسوی تبریزی، بجنوردی، محمد خاتمی و ... رهبران آن هستند اما "آپارات" با آنها گفتگو نکرده، بلکه با برادر نیمه مغضوب رهبر گفتگو کرده است.

نکته مهم دیگری که در خلال این گفتگو آشکار است، انکار جناح بندی ها در جمهوری اسلامی است. این جناح بندی ها که برسر مهم ترین مسائل اقتصادی و سیاسی، از ابتدای انقلاب وجود داشته و همچنان وجود دارد را آقای هادی خامنه ای در حد "نبرد قدرت" تنزل می دهد و طرح چنین مسئله ای، امروز و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 96 گمراه کننده افکار عمومی و عملا به سود جناح روبرو و مخالف دولت روحانی است. از دیگر انگیزه های گفتگو با هادی خامنه ای نیز همین مسئله است. آنها با اطلاع از طرح این نظرات از جانب هادی خامنه ای در محافل در بسته و خودی، به سراغ او رفته اند تا این نکات را تبلیغ کنند! یعنی از دل جناح طرفدار دولت روحانی و بطور کلی "اصلاح طلبان" کسی را بیرون کشیده اند که نظراتی متفاوت دارد و با طرح آنها می تواند شکاف در جبهه اصلاحات ایجاد کند. این شکاف نیز از اهداف گفتگوی سیما با هادی خامنه ای بوده است.

هر بیننده این گفتگو حق دارد و حتی بیش از حق، بلکه ضرورت دارد از خود سئوال کند که چرا و با چه انگیزه و هدفی آپارات می پذیرد بارها نام میرحسین موسوی و کروبی در گفتگو با هادی خامنه ای پیش بیاید و سانسور نشود و به نرمی از جنایات لاجوردی در اوین هم یاد شود؟

 از ما اگر سئوال شود، میگوئیم عبور از خط قرمز همه این ممنوعه ها تحمل شد برای رسیدن به هدف اصلی و آن نبود مگر همین نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم. یعنی تضعیف و تخریب هاشمی، تنزل جبهه بندی های درون حاکمیت تا حد "نبرد قدرت"، شکاف در جبهه اصلاحات و چند هدف فرعی و کوچکتر!

بعنوان پیوست نکات بالا این را هم می توان در نظر داشت که شیوه مرسوم تبلیغاتی شبیه آنچه امثال حسین شریعتمداری و کیهان تاکنون کرده اند دیگر جواب نمی دهد و حکومت در پی تبلیغاتی مدرن تر، عاقلانه تر و مردم پسندی است که فعلا از طریق امثال "آپارات" در اینترنت شروع شده است. در چارچوب همین هدف است که چه کسی بهتر و غیر مستقیم تر از هادی خامنه ای می توانست شجره رهبر کنونی جمهوری اسلامی را برساند به شیخ محمد خیابانی و انقلابیون مشروطه خواه با زندگی محقرانه و دارای گرایش های مدرن و به روز؟ تا حد خواندن اثار عزیز نسین و صادق هدایت و سرودن شعر و حضور مجالس علی شریعتی و پدرش و....؟

ما تنها موافق دیدن و شنیدن این گفتگو هستیم، بلکه آن را توصیه هم می کنیم، اما نه پیش از روشن شدن نورافکن بالا!

مصاحبه را می توانید از روی لینک زیر ببینید:

 

https://www.youtube.com/watch?v=usbaVGrazNw

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 579  راه توده -  25 آذر ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت