راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترور در فرانسه

کودتا در ترکیه
حزب کمونیست روسیه

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 


حزب کمونیست روسیه فدراتیو، هفته گذشته پیرامون دو حادثه مهم، یعنی کشتار تروریستی در شهر نیس فرانسه و همچنین کودتای نظامی در ترکیه نظر خود را بصورت جداگانه منتشر کرد. در باره کشتار تروریستی با کامیون در شهر نیس فرانسه رهبر این حزب "زوگانف" در یک مصاحبه رادیوئی شرکت کرد و درباره کودتا در ترکیه این حزب یک بیانیه صادر کرد.
در باره حادثه نیس فرانسه زوگانف در برنامه مستقیم "لایف نیوز"، در پاسخ به خبرنگار که پرسید، آیا لازم است مسافرت شهروندان روسیه به فرانسه ممنوع اعلام شود چنین گفت:
راه چاره مبارزه با تروریسم ممنوع اعلام کردن مسافرت به این کشور نیست. فرانسه باید راه حل های منطقی و عملی برای دفاع از شهروندان خود اتخاذ کند. من به عنوان عضو پارلمان اروپا مرتب به شهر استراسبورگ این کشور مسافرت می کنم. در جریان سفرهای خود شاهد بد تر شدن تدریجی زندگی مردم این کشور هستم. ارزش های اخلاقی در حد باور نکردنی پایین آمده است. فرانسه کشوری است مهد هنر، ادبیات و هزاران جلوه دیگر پاکی های زندگی، یکی از پیروزمندان جنگ جهانی و انقلابات اجتماعی. متاسفانه در این زمان همه چیز به هم ریخته شده است، شهری که محلی آرام ومنطقه ای توریستی می باشد مورد حملات تروریستی قرار می گیرد!
از طرف دیگر، باید به دولت این کشور یاد آور شد که پیروی از سیاست های آمریکایی ها چنین سرنوشت شومی را برای مردم فرانسه رقم زده است. سران کشورهای سازمان نظامی ناتو با دست زدن به جنگ و خون ریزی، ساختار اقتصادی- اجتماعی خاورمیانه را به هم ریختند. معمر قذافی قبل از قتل فیجعش فریاد زد: "دست نگهدارید، من آخرین مانع هستم در مقابل جنگ افروزی ها" .
این صحنه های خشونت آمیز در تونس و برخی دیگر از کشور های خاورمیانه نیز تکرار شد. آمریکایی ها فاتح کوتاه مدت بازارها شدند و دیگران را مجبور به زندگی دیگری کردند از آن جمله محل های گردشگری این مناطق شکل دیگری به خود گرفته اند.
اتحادیه اروپا در سال 450 میلیارد دلار با روسیه داد و ستد داشت. در حالی که سقف مبادلات روسیه با آمریکا 30 میلیارد دلار بود. آمریکا، اتحادیه اروپا را زیر فشار قرار داد و وادار کرد تا طرح تحریم روسیه را به مرحله اجرا در آورند. دنباله روی اتحادیه اروپا از ایالات متحده آمریکا شرایط نا بسامانی اجتماعی و دشواری های اقتصادی را در کشور های اروپایی ایجاد کرد و در هم ریختگی اوضاع اجتماعی و بحران های اقتصادی فرانسه نیز ناشی از همین سیاست ها می باشد. آمریکا خود در آن سوی اقیانوس ها قرار دارد و از بحران های ناشی از سیاست خود به دور است.
زوگانف ادامه داد: اروپا با اتحاد همه جانبه باید با بلای تروریسم مبارزه کند. جنگ افروزی در خاورمیانه، مشارکت در تحریم روسیه و شرکت فعال در سازمان نظامی ناتو جز پاشیدگی اجتماعی و در نهایت گسترش تروریسم حاصلی نخواهد داشت.
رهبر حزب کمونیست روسیه در جواب خبرنگار که پرسید چرا غرب به جای مبارزه با تروریسم به روسیه هراسی دامن می زند گفت: باید توجه کرد که چه کسانی در پشت چنین اندیشه هایی قرار دارند. اوباما در صدد است در فرصت باقی مانده ریاست جمهوری خود بر زخم هایی که ایجاد کرده است مرهمی بگذارد. از یک طرف وارد مذاکرات صلح در سوریه و اوکرائین می شود و پیشنهاد کاهش سلاح های اتمی را ارائه می دهد، از سوی دیگر ناتو در فاصله 3 تا 4 کیلومتری مرز روسیه (پری بالتیک) مستقر شده است و با 30 هزار نیروی نظامی مانور می دهد و در پی آن است تا این تعداد را تا 4 هزار نفر دیگر افزایش دهد. این در حالی است که سازمان ناتو را هیچ نیرویی مورد تهدید قرار نمی دهد.
استقرار مجتمع های موشکی آمریکایی در رومانی و لهستان معنایی جز آمادگی نظامی برای جنگ های تجاوز کارانه جهت منافع آمریکایی ها ندارد.
در نشست اخیر رهبران کشور های عضو سازمان نظامی ناتو در ورشو تصمیم گرفته شد تا هر کدام از اعضا 2 در صد از در آمد ملی خود را اختصاص به تقویت تشکیلات نظامی ناتو بدهند که تا به حال برای بشریت نتیجه ای جز جنگ و خون ریزی و آوارگی و نژاد پرستی دستآورد دیگری نداشته است.

کودتا در ترکیه
درباره کودتای نظامی در ترکیه نیز حزب کمونیست روسیه فدراتیو در بیانیه خود یاد آور شد:

گنادی زوگانف در مصاحبه با خبرگزاری اینتر فاکس در ارتباط باکودتای نافرجام نظامیان ترکیه گفت: عامل اساسی تلاش نظامیان ترکیه برای کودتا را باید در بلند پروازی های طیب اردوغان رییس جمهور این کشور جستجو کرد. او از زمان بر آمدن به قدرت، سودای برقراری امپراطوری عثمانی را در سر داشته است و سعی کرد تا این سودا ها را جامه عمل بپوشاند.
ارتش ترکیه همواره طرفدار جدایی مذهب از حکومت بوده است و نیروی مهمی در مقابل ایده های تشکیل امپراتوری اسلامی رجب طیب اردوغان می باشد.
عملکرد رییس جمهور ترکیه تا به حال منجر به نارضایتی داخلی، تیرگی مناسبات با روسیه، اروپا و حتی با آمریکا بوده است.
تلاش برای کودتا توسط نظامیان نشان دهنده بحران های عمیق سیاست های داخلی و خارجی رژیم حاکم بر ترکیه است. مشکلات موجود این کشور بسیار پیچیده شده اند و در روز ها و ماه های آینده نیز برطرف نخواهند شد، خصوصا که اردوغان از بحران کودتا برای عملی کردن سوداهای خود بهره برداری خواهد کرد.
رهبر حزب کمونیست روسیه خاطر نشان کرد، در خاک ترکیه یکی از مهم ترین پایگاه های نظامی آمریکا قرار دارد که سلاح های اتمی نیز در آن نگهداری می شود و عدم ثباط ترکیه برای ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان آن بسیار نگران کننده است.
زوگانف از شهروندان روسیه در خواست کرد تا هر چه سریع تر خاک ترکیه را ترک کنند و در آینده نیز برای ماموریت های کاری و توریستی به این کشور مسافرت نکنند.

https://kprf.ru/party-live/cknews/156976.html


https://kprf.ru/party-live/cknews/157000.html
به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:
https://telegram.me/rahetudeh



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 560 - 31 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت