راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چهره هائی که نباید فراموش شوند

"حسن شایانفر" نیمه دوم "حسین شریعتمداری"

 

حسن شایانفر اولین بار در دهه 60 در کمیته مشترک – زندان توحید- دیده شد. شماری از رهبران و کادرهای حزب توده ایران پس از مدت ها شکنجه های سخت و طولانی برای تماشای مصاحبه های تلویزیون نورالدین کیانوری به سالن طبقه سوم زندان توحید آورده شدند و در آنجا با حسن شایانفر  روبرو شدند که از گردانندگان مصاحبه های پس از شکنجه بود. درخلال مصاحبه، کیانوری دبیر اول حزب توده ایران، چند بار دست چپ خود را که بر اثر شکنجه نیمه علیل شده بود به زحمت جابجا کرد. حسن شایانفر دستور قطع فیلمبرداری را داد و با تهدید به کیانوری دستور داد به هیچ وجه سعی نکند دستش را  تکان بدهد. در پایان فیلمبرداری، شایانفر در باره پایان مارکسیسم برای حاضرین سخنرانی کرد. در کنار حسن شایانفر فردی بنام "سجاد" هم حضور داشت که بازجوی ویژه احسان طبری بود.

حسن شایانفر در سال 1363 بخش فرهنگی زندان قزلحصار را دایر کرد و با نام مستعار"معصومی" تواب سازی را شروع کرد. او به بهانه بحث با اغلب زندانیان از نزدیک آشنا شد و فهرستی تهیه کرد که بعدها بعنوان یکی از اسناد برای کشتار تابستان 67 مورد استفاده قرار گرفت.

هنوز هم در کیهان او را حاج آقا صدا می زنند. او هم مانند چهره های پنهان امنیتی همه جا هست و هیچ جا نیست.

نام حسن شایانفر در دوران قتلهای زنجیره ای چند بار در مطبوعات وقت مطرح شد، اما چهره او همچنان پنهان ماند، به این امید که براثر گذشت زمان هم چهره او عوض می شود و شناخته نمی شود و هم موریانه زمان حافظه ها و گذشته ها را می بلعد.

مازیار رادمنش پس از خروج از ایران نوشت: "با روی کار آمدن مهدی نصیری 25 ساله بعنوان سردبیر کیهان و بحرانی که پس از او به وجود آمد، گروهی از دفتر سیاسی سپاه که بخشی از آنها مانند حسن شایانفر و حسین شریعتمداری مدتی را در بازجویی های اوین گذرانده بودند به کیهان آمدند تا آن روزنامه را به روزنامه ای برای مواجهه با مخالفان حکومت، بخصوص روشنفکران تبدیل کنند. حسین شریعتمداری مدیر مسوول کیهان شد، صفار هرندی معاون مدیر مسوول و سردبیر کیهان شد و حسن شایانفر رئیس "مرکز پژوهش های کیهان". این دفتر که در واقع "بخش اطلاعات ویژه روشنفکران" است؛ برای همه اهل فکر و قلم پرونده ای تدارک دید.

تهیه مطالب متعدد تحت عنوان "نیمه پنهان" که بعد ها بصورت کتاب منتشر شد و تاکنون بیشتر از سی جلد آن به بازار آمده و منبع تغذیه خبرهای ویژه کیهان است، توسط مرکز تحت نظارت شایانفر تهیه  شد. این خبرها، بتدریج تبدیل به پرونده و سپس برای عملیاتی شدن ـ دستگیری یا ترور ـ به سازمان های مربوطه، ارسال می شد.

شایانفر در سالهای پس از انتخابات دوم خرداد، مسئولیت پرونده سازی برای اهل قلم و مطبوعات را برعهده گرفت و به مرکز پرونده سازی علیه مطبوعات و روزنامه نویسان تبدیل شد. این پرونده ها  برای اقدام دراختیار قاضی مرتضوی و اداره معروف به "منكرات" گذاشته می شد. از همین زیر زمین هدایت و کنترل تواب هائی که شایانفر در زندان ساخت و آنها را برای ماموریت های آینده به خارج از کشور فرستاد رهبری می شود. کسانی که همچنان سرنخشان به این زیر زمین وصل است. زیر زمینی که حالا خود تبدیل به یک نهاد امنیتی شده و گزارشش را به اصغر میرحجاری منشی رهبر جمهوری اسلامی و مسئول ویژه امنیتی بیت رهبری می دهد.

او كه از شاگردان سعید امامی بود، در سخنرانی خود در كنگره حزب الله كه در واقع كنگره آمادگی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آوردن احمدی نژاد بود، وعده "قتل درمانی” در جمهوری اسلامی را داد و گفت:

"در بخشهای مهم حاكمیت دو بینش كاملا متفاوت نسبت به مسائل در تقابل هم وجود داشته و دارد كه در طول این سالها مشكلات جدی را ایجاد كرده است. متاسفانه جریانی كه استحاله شده و با بیرون از مرزها پیوند خورده است، در حال فعالیت مستمر است، كه اگر جلو آن گرفته نشود، قطعا با مشكلات بسیار جدی رو به رو خواهیم شد. ما امروز شاهد هستیم كه همان دیدگاه غیرارزشی و مخالف نظام در عرصه فرهنگ به شدت فعال است و بودجههای دولتی را برای حاكمشدن در جامعه در اختیار دارد. جریانی كه به دروغ میخواست در عرصه هنر و فرهنگ معاندان با نظام را جذب كند، خود جذب آنان شد و ما امروز شاهد موضعگیریها و نوع رفتار مسوولان فرهنگی همگام با معاندان نظام هستیم. تا این جریان وجود دارد و پشتوانهی دولتی را با خود دارد، نمیتوان انتظار رفع مشكلات فرهنگی را داشت و این وظیفهی نیروهای حزبالهی است كه این جریان را بهتر بشناسند و جلو آن بایستند."

پروند ه های معروف به" سینماگران"، " نوار سازان"،" پورزند" و " روزنامه آسیا" ازمعروف ترین پرونده هائی است که تحت هدایت حسن شایانفرکلید خورد و سبب تعطیلی دهها نشریه؛ زندانی شدن و فرار عده زیادی شد. پیام فضلی نژاد که در سالهای دولت خاتمی به مشهورترین وبلاگ نویس و طراح سایت های اینترنتی تبدیل شد و استعداد زیادی در این زمینه داشت دستگیر شد و زیر نظر حسین شایانفر تبدیل به یکی از کارگزاران توطئه های علیه روشنفکران و اهالی اینترنت تبدیل شد. او درکنار شایانفر مرکزی را برای کنترل اینترنت و هک اینترنت و سایت سازی راه اندازی کرد که حالا برای خود به یکی از ارکان باصطلاح مقابله با یورش فرهنگی غرب تبدیل شده است.

شایانفر پس از چند سکته پیآپی که قدرت کلام را از او گرفت، از بیمارستان مرخص شد و بار دیگر به زیر زمین کیهان رفت تا نیمه پنهان جمهوری اسلامی را رهبری کند. زیر زمینی که روی آن، در طبقه اول کیهان، اتاق کار حسین شریعتمداری است.

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 558 - 10 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت