راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

کنفرانس پاریس

چشم اندازصلح

میان فلسطین

واسرائیل تیره است

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 در هفته ای که گذشت کنفرانس "خاورمیانه" با هدف یافتن راه حلی برای زخم کهنه این منطقه، یعنی سرکوب فلسطینی ها توسط دولت اسرائیل و تن ندادن به قبول یک دولت مستقل فلسطینی، به ابتکار دولت فرانسه در پاریس برگزار شد. کنفرانس حمایت خود را از راه  حل دو کشور در منطقه ـــ فلسطین و اسرائیل- اعلام و تاکید کرد که برای متقاعد کردن طرفین برای از سرگیری مذاکرات صلح بین دو کشور کوشش خواهد کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه پس از پایان نشست پاریس به خبرنگاران گفت:

"چشم انداز صلح بین فلسطین و اسرائیل تاریک است؛ ما به یک بن‌بست برای راه حل صلح بین دو کشور رسیده ایم."

حق با وزیر خارجه است. حتی ابتکار اخیر فرانسه در شرایطی که اشغال سرزمین فلسطینی ها توسط اسرائیل ادامه دارد و به بحرانی 50 ساله تبدیل شده نمی توانست نتیجه ای عملی در بر داشته باشد، گرچه سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) با خوش بینی، کنفرانس پاریس را یک گام بسیار مهم توصیف کرد. "صائب عریقات" مسئول امور خارجه سازمان آزادی بخش فلسطین گفت: "اگر به اسرائیل اجازه دهید که به سیاست استعماری و آپارتاید خود در سرزمین اشغالی فلسطین ادامه دهد؛ افراط گرائی و خشونت و خونریزی بیشتری را در آینده شاهد خواهیم بود."

"عنان عشراوی" عضو کمیته اجرائی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز در همین ارتباط گفت: "جامعه بین‌المللی اگر میخواهد صلح پایدار در منطقه برقرار شود، باید به مسائل واقعی از جمله اشغال نظامی سرزمین فلسطین از سوی اسرائیل که از مصنوعیت مجازات برخوردار است رسیدگی کند. حقی که اسرائیل خود را برخوردار از آن می بیند روند خشونت را تشدید میکند و ادامه الحاق و تصاحب منابع فلسطینی به خشونت ها دامن می زند. اسرائیل مسئول شکست روند صلح بین دو دولت است. اسرائیل از مصنوعیت مجازات یک ‌جانبه که به آن اعطا شده بهره برداری میکند. یک طرح عملی و جامع و مؤثر برای صلح باید درنظر گرفته شود که آزادی و حاکمیت فلسطین را تضمین کند. نظارت بین المللی بر روابط دو کشور باید تضمین شود. ما این نظارت را مداخله در امور دو کشور نمی دانیم بلکه آن را ضامن روند صلح در خاورمیانه میدانیم. بدون اقدامات عملی و اجرائی صلحی میان اسرائیل و فلسطینی ها برقرار نخواهد شد."

همزمان با این کنفرانس و اعلام نظر رهبران فلسطینی بار دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل سیاست آینده دولت این کشور را ادامه سیاست های گذشته اعلام کرد و گفت: "نشست پاریس با پا فشاری دولت فلسطین روی مواضع خود چشم انداز صلح بین طرفین را تیره کرد."

وزیر امور خارجه امریکا "جان کری" نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد نقش و حمایت آمریکا از روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها گفت: "من هیچ نظری ندارم. من فکر میکنم باید اجازه داد که گزینه های گوناگون روی میز باشد و شرایط برای پیشرفت مذاکرات فراهم شود. ما نمیتوانیم یک راه حل خارجی را به طرفین تحمیل کنیم. ما باید به مذاکرات مستقیم خود ادامه دهیم و من این روند را تشویق میکنم و به آن ادامه میدهم."

اظهارات وزیر خارجه امریکا عملا تائید مواضع اسرائیل است. آیا تفسیر دیگری از سخنان وی می شود کرد؟

 

http://www.humanite.fr/proche-orient-une-conference-aux-resultats-mitiges-608823   .

 

 

 

به تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 555 راه توده - 20 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت