راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله راه توده 545

چاپیدن مملکت توسط خودی ها

شده بحران درون حکومتی

 

 

 

 

 این جمعبندی برای انتشار از داخل کشور برای راه توده ارسال شده که ما بنابر مصالح، آن را با اندکی تغییرات منتشر می کنیم:

جمهوری اسلامی و حاکمیت کنونی آن با تضادهای گوناگون درگیر است، حتی تضاد باقی ماندن در چارچوب اسلام کنونی و یا اسلامی خارج از حاکمیت برای حافظ نظام! اینكه آینده مبارزه در ایران به چه شكل پیش خواهد رفت، مسئله پیجیده ایست. در یك چشم انداز دراز مدت به اختلاف ها و تضادها و برنامه های مختلفی باید اندیشید و خود را برای آن آماده کرد. کپی برداری ذهنی از رویدادهای انقلاب 57 که به سرنگونی رژیم شاه انجامید یک ساده نگری کودکانه است. ما با جامعه و حکومتی بکلی متفاوت با سال انقلاب 57 روبرو هستیم.

بر اثر وجود تضادها، امكان ها و احتمالات مختلفی هم بوجود می آید كه برخی حتی می تواند به حاکمیت و یا به مردم تحمیل شود. مانند جنگ داخلی در ایران و یا جنگ منطقه ای با چهره ای مذهبی. در عین حال که رفرم و اصلاحات در ایران ریشه های عمیق یافته و مردم بسیار هوشیارتر از دوران پیش از انقلاب اند و با تجربه ای که از جنگ با عراق هست، سعی می کنند و حتی انواع مانورها را به خدمت می گیرند تا از افتادن ایران در ورطه یک جنگ منطقه ای و یا داخلی جلوگیری کنند. همین تلاش در بخشی از حاکمیت و پیرامون آن نیز احساس می شود و این خود به دو تضاد میان مردم و حاکمیت از یکسو و میان جناح هائی در حاکمیت و پیرامون حاکمیت از سوی دیگر تبدیل شده است.

مسائل پیش رو، قطعا مانند گذشته نیست. مسائل گذشته به وقت خود آمده و رفته اند. در آینده نگری همواره باید با زمان و حوادث پیش رفت و آماده بود كه نتیجه گیری ها را تغییر داد و یا تعدیل کرد. آنچه امروز می بینیم آن است كه مذهب حاکم با واقعیات جاری در جامعه بشدت درگیر شده است و این درگیری بتدریج به یک بحران بسیار جدی تبدیل می شود. انتخابات اسفند ماه گذشته برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی این رویاروئی مردم با حاکمیت را کاملا آشکار ساخت. چنان آشکار که تنها چاپلوسان و نان به نرخ روز خورها ممکن است هنوز به روی خود نیآورد در آن انتخابات چه گذشت و چه پدیده هائی در پیش است.

در این شرایط حكومت کنونی برای کنترل تضادهایی که در آن غوطه ور است و برای بقای خویش هنوز خود را نیازمند دشمن خارجی میداند. اما هستند در خود حاکمیت که این سلاح را نیز زنگ زده میدانند و درعین حال خطرناک.

این مجموعه تضادها، در کنار فساد عمیقی که در حاکمیت و زیر پوشش "نیروهای خودی و مذهبی" شکل گرفته، کار را به جائی رسانه که ما کم کم شاهد خارج شدن بحث مذهبی و غیرمذهبی هستیم. بحثی که 37 سال در جمهوری اسلامی دوام داشته است. بتدریج دیگر مسئله خودی و غیر خودی مطرح نیست، بلکه بحث اصلی فساد نهادیه شده در حاکمیتی مذهبی، بعنوان نیروی خودی است که حالا کل نظام را به خطر انداخته است.

سرپوش گذاشتن بر تضادهای مردم با حکومت و حکومتیان با هم، و در عین حال، ادامه روش سركوب مردمی که روز به روز عاصی ترمی شوند دیگر نمی تواند كنترل کننده اوضاع انفجاری جامعه شود. این نکته ایست که خود به یکی دیگر از تضاد راه حل ها برای چاره اندیشی امنیتی و ثبات حکومتی تبدیل شده است. عقب نشینی نرم نرم برای آزادی زندانیان سیاسی از جمله راه حل هائی است که بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد و علیرغم این اختلاف نظر و نداشتن یک نظر واحد، شاهد برخی عقب نشینی ها و آزادی زندانیان سیاسی هستیم.

با آنکه نشانه های تهاجم به ایران، حداقل در شرایط کنونی و با سیاست خارجی دولت کنونی وجود ندارد، اما مسئله صلح همچنان یکی از محورهائی است که باید مردم را برای آن بسیج و آماده کرد. این آمادگی و بسیج، خود فشاری است مضاعف به آن بخش از حاکمیت که با تراشیدن دشمن خارجی سعی می کند خود را در حاکمیت تثبیت کند. یعنی ارتجاعی ترین و مستبدترین جناح حاکمیت که علیرغم شعارهائی که میدهد، تشنه سازش با امریکا و غرب برای حفظ خود درحاکمیت است.

اینها اشاراتی است به سر فصل برخی بحث هائی که ما در اینجا (داخل کشور) در جلسات و محافلی که داریم پیرامون آنها گفتگو می کنیم و نظرات را به هم نزدیک می سازیم. امیدواریم با انتشار این سر فصل ها، نقطه نظرات ذکر شده در آن مورد توجه شما رفقا در خارج از کشور نیز قرار گیرد. در آینده نیز مباحث دیگری را که پیرامون آنها گفتگو می کنیم با شما در میان خواهیم گذاشت. بویژه در ارتباط با نیروهای مسلح و نقشی که در منطقه دارند و تاثیر آن روی تحولات داخلی در ایران. موفق باشید.

 


تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 554 راه توده - 13 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت