راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنان متفاوت

پاپی متفاوت

در یک مصاحبه

گزیده و ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

پاپ ژان پل دوم در سال 1920 در لهستان به دنیا آمد و از سال 1978 تا سال 2005 رهبر کلیسای کاتولیک و حاکم واتیکان بود. کلیسا های کاتولیک به رهبری او با تمام امکانات در همکاری با سیستم ستمگرانه امپریالیستی با کمونیسم و سوسیالیسم مبارزه کردند و موفق به شکست سیستم سوسیالیستی در کشورهای اروپای شرقی و اتحاد شوروی گردیدند. طی حدود 26 سال، وعده های امپریالیست ها و ژان پل دوم برای "بهشت موعود" جز جنگ و خون ریزی و فقر و نکبت برای بشریت ارمغان دیگری به همراه نداشته است.

واقعیت های زندگی سر سخت تر از آن هستند که بتوان برای طولانی مدت با اهرم های نظامی، تبلیغاتی و دینی همچنان بر مردم جهان حکم راند.

جانشینان پاپ ژان پل دوم بر اساس واقعیت های تلخ زندگی اجتماعی مردم جهان، راه دیگری را برگزیده اند و متاثر از آلام و درد آنان سخنان دل آنان را بیان می کنند.

سال گذشته پاپ فرانسیسک اهل آرژانتین طی گشت و گذاری در امریکای لاتین و دیدن زندگی سخت مردم گفت: " در دنیایی که فقر و نکبت بر زندگی مردم سایه افکنده است نمی توان انتظار اعتقاد به خدا و دین را داشت ( نقل به مضمون)".

در همین زمینه پاپ اخیرا در گردهمایی کشیش های کاتولیک  در لهستان سخنرانی و مصاحبه  کرده و سایت سویتسکایا راسیا آن را باز تاب داده است.

 روز یکشبه 31 ماه ژولای پاپ فرانسیسک رهبر کاتولیک های جهان، روز پایانی سفر خود به لهستان در شهر کاراکوا با خبرنگاران مصاحبه کرد. پاپ در باره یکی از مهم ترین مسائل جهانی- تروریسم- گفت:

تفکر و عمل تروریستی زمانی پدیدار می شود که فعالان این سیستم فکری تمام راه ها را به روی خود بسته می بینند. در کانون مرکزی همه بحران های اقتصادی جهان، پول تبدیل به خدا می شود. در یک چنین وضعیتی دیگر شخصیت انسان و ارزش های انسانی معنای خود را از دست می دهند. تروریسم  دگم اندیشی است و چنین دیدگاه هایی ضد بشری هستند.

پاپ در جواب خبرنگاری در مورد اسلام و تروریسیم و قتل یک کشیش در شمال فرانسه به دست عوامل داعش گفت: ریشه عملیات تروریستی را در جای دیگری باید جستجو کرد. سر خوردگی جوانان از بحران های اقتصادی و اجتماعی سیستم بهره کشی ناشی می شود. میلیون ها جوان مسلمان در کشورهای اروپائی زندگی می کنند که عملا به حاشیه رانده شده اند. آن ها نیروی بزرگی هستند که در اثر بی کاری و بدون آینده به دام مواد مخدر و الکل گرفتار می شوند و یا جذب گروه های قشری مذهبی شده و راهی دیگر کشورها می شوند. گروه های مرتجع مذهبی با توجیهات شرعی جوانان را شستشوی مغزی می دهند و آن ها را به گمراهی می کشانند و علیه دیگران می شورانند.

رهبر کاتولیک های جهان یاد آور شد که با تجربه خود در مورد گفتگوی ادیان دریافته است که مسلمانان نیز در پی گفتگو و صلح می باشند. بی عدالتی است اگر گفته شود اسلام دینی است تروریست پرور. نمی توان گفت همه مسلمانان خشونت طلب هستند همان طور که نباید همه کاتولیک ها را متهم به اعمال خشونت کرد. در همه ادیان گروه های خشک مغز و مرتجع از آن جمله در بین کلیساهای کاتولیک وجود دارند. برای رسیدن به مقصود حتما نباید با زبان چاقو پا به میدان گذاشت، بلکه راه اقناع و گفتگو را باید انتخاب کرد.

پاپ فرانسیک در فراز دیگری از سخنرانی خود گفت:  توجه من به اصل خشونت است. خواه به دست شخص مسلمان باشد یا توسط فرد کاتولیک. هر موقع مطالب روزنامه های ایتالیا را مرور می کنم، در باره انواع خشونت ها نوشته شده است. در کشور ایتالیا که مردم آن کاتولیک هستند و غسل تعمید دیده اند، می خوانیم که فردی عروس خود را به خاطر فقر مالی کشته است یا شخص دیگری مادر زن خود را به دلائل دیگر به قتل رسانده است. پس خشونت ربطی به دین و یا آئین خاصی ندارد. باید ریشه های خشونت و تجاوز را به درستی پی کاوی کرد و الا به بیراهه رفته ایم. اگر ما در مورد خشونت اسلامیست ها صحبت می کنیم، باید راجع به خشونت کاتولیک ها و هر نوع خشونتی که از هر طریق بر انسان اعمال می شود هم سخن بگوئیم.

 

http://www.sovross.ru/articles/1438/25410

 

 

به تلگرام راه توده بپیوندید   

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 563 - 21 مرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت