راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انگیزه های

ترور سفیر روسیه در ترکیه

سایت حزب کمونیست روسیه

"آزاده اسفندیاری"

 

روز نوزدهم دسامبر سفیر روسیه "آندریی کارلوف" در آنکارا پایتخت ترکیه با شلیک گلوله یک افسر 22 ساله پلیس امنیت ترکیه ترور شد.

در واکنش به این ترور "سرگیی گاواریلف" نماینده پارلمان روسیه و عضو فراکسیون حزب کمونیست که ریاست کمیته پارلمانی "گروه دوستی" با پارلمان سوریه را نیز در مجلس روسیه برعهده دارد در مصاحبه با خبرنگار "روزنامه پارلمان" روسیه گفت:

پشت صحنه این ترور، دست های دولت بریتانیا و هیاتی که بزودی کاخ سفید ریاست جمهوری آمریکا را ترک می کند را می توان مشاهده کرد.

بدون تردید کشتن سفیر ما در ترکیه تلاشی است برای جلوگیری از نزدیکی ترکیه با روسیه و در عین حال جلوگیری از روند آرامش در سوریه و خاور میانه. دست های مدیریت آشوب در منطقه و سوریه را نیز به سادگی می توان طی روزهای گذشته در آتش زدن ماشین های نجات مردم شرق حلب و کمک رسانی به آسیب دیده های جنگ هم دید.

این نماینده پارلمان اشاره کرد: در ماه های اخیر برای بازگرداندن فضای آشتی و برقرار کردن روابط اقتصادی و قراردادهای دو جانبه بین روسیه و ترکیه، قدم های جدی برداشته شده است. به همین مناسبت آمرین ترور می خواهند از چنین روندی جلوگیری کنند.

وجه دیگرعمل ترور سفیر روسیه را می توان انتقام گیری ازحکومت "طیب اردوغان" رئیس جمهور، جهت سرکوب ماه جولای در ترکیه جستجو کرد.

در بین نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه خصوصا بین افسران این نیروها، عناصر فراوانی هستند که دوستی دو کشور را بر نمی تابند. ترور سفیر ما در یک نمایشگاه و هنگام سخنرانی رسمی مراسم افتتاح آن دلیل محکم دیگری است بر ضرورت تاخیر ناپذیر کور کردن خط ترور. قتل عامل ترور نیز برای جلوگیری از تحقیق و بررسی واقع بینانه این حادثه صورت گرفت، تا دست های پنهان شناخته نشوند. امروز در ترکیه دسته بندی های مختلفی در حال جنگ با یکدیگر هستند که نام یکی از آن ها را"حزب جنگ" می توان نامید.

عضو فراکسیون حزب کمونیست در ادامه تاکید کرد: آن چه برای ترکیه ضرورت حیاتی دارد وداع با تفکر"نو عثمانی" کردن حکومت این کشور و دیگر نظرات سیاسی تفرقه افکنانه است. دولت ترکیه با اراده ای قاطع باید از دوران ترور و وحشت بیرون آمده و از بروز جنگ داخلی و تجزیه کشورجلوگیری کند. ترکیه باید دست از حمایت و کمک به تمامی گروه های تروریستی در سوریه بردارد.

دلیل دیگر ترور سفیر ما اخلال ایجاد کردن در نشست و مذاکره گروه سه جانبه وزیران خارجه روسیه، ترکیه و ایران جهت گفتگو بر سر یافتن راه حل مسالمت آمیز جنگ در سوریه بود که علیرغم این ترور برگزار شد. این نشست بدون حضور ایالات متحده آمریکا انجام شد. روند دو ساله سیاست ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در سوریه تحت عنوان "مبارزه با تروریسم" و یا "مذاکرات صلح" بازی دادن روسیه و اخلال در روند عادی شدن شرایط در سوریه است.

در پایان "سرگیی گاواریلف" یاد آور شد: دلیل دیگر حمله به سفیر روسیه در آنکارا، تلاش آمریکا و هم پیمانان آن برای جلو گیری از قوی تر شدن روند "ارو- آسیا" و سازمان همکاری شانگهای است. در سال های اخیر ایران و ترکیه تمایل خود را برای پیوستن به پیمان های مذبور اعلام کرده اند که قرار است تصمیم نهایی از طرف اعضای گروه ارو- آسیا و سازمان همکاری شانگهای برای عضویت این دو کشور گرفته شود!

 

https://kprf.ru/dep/gosduma/activities/160966.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 580  راه توده -  2 دی ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت