راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پوتین عازم چین است

چین و روسیه

در مسیر

پیوند استراتژیک

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

 

 


همکاری دو جانبه میان چین و روسیه بعنوان دو قدرت نظامی و اقتصادی جهان در حال گسترش است. این همکاری با نگرانی غرب و بویژه امریکا روبروست.

برژینسکی مشاور اسبق امنیتی کاخ سفید تئوریسین تقسیم خاورمیانه به کشورهای کوچک پیوسته بر ضرورت جدا از هم نگهداشتن چین و روسیه تاکید دارد. او معتقد است که غرب باید با نزدیک شدن به چین مانع پیوند روسیه و چین شود.

او در کتاب «شانس دوم» که در سال 2007 منتشر شد از دولت های بوش پدر، کلینتون و جرج دبیلیو بوش نام برده و تاکید می کند که آن ها از موقعیت پس از فروپاشی شوروی کاملا استفاده نکردند تا تسلط کاملا طولانی مدت آمریکا را بر جهان حاکم کنند. باید سیاست یک جانبه آمریکا کنار گذاشته شده و رابطه گرم سیاسی با چین و اروپا برقرار شود. برژینسکی می گوید همزمان باید روسیه منزوی شده و در صورت امکان به بی ثباتی کشانده شود. باید مشکلات بین المللی تا حد ممکن به منطقه عمل رقبای سیاسی یعنی چین و روسیه منتقل شود و از همکاری هائی نظیر «اجلاس شانگهای» جلوگیری شود. اروپا پل ارتباطی «ارو آسیا» است و برژینسکی تاکید می کند "گسترش اتحادیه اروپا به سمت اروپای شرقی باید سرعت یابد."(ص129)

 

روس ها سیاست خارجی آمریکا را در راستای همین نظرات برژِینسکی میدانند و بر مبنای آن سیاست های نظامی خود را تنظیم کرده و محورهای همکاری با کشورهای دیگر و در راس آنها چین را تنظیم کرده است. حضور نظامی ناتو در شرق اروپا که با همکاری آمریکا و کشورهای اروپائی جریان دارد این نگرانی و استراتژی روسیه و چین را تائید می کند. همچنان که استقرار سیستم به اصطلاح باز دارنده موشکی در جمهوری های چک و لهستان و ارسال تجهیزات نظامی به مدار زمین نیز بعنوان بخشی از استراتژی امریکا بدقت از سوی روسیه و چین رد یابی می شود. همین ردیابی ها و نگرانی ها از جمله انگیزه های تشکیل «پیمان شانگهای» و جهش به سمت "اقتصادی بزرگ" درمرکز آسیا بود.

از سوی دیگر آمریکا نگران همکاری کشورهای هند، روسیه، چین و برزیل در گروه اقتصادی «بریکس» است. گروهی که بانک رقیب بانک جهانی و صندوق بین المللی پول را نیز تاسیس کرده است. بانکی که مرکز آن در چین است و این کشور یکصد میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده است. اهداف این بانک با اهداف بانک جهانی و صندوق بین المللی پول متفاوت است. به این مضمون که این بانک برای سرمایه گذاری های بومی و ملی در کشورهای افریقائی، آسیائی و امریکای لاتین وام می دهد و بر آن نظارت نیز دارد. این بانک بر خلاف بانک جهانی بدنبال سود و بهره گیری نیست.

بزودی رئیس جمهور روسیه راهی چین می شود. سفری که در راستای استراتژی پیوند و پیمان دو کشور است. منابع روسی این سفر را در چارچوب مسائل «آکادمیکی» نیز ارزیابی می کنند. تا سال 2020 قرار است «سالانه» تا 100هزار دانشجو برای تحصیلات میان دو کشورمبادله شود.

روسیه مایل به سرمایه گذاری چین در این کشور است و شرکت های چینی نیز می کوشند سرمایه گذاران آلمانی را در روسیه عقب بزنند. بطور مثال: برای یک خط راه آهن پر سرعت در استان کازان روسیه، آلمان علاقه زیادی نشان داد اما یک کنسرن چینی توانست امتیاز این قرار داد را به دست آورد. قراردادی 20 میلیارد دلاری!

روسیه در جریان حضور نظامی در سوریه و اعلام تحریم های غرب نشان داد که توان مقابله با این تحریم ها را دارد. «آناتولی ایسیکین» رئیس آژانس متخصصان تسلیحاتی روسیه می گوید:

«علایق نظامی ـ سیاسی دو کشور چین و روسیه در همکاری های نظامی متقابل، کاملا مورد نظر است.»

علاوه براین ها روسیه مایل است مبادلات تجاری خود را با چین، سالیانه به 100میلیارد دلار برساند. البته متخصصان روسی حدس می زنند، میزان مبادلات تجاری دو کشور امسال بیش از 75 میلیارد دلار نباشد.

مسکو و پکن در سال 2014 قراردادی برای تحویل گاز امضاء کردند. رئیس شرکت «گاز پروم» روسیه ارزش این قرار داد را به عنوان یک قرار داد بزرگ  400 میلیارد دلار برآورد می کند. تاسیسات انتقالی این قرارداد در سال 2021 به پایان می رسد و تحویل گاز انجام می شود. به گزارش روزنامه «کومرسانت» مسکو، در عین حال روسیه قرارداد دیگری را برای تاسیسات انتقال گاز دوم تحت نام «آلتا» به چین پیشنهاد کرده است. این خط لوله نفتی قرار است از غرب سیبری گاز به آسیا منتقل کند.

سایت«اسپوتنیک»، روی همکاری های فن آوری – نظامی میان دو کشور تاکید می کند و «دیمیتری راگزین» معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه خود با تلویزیون «روسیه ـ 24» گفت:

روسیه و چین می توانند برای ورود به بازار کشور ثالث در زمینه ی پروژه ساخت نیروگاه انرژی اتمی شناور همکاری کنند.

ژوئیه 2014« روس اتم اورسیزم» و« سی ان ان سی نیو انرژی» چین یادداشت تفاهمی برای ساخت نیروگاه اتمی شناور امضاء کردند. چین قصد دارد در گام اول آنها را در یک جزیره و در معادن استخراج هیدروکربن ها در فلات قاره استفاده کند.

دیمیتری راگزین همچنین گفت: روسیه و چین در آینده ای نزدیک بحث و بررسی می کنند که روسیه و چین چگونه می توانند بصورت مشترک با این پروژه وارد بازار جهانی شوند. روسیه و چین شرکای متحدی در پروژه های مهم دیگری مانند هواپیماسازی برای مسافت های طولانی، پروژه موشکی — فضایی در سال های آینده هستند.

معاون نخست وزیر روسیه معتقد است، چین برای توسعه بخش موشکی- فضایی خود قصد دارد محرک موشکی "ار دی —180" را از روسیه بخرد. ضمنا، طراحان روسی می توانند ظرف پنج سال محرکی برای بالگرد سنگین روسیه — چین طراحی نمایند. این یکی از زمینه های اولیه همکاری دو کشور در فضاست.

«دیمیتری راگزین» در مصاحبه خود با تلویزیون "روسیه 24" همچنین اطلاع داد که چین به همکاری با روسیه برای ساخت ایستگاه فضایی در کره ماه علاقمند است درعین حال که دو کشور علاقمند به همکاری های تنگاتنگ طولانی مدت در فضا - شامل فضانوردی سرنشین دار- هستند.

«چین مصمم به تولیدات نظامی و استفاده از تجربه روسیه برای ساخت سیستم های هشدارهای ضد موشکی زمین – فضا است.»

پوتین در جریان بازگشت از سفر سال گذشته خود از چین که برای شرکت در یک همایش و رژه  نظامی بمناسبت پایان جنگ دوم جهانی انجام داده بود، در مصاحبه با رسانه های روسیه گفت که چین به خودکفائی کامل نظامی دست یافته است. روسیه هر تکنولوژی که در اختیار آنها گذاشته، آنها توانسته اند آن را تکمیل و تولید کنند و امروز شاید 20 در صد سلاح های ارتش چین ساخت روسیه باشد، بقیه اش تماما ساخت چین است، از جمله مدرن ترین موشک های بالستیک حمل کلاهک اتمی و هواپیماهای شکاری بمب افکن. او تاکید کرد که روسیه معتقد است همه قدرت نظامی چین در خدمت صلح جهانی است.

 

به تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 562 - 14 مرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت