راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پدیده ای نو

در انتخابات

ریاست جمهوری امریکا

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا برنی سندرز (متهم به افکار سوسیالیستی!) در ایالت نیوهمیشایر پیروز شد. عظمت این پیروزی منحصر بفرد سیاسی بطور قطع مهر خود را در تاریخ ثبت میکند. سندرز دربرابر رقیب خود هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق که از پشتیبانی حزب دمکرات و نهاد های تبلیغاتی و مالی آن بر خوردار است 60 در صد آراء رأی دهندگان را در مقابل 38 درصد بدست آورد. 83 در صد درمیان جوانان کمتر از 29 ساله  به وی رأی دادند. تقریبا  65 در صد کسانی که از در آمد کمتر از حد متوسط برخوردارند به وی رأی دادند. در حالی که آراء  هیلاری کلینتون که خود را «اولین رئیس جمهور زن  امریکا» اعلام میکند متعلق به کسانی است که بیش از 65 سال دارند و در‌آمد سالانه آن‌ها بیش از 200 هزار دلار در سال است.

 در مواجهه با پیروزی تیم تبلیغاتی کلینتون اعلام کرد که پیروزی وی به این دلیل است که وی سناتور ایالات ورمونت یکی از ایالات همسایه با نیوهمیشایر است. اما نیویورک تایمز پیروزی وی را به دلیل تعهدات دمکراتیک وی در سخنرانی انتخاباتی اعلام کرد.

وزیر سابق امور خارجه کلینتون در سخنرانی روز سه شنبه گذشته برای پیروزی در گام های بعدی انتخاباتی گفت: «من به تعهدات خود به رای دهندگان وفادر خواهم بود اما سندرز به تعهدات خود پایبند نیست!»

این اخبار از مراحل اولیه انتخابات آینده ریاست جمهوری در امریکا بازتابی از تغییر نگرش سیاسی در جامعه است. سندرز نماینده رأی دهندگان جناح چپ دمکرات و ترومپ نماینده جناح راستگرای حزب جمهوری خواهان ظاهر شده اند، اما در این میان ظهور مردم در گرایش به شعارهای متفاوت انتخاباتی مهم است.

اگر در میان دو کاندیدای حزب دمکرات هیلاری کلینتون و برنی سندرز، سندرز پیروز شود و در مقابل نماینده جمهوری خواهان "ترمپ" قرار بگیرد نظر سنجی ها می گوید سندرز فاتح کاخ سفید خواهد شد!

 

http://www.humanite.fr/bernie-sanders-entre-dans-lhistoire-electorale-598813

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 540 راه توده - 22 بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت