راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دورنمای

اتحاد سه جانبه

میان روسیه- ایران- ترکیه

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

خبر گزاری "آذ. رپورت" آذربایجان روز 22 ژوئن  مصاحبه ای با "لیونید کلاشنیکف" معاون کمیته سیاست خارجی مجلس دومای روسیه، در ارتباط با کودتای نافرجام ترکیه و آینده این کشور بدین شرح انجام داده است:

 

- ارزیابی شما از عادی شدن رابطه ترکیه با روسیه و تلاش ناموفق نظامیان ترکیه برای به دست گرفتن قدرت و آینده این کشور چیست؟

- من با نظریه سیاست خارجی روسیه مبنی بر رابطه دوستانه با ترکیه موافقم. در یکصد سال گذشته رابطه روسیه با این کشور بدون تنش بوده است. حل و فصل اختلاف های مرزی با یکدیگر و برقراری رابطه اقتصادی از اهم مسائل گذشته دو کشور بوده است، اما در دوران اخیر روابط دو کشور به سردی گرائید. اخیرا ترکیه از سرنگونی هواپیمای بمب افکن روسیه عذر خواهی کرده و  گفتگوهای متقابل راه را برای ادامه روابط دوستانه بین دو کشور باز کرده است. ما نیز تلاش خواهیم کرد تا رابطه اقتصادی به سطح گذشته باز گردد. البته این بدان معنا نیست که ما از شهروندان خود بخواهیم سفرهای توریستی و تجاری خود را هر سریع از سر بگیرند، خصوصا به سبب مشکلات پیش آمده در ترکیه، آقای اردوغان وضعیت فوق العاده در این کشور اعلام کرده است.

- به نظر شما اگر ترکیه راه فاصله گیری از ائتلاف با غرب را در پیش بگیرد واکنش آن ها چه خواهد بود؟

- آینده رابطه ترکیه با غرب پیچیده شده است. غربی ها قطعا از شکستن تحریم های خود علیه  روسیه نا خرسند هستند. از سوی دیگر ترکیه از غرب نا امید شده است. در واقع از غرب فریب خورده است. البته اردوغان شخص نادانی نیست و می داند که بدون همکاری با روسیه در مواجهه با غرب هیچ شانسی نخواهد داشت.

- اگر روزی خروج ترکیه از ناتو عملی گردد سرنوشت پایگاه بزرگ آمریکایی "اینجیر لیک" در خاک این کشور چه خواهد شد؟

- فکر نمی کنم ترک ها روزی تصمیم به خروج از سازمان ناتو بگیرند، در یک دوره ای فرانسه وضعیت دو گانه ای با ناتو داشته است ( در زمان ژنرال دوگل این کشور عضو ناتو بود اما در عملیات نظامی ناتو همکاری نداشت.م). با خروج و یا تضعیف عضویت ترکیه در ناتو هیج فاجعه ای رخ نخواهد داد. آمریکا در دریای مدیترانه پایگاه های نظامی متعددی دارد و برای اهداف نظامی خود می تواند از آن پایگاه ها استفاده کند. آن چه مربوط به پایگاه آمریکایی "اینجرلیک" می شود وجود صد کلاهک اتمی است که از زمان جنگ سرد در این مکان استقرار یافته است که می توانند خطرهای جدی برای کل منطقه باشند. در کودتای اخیر شورش هایی در این پایگاه رخ داد که اگر کنترلی صورت نمی گرفت می توانست عاقبت فاجعه آمیزی را در پی داشته باشد. بنا بر این وجود سلاح های هسته ای در خاک ترکیه تهدید جدی برای امنیت این کشور است.

- تحلیل گران سیاسی بر این نظر هستند که در آینده امکان اتحاد بین روسیه، ترکیه و ایران وجود دارد، آیا چنین اتحادی جامه عمل خواهد پوشید؟

- البته زمینه برای اتحاد مسکو- آنکارا- تهران وجود دارد. در بدو امر توافقات دو جانبه مطرح هستند که مسئله سوریه در الویت قرار دارد. در صورت اتخاذ سیاست مشترک در مورد حل مسئله سوریه، این امکان برای روسیه فراهم خواهد گشت تا راه زمینی از طریق ترکیه به دریای مدیترانه و هم از مسیر ایران به خلیج فارس داشته باشد. وجود چنین ائتلافی قطعا برای غرب فاجعه خواهد بود: یعنی به هم ریختن محاصره مرزهای جنوبی روسیه.

- اگر چنین ائتلافی صورت بگیرد آذربایجان در این میان چه نقشی می تواند داشته باشد؟

- چنین ائتلافی برای آذربایجان امکانات فراوانی به دنبال خواهد داشت. روسیه از نظر تاریخی و فرهنگی به مراتب به آذربایجان نزدیک تر است تا به ایران و ترکیه. ما مرزهای زمینی مشترک با این کشور داریم همین طور مرزهای مشترکی که با ترکیه و ایران وجود دارد. چنین همسایگی هایی  امکان بزرگی است برای جا به جایی کالا های هر سه کشور. خصوصا که رابطه با آذربایجان می تواند برای اقوام ترک زبان دو کشور منشاء رشد و ترقی قرار گیرد. آن چه به مسئله اقتصادی برمی گردد، بستن قرار داد نیاز به زمینه مناسب دارد. زمانی که دوستی و هم دلی وجود داشته باشد بستن قرار داد کار مشکلی نخواهد بود.

 

لئونید کلاشنیکف عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه و یکی از معاونان رهبری این حزب است.

 

https://kprf.ru/dep/gosduma/activities/157180.html

 

 

http://report.az/ru/v-regione/zampred-komiteta-gosdumy-rossii-al-yans-rossiya-turciya-iran-vygoden-i-azerbajdzhanu/

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 561 - 7 مرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت