راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه به سوی

چند پارچگی

پیش می رود!

سایت ریا نووستی

آزاده اسفندیاری

 

 

ترکیه با سیاست‌های رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در گردابی گرفتار آمده که آینده روشنی در انتظار آن نیست. روز نامه «تاگس سایتونگ» چاپ آلمان در این زمینه می نویسد:

از یک طرف اردوغان با زیر پا نهادن قرارداد حل مسالمت آمیز مسئله کردهای این کشور، به مناطق کرد نشین لشگر کشی کرده است که تا به حال صد ها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند. از طرفی دیگر با نقش آفرینی در گسترش هیولای تروریستی داعش در منطقه سعی بر آن داشته تا حاکمیت خود را به دیگر کشور ها و مردم  ترکیه تحمیل کند.

اردوغان با تضعیف روند قانونی مسئله کردها، احزاب سیاسی و جریان های اجتماعی و با نادیده گرفتن دیگر نیروهای حکومتی، با ترفند های گوناگون سعی فراوان به کار برده است تا موقعیت خود را به عنوان حاکم بر کشور محکم کند. رئیس جمهور چنین وانمود می کند که بر همه چیز واقف است و تصمیم گیری برای تغییر شرایط اجتماعی کشور را حق خود می داند. از آن جمله، وضع قوانین جدید امنیت اجتماعی و محدودیت‌های وسیع برگزاری میتینگ و تظاهرات، واگذاری اختیارات تام به پلیس برای  استفاده از سلاح گرم جهت مقابله با هر گونه واکنش فردی و اجتماعی مردم.

 در ترکیه با اراده اردوغان آزادی‌های اجتماعی و آزادی بیان روز به روز در حال محدود شدن هر چه بیشتر است. دولت این کشور با بستن کانال‌های گوگل بر روی شهروندان خود رکورد دار جهان شده است و هزاران وبسایت در این کشور بسته شده‌ اند. خبرنگارانی که با شجاعت از ارسال اسلحه و کمک‌های پشت جبهه ای ترکیه برای نیرو های «جهادی» در سوریه پرده برداشته اند، توسط پلیس مخفی این کشور به اتهام جاسوسی به زندان افکنده شده اند. همچنین، جمعی از دانش آموختگان و فرهیختگانی که طی یک نامه سرگشاده نظر خود مبنی بر در پیش گرفتن راه حل مسالمت آمیز و نه نیروی نظامی با کردها را اعلام کرده اند توسط پلیس دستگیر و روانه زندان شدند.

حال این پرسش اساسی مطرح است که اتحادیه اروپا با کدام معیار از شخص اردوغان برای حل مسئله پناهندگان فراری از جنگ خاورمیانه انتظار همکاری دارد؟ در حالی که شرایط در آن کشور روز به روز رو به وخامت می گراید. اتحادیه اروپا با چشم‌ بستن بر نقض حقوق بشر در ترکیه برای حل مسئله پناهجویان، به رئیس جمهور آن کشور متوسل شده است. کسی که خود تشدید کننده بحران فاجعه بار پناهندگی در منطقه خاور میانه می‌باشد.

 روزنامه « تاگس سایتونگ» در پایان می نویسد: واقعیت روند حوادث ترکیه با حاکمیت اردوغان، این 

کشور را به تکه پاره شدن و عدم یکپارچگی سوق می‌دهد و به فاصله شدید طبقاتی، صف بندی سکولار و مذهبی، اختلاف بین شرق و غرب کشور دامن می‌زند.

 

 

http://ria.ru/world/20160116/1360491038.html

 

TAZ о главных бедах Турции: война, террор, Эрдоган

Турция находится в состоянии шока, и ей нелегко будет перенести все напасти, которые свалились на страну по вине авторитарного правителя, пишет немецкое издание.

ria.ru

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 537 راه توده - اول بهمن ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت