راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رشد انتخاباتی

چپ در اسپانیا

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

حزب "مردم" اسپانیا به رهبری "ماریو راخوی" نخست وزیر اسپانیا در انتخابات پارلمان که در این کشور برگزار شد با 31.70 درصد آراء از دیگر احزاب پیش افتاد و توانست 135 کرسی نمایندگی مجلس این کشور را بدست آورد، اما این آراء برای تشکیل کابینه توسط این حزب کافی نیست و بار دیگر صندوق های رای نتوانست بحران دولتی را در اسپانیا حل کند. حزب سوسیالیست اسپانیا نیز دراین انتخابات در مقام دوم قرار گرفت. 

انتخابات در شرایطی برگزار شد که اکنون مدتهاست یک دولت ثابت بر سر کار نیست و دولتی که انتخابات را برگزار کرد در موقعیت موقت قرار داشت و همچنان قرار دارد.

دو حزبی که اول و دوم شدند در گذشته به نوبت دولت را در اختیار داشته و سیاست های نئولیبرالیستی اقتصادی را پیش بردند و بخش اصلی بحران دولتی در اسپانیا نتیجه همین سیاست است. سیاستی که مردم و بویژه مزدبگیران و کارگران اسپانیا از آن ناراضی اند و نتیجه ای که از انتخابات گرفته می شود نیز همین را نشان میدهد.

در انتخابات عمومی دسامبر سال 2015 که نتوانست منجر به تشکیل دولت در اسپانیا شود، حزب نوبنیاد "پودموس" که پرچم مخالفت با سیاست های ریاضت اقتصادی و لیبرالیسم اقتصادی را در اسپانیا بلند کرده به نتایجی دست یافت که برای احزاب سنتی و قدیمی این کشور غافلگیر کننده بود.

این حزب در انتخابات یکشنبه گذشته نیز توانست باز هم آراء بیشتری را بدست آورد و موقعیت خود در پارلمان را مستحکم تر کند.

ائتلاف چپ، مرکب از حزب سبز منطقه خود مختار "والنسیا" و دیگر احزاب مترقی در چند ایالت و از جمله ایالت "کاتالان" نیز موفق شد در مقایسه با انتخابات قبلی آراء بیشتری را بدست آورند.

نتایج متزلزل دو انتخابات پیاپی اسپانیا که نتوانست منجر به تشکیل یک دولت با ثبات و دارای اکثریت پارلمانی در اسپانیا بشود نشان داد که مردم این کشور خواهان تحولات اساسی در اسپانیا هستند، گرچه رای به احزاب مترقی و از جمله حزب پودموس آهسته افزایش می یابد. تحولی که از اتحاد احزاب مترقی و چپ بدست می آید اما این اتحاد وجود ندارد و آراء اعتراضی مردم بصورت پراکنده به این احزاب داده میشود و منجر به اکثریت پارلمانی برای تشکیل دولت نمی شود. تنها دراینصورت است که نیروهای مترقی می توانند راستگرایان را به عقب برانند.

استقبال مردم اسپانیا از میتینگ های حزب "پودوموس" و سخنرانی های رهبر آن و همچنین سخنرانی های "آلبررتو گارزون" معاون دبیر کل حزب کمونیست اسپانیا که از سیاستمداران مورد اعتماد و علاقه بخش وسیعی از شهروندان اسپانیاست همین خواست، یعنی اتحاد نیروهای مترقی و برنامه ائتلاف چپ را بازتاب می دهد.

مردم از بحران اقتصادی سال 2008 که کشور را به ورشکستگی اقتصادی کشاند و همچنین برنامه  "اصلاحات" که نام برنامه "ریاضت های اقتصادی" به بهانه توسعه اقتصادی است خشمگین اند. برنامه ای که اتحادیه اروپا با حمایت بی‌دریغ از احزاب دست راستی اسپانیا در این سالها پیش برده است.

حزب پودموس تاکنون موفق شده با پیشنهاد 50 برنامه به مجلس برای مقابله با بحران اقتصادی توجه مردم، بویژه حقوق بگیران و زحمتکشان را بیش از پیش به سمت خود جلب کند. نظر سنجی ها نشان میدهد که 23 درصد جمعیت فرودست اسپانیا از این حزب حمایت می کنند. جمعیتی که شمار آن برابر است با جمعیت فرودست یونان و پرتغال.

از جمله برنامه های پودموس کمک های رایگان  برای افراد فقیر جامعه است. افزایش حقوق بازنشستگی تا سطح 400 یورو نیز از دیگر پیشنهادهای پودموس است.

یکی از رهبران حزب کمونیست اسپانیا می گوید: "ما در کشوری زندگی میکنیم که ثروتمندان سه میلیون مسکن خالی دارند، در حالی که یک میلیون شهروند اسپانیا بی سرپناه است."

 http://www.humanite.fr/espagne-lunite-des-forces-de-gauche-etait-attendue-610463

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 558 - 10 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت