راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 563

عامل اصلی بحران ها

در جمهوری اسلامی چه کسی است؟

 

 

در هفته های اخیر نقد و انتقاد و حتی توهین به آقای حسن روحانی شدتی بیسابقه گرفته است تا جایی که برخی چهره های گمنام و منفور خواهان محاکمه ایشان شده اند. بیشتر این نقد و انتقادها متوجه موضوع برجام است در حالیکه اگر کسی قرار باشد برای برجام محاکمه شود آقای خامنه ای است. اگر آقای خامنه ای ایران را در تله تحریم و شورای امنیت سازمان ملل نیانداخته بود که نیازی به برجام برای بیرون آمدن از آن نبود! معلوم نیست چرا آقای خامنه ای نباید بابت گرفتار کردن ایران به دام تحریم ها عزل و محاکمه شود ولی آقای روحانی بابت بیرون آوردن سنگی که رهبر و پیشینیان او در چاه انداخته اند و پایان دادن به شرایط تحریم و خطر جنگ محاکمه شود. تازه آقای خامنه ای مدعی است که تمام مراحل مذاکرات برجام را زیر نظر داشته و با تائید او امضا شده است. در اینصورت در این مورد هم به لحاظ مسئولیت و ارجحیتی که آقای خامنه ای برای خود در دخالت در ریز و درشت امور مملکتی قائل است انصافا در هر محاکمه ای درباره هر مسئله سیاست داخلی و خارجی ایشان "فصل تقدم" دارد. نمی شود موقع تصمیم گیری ایشان "مقام معظم" باشد و موقع محاکمه بشود رهبر اپوزیسیون، اصلا وجود خارجی هم نداشته باشد، گویی اصلا چنین کسی در ایران وجود نداشته و دیگران باید به جای ایشان محاکمه شوند.

خود مقام معظم هم این را خوب می داند. مثلا همان ماجرای اختلاس ها. چرا آقای خامنه ای گفت آن را کش ندهید چون خودش می دانست اگر قرار شود کش داده شود پای احمدی نژاد و ضرورت محاکمه او و در نتیجه پای خود آقای خامنه ای هم به وسط می آید. فقر و فساد و فحشا و گدایی و دستفروشی و نابودی صنایع و حاشیه نشینی و دزدی و اختلاس و اقتصاد نفتی و خام فروشی و بیکاری و ... در هر کجای کشور که نگاه کنید دوران رهبری ایشان تل آباد نشده ای باقی نمانده است. هر رئیس جمهور منتخبی هم که آمد کاری بکند و به این نابسامانی ها خاتمه دهد، ایشان و بیت رهبری و هوادارانش و سپاه بر سرش ریختند و هر روز برایش یک بحران درست کردند و کشور را به اینسو و آنسو کشاندند و باز هم می کشانند. همین ماجراهایی که امروز برای آقای روحانی درست کرده اند قبلا برای آقای خاتمی درست کردند. گناه ایشان هم این بود و این هست که مردم به او رای داده بودند و به عنوان سیاستمداری پاکدست و اخلاق گرا محبوب مردم بود. حالا اگر آقای خامنه ای ۳۰ سال است که نه تنها خود را در هیچ انتخاباتی به معرض رای مردم نگذاشته است بلکه در همه انتخابات ها از هر نامزدی که پشتیبانی کرده رای نیاورده است گناه خاتمی و روحانی نیست. بنابراین به لحاظ مردمی و اصول دموکراسی نیز اگر کسی باید محاکمه شود خود آقای خامنه ای به عنوان رهبریست که نه او مردم را قبول دارد و نه مردم او را.

در واقع هم هیچگاه کسی را بابت اینکه مردم انتخابش کرده‌اند و دارد برنامه ای را که مردم بخاطر آن به او رای داده اند اجرا می کند محاکمه نمی کنند. مگر آقای روحانی با چه وعده ای سر کار آمد جز آنکه مشکل تحریم و قرار گرفتن ایران در شرایط خطر جنگ را رفع کند؟ مگر مردم ایران برای همین به او رای ندادند؟ آیا وفا کردن به قول و وعده جرم است و باید بابت آن توهین و تهدید شنید و محاکمه شد؟

آقای روحانی امروز مورد هجوم است چون جرات کرده به وعده های خود و خواست مردمی که به او رای داده اند پایبند باشد. اگر مثل احمدی نژاد با وعده حل معیشت مردم سر کار می آمد و فردایش با شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" بر سر مردم می کوفت رئیس جمهور خوبی بود و نظرات آقای خامنه ای هم به او نزدیکتر بود. هیچکس هم حق نقد و انتقاد او را نداشت. فراموش نکرده ایم که در دوران آقای احمدی نژاد، اقتصاد دانی یک مصاحبه در نقد حذف یارانه ها کرد، فردایش قوه قضائیه او را گرفت و به پنج سال زندان محکوم کرد. پنج سال زندان فقط بابت یک مصاحبه در نقد حذف یارانه! ولی اکنون همه تریبون ها خود منتقد شبانه روزی اقتصاد کشور شده اند و در حاشیه امنیتی کامل به سر می برند. از رادیو و تلویزیون و امامان جمعه و شکست خوردگان همه انتخابات ها و کسانی که مردم در هفتم اسفند به آنها رای ندادند و نشریات زنجیره ای گرفته تا خود آقای خامنه ای و بیت رهبری.

البته توهین کنندگان به آقای روحانی متاسفانه درس نمی گیرند و نمی دانند چه خدمتی به او می کنند! چقدر به محمد خاتمی توهین و بی ادبی شد و حتی او را ممنوع التصویر کردند. امروز می گویند مردم بخاطر پیام خاتمی در انتخابات هفتم اسفند به طرفداران دولت رای دادند. همین وضع در مورد میرحسین موسوی یا مهدی کروبی یا حسن خمینی و حتی هاشمی رفسنجانی است. نتیجه توهین های افسارگسیخته به حسن روحانی هم همین خواهد بود.

حمله به روحانی از سر استیصال است. می خواهند اگر نمی توانند او را کنار بگذارند یا مانع انتخاب مجددش شوند کاری کنند که در این یکسال باقی مانده به جناح راست امتیاز دهد و مجری خواست های آنها شود. واگرنه قرار باشد صلاحیت مسئولی در این کشور رد شود و محاکمه شود، آقای خامنه ای نفر اول خواهد بود که باید صلاحیت رهبری او رد و از مقام خود عزل شود!

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 563 - 21 مرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت