راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به تاریخچه مناسبات ترکیه و داعش

ترکیه خود نیز اسیر تروریسمی

شد که علیه سوریه سازمان داده بود!

ترجمه و تدوین – عسگر داوودی

 

 

اقدامات تروریستی در ترکیه و بویژه انفجار سه بمب انتحاری در فرودگاه "آتاتورک" استانبول نشان دهنده آنست که ترکیه می رود تا خود قربانی آتشی شود که در سوریه بر افروخت. در چند انفجاری که در شهر آنکارا بوقوع پیوست دولت تلویحا کردهای این کشور را مسبب آن اعلام کرد تا سیاست سرکوب کردهای ترکیه را توجیه کند و این اتهام آنقدر ناچسب بود که اذهان را متوجه نقش خود دولت در این انفجارها کرد. اما اکنون وضع فرق کرده است. داعش در سوریه ضربات کمر شکن خورده است، ترکیه زیر فشار سیاست های دولت آن کشور گرفتار بحران اقتصادی و سیاسی شده است، عقب نشینی داعش از سوریه اگر منجر به پناه گرفتن آن در دامان ترکیه در داخل این کشور بشود فصلی از انفجارها و حتی اشغال بخشی از خاک ترکیه توسط داعش شروع خواهد شد.

تلفات انفجار در فرودگاه اتاتورک تقریبا برابر است با تلفات انفجار اتومبیل حاوی مواد منفجره در شهر ریحانلی واقع در مرز ترکیه و سوریه که در آن 50 تن کشته و ده ها تن مجروح شدند. زمانی که این انفجار روی داد اردوغان هنوز نخست وزیر بود و خود را برای در دست گرفتن سکان ریاست جمهوری آماده می کرد و انفجار شب گذشته در زمانی روی داد که اردوغان خود را برای "ریاست" (نوعی سلطنت) آماده می کند و یا آماده می کرد.

همان زمان اسناد منتشر شده توسط یک گروه چپ گرای ترکیه به نام «هاکرهای سرخ ترکیه» اسنادی را فاش کردند مبنی بر این که مراحل آماده سازی این انفجار توسط گروهی را نشان میداد که بعدها نامش شده "داعش". همان زمان، این گروه نوشت که هدف از این انفجار که در آستانه دیدار اردوغان و اوباما در امریکا روی داد نوعی اعمال فشار برای ترغیب اوباما برای تشویق دخالت نظامی ناتو درسوریه بوده است. گروه «هاکرهای سرخ ترکیه» این اسناد را از بخش امنیت پلیس نظامی ترکیه بدست آورده بودند. (نقل از روزنامه یونگه ولت چاپ آلمان)

آن زمان که تاریخ آن تقریبا به 4 سال پیش باز می گردد، "داعش" تازه بر دو شهر مرزی ترکیه ـ سوریه مسلط شده بود و دولت ترکیه آنها را هم علیه دولت سوریه و هم علیه «حزب اتحاد دموکراتیک» کردهای سوریه که در جریان بحران سوریه به خود مختاری محدود در شش شهر منطقه رسیده بودند بسیج کرده بود. دو گروه اسلامگرای «جبهة النصرة» و «ارتش اسلامی بلاد شام و عراق» (داعش) از هر جهت مورد حمایت دولت ترکیه می باشند. در روز های پایانی ماه سپتامبر گذشته روزنامه «اوزگور گوندم» که طرفدار کرد های سوریه است نامه وزیر کشور ترکیه «معمر گوللر» به والی نظامی در منطقه مرزی «هاتای» را منتشر کرد. نامه ای که به والی های نظامی مناطق مرزی «ماردین»، «اورفه» و «آنتپ» نیز پیوست شد. در این نامه که تاریخ پانزدهم ماه مارس (مهر ماه سال 1392) را داشت، وزیر کشور ترکیه به مسئولین مرزی مذکور اطلاع داد که با اعضاء گروه «جبهة النصرة» در کار حمل و نقل و عبور دادن تجهیزاتی که برای ساختمان سازی و لوازم ورزشی نامیده شده به داخل خاک سوریه همکاری کنند. وزیر کشور ترکیه به مسئولین مرزی تاکید کرده که این افراد کاملا مورد اعتماد می باشند و سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه «میت» همکار برنامه و در جریان این نقل و انتقالات است.

وزیر کشور ترکیه در نامه مذکوراطلاع داد، افراد «جبهة النصرة» قبل از ورود به خاک سوریه لازم است در ساختمان های دولتی ترکیه واقع در نزدیکی مرز اسکان داده شوند. در نامه وزیر کشور ترکیه تاکید شده بود: « دولت ترکیه از مجاهدین جبهة النصرة در مقابله با حزب  اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه نیز حمایت می کند.»

همان زمان خبرگزاری فرات ترکیه افشاء کرد: ساختمان اداره کشاورزی در شهر مرزی «جیلان‌ پینار» در استان «شانلی اورفه» ترکیه مرکز استقرار اعضاء «جبهة النصرة» است که از آنجا حملات و نفوذ به داخل خاک سوریه و منطقه تحت کنترل کرد ها در سوریه انجام می شود. همچنین در منطقه کردنشین شمال شرقی سوریه نیز درگیری های شدیدی بین القاعده و واحدهای «مدافعین خلق کرد» واقع شده است. در این منطقه تعدادی از روستا ها به تصرف القاعده (که بعدها معلوم شد داعش است) در آمده است. هم چنین در منطقه تعداد قابل توجهی از عرب سوری و اقلیت مسیحی سوری می باشند. تعداد نیروهای شبه نظامی کرد حدود 20 هزار تن می باشند.

علاوه بر گزارش «یونگه ولت» منابع رسانه‌ای دیگری از فعالیت القاعده و جبهة النصرة در جنوب ترکیه و اعزام جوانان ترک به سوریه برای مقابله با نظام حاکم در این کشور خبر دادند.

به گزارش روزنامه ترکی «یورت»، برخی از اعضای شبکه تروریستی القاعده و «جبهة النصرة» که در سوریه فعالیت می‌کند در برخی از شهرهای جنوبی و جنوب شرقی ترکیه از جمله شهرهای «ادیمان»، «اورفة»، «بینجول»، «بتلیس» و«دیاربکر» حضور دارند.

بر اساس این گزارش، این افراد اقدام به جذب جوانان 18 تا 30 ساله می‌کنند و آنها را در قالب گروه‌های 15 نفره به سوریه اعزام می‌کنند تا با نیروهای ارتش «بشار اسد» بجنگند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه مورد اعتماد خود نوشت: تاکنون 200 جوان از شهر «ادیمان» به «هاتای» و از آنجا به سوریه منتقل شده‌اند. در همین حال، پایگاه خبری کُردی «روداو» گزارش داد که حتی تعدادی از جوانان استان کردنشین آدیامان ترکیه، برای حضور در صفوف گروه القاعده، از این استان کردنشین به سوریه منتقل شده و در حال حاضر به عنوان افراد مسلح «جبهة النصرة» در فعالیت هستند. بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان اطلاعات ترکیه (MIT) و پلیس این کشور، بیش از دو هزار تن از عناصر القاعده در ترکیه بسر می برند. این افراد که در افغانستان و پاکستان آموزش دیده اند با کمک «حزب التحریر» از ترکیه وارد سوریه شده و علیه دولت سوریه می جنگند. روزنامه ملیت چاپ ترکیه نیز از قول منابع کرد در ترکیه اعلام کرد: در درگیری های هفته های اخیر در منطقه «راس العین» در نزدیکی مرزهای سوریه با ترکیه 3  شهروند ترک عضو«جبهة النصرة» که در برابر کردها قرار گرفته بودند، کشته شده اند.

از سوی دیگر منابع کُرد در سوریه نیز با محکوم کردن حمایت ترکیه از گروه های تروریستی در سوریه اعلام کردند که در صورت تداوم این سیاست ها، ترکیه دچار خسارات بیشتری خواهد شد. پیشتر «آلتان تان» نماینده شهر کردنشین دیاربکر در مجلس ترکیه گفته بود که برخی عوامل پنهان وابسته به حکومت ترکیه در چندین شهر کردنشین این کشور و بویژه درمناطق «گُل و الازیغ» جوانان ترکیه را برای جنگ با دولت سوریه به آن کشور فرستاده اند و در نتیجه تعدادی از آنان کشته شده اند. وزارت خارجه سوریه با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل و شورای امنیت از نقش منفی ترکیه و دخالت‌های مستقیم و غیر مستقیم آن در تشدید بحران در سوریه انتقاد کرد. به گزارش شبکه العالم، رسانه‌های بوسنی و آلبانی از عضویت ده‌ها تن از اتباع این دو کشور در گروه های تروریستی و مسلح در سوریه به ویژه «جبهة النصرة» خبر دادند. روزنامه های بوسنی با اشاره به عضویت ده ها تن از اتباع این کشور در گروه تروریستی «جبهة النصرة» در سوریه تأکید کردند، ده‌ها تن از اتباع آلبانی، صربستان، مقدونیه و کوزوو از طریق مرز ترکیه به سوریه وارد شده و عضو گروه‌های مسلح شده‌اند.

روزنامه "الحیات" چاپ لندن نیز تأکید کرد، شمار اتباع کشته شده آلبانی در سوریه به 10 تن رسیده است. تخمین زده شده که حدود ۲۰ هزار تروریست وابسته به القاعده  در سوریه حضور دارند که ملیت بیشتر آنها تونسی، لیبیایی، اردنی، چچنی و فرانسوی است. (در آن زمان هنوز "داعش" شهرت نیافته بود و عمدتا فعالیت های تروریستی زیر نام القاعده و جبهه النصرت اعلام می شد- م)

عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که حضور و نفوذ گروه های رادیکال اسلامگرا در ترکیه می تواند آینده این کشور را به مخاطره بیندازد. (بعدها عبدالله گل کناره گرفت و اردوغان رئیس جمهور ترکیه شد)

در رابطه با دخالت آشکار دولت ترکیه در جنگ داخلی در سوریه، هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان در یازدهم اکتبرنیز نوشت:

 

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی 89 صفحه ای با انتقاد شدید از دخالت های دولت ترکیه درمسائل داخلی سوریه اعلام کرد که تعداد قربانیان علوی ساکن منطقه « لاتاکیا» سوریه درماه آگوست گذشته توسط شورشیان اسلامگرا به 190 تن بالغ شده است. بامداد روز 4 آگوست ساعت 4.45 دقیقه عملیات با نام «عملیات آزاد سازی ساحل» شروع شد. در این عملیات تروریست های القاعده ساکنان 10 روستا را قصابی کردند.

سازمان مذکور از این کشتار به عنوان یک «حمام خون» نام برد. «اعدام، رفتارهای خارج از قوانین و اخلاق و گروگان گیری» از جمله موارد ذکر شده در این گزارش است. در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر آمده است که نیروهای وابسته به القاعده به منظور تبلیغات، فیلم های این کشتار را در سایت های اینترنتی یوتیوب، فیس بوک و تویتر منتشر کرده اند. القاعده بر این عقیده است که علوی های سوریه طرفدار بشار اسد هستند.

در گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر با انتقادی تند از ترکیه به صراحت اعلام شد که دولت ترکیه به عنوان کشور هم مرز با سوریه به طور مشخص از تروریست های اسلامگرای ضد دولت سوریه حمایت می کند. این سازمان توجه روزنامه نگاران، نیروهای امنیتی و دیپلمات های غربی را به این موضوع جلب می کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرد:

ـ ورود اغلب تروریست های فعال در بخش شمالی سوریه از طریق مرز ترکیه سازماندهی می شود. به گزارش یک مهندس غربی از منطقه مرزی در ترکیه، تروریست های القاعده با هواپیما به شهر مرزی «هاتای» در ترکیه وارد شده و از آنجا به کمک ترک ها و توسط تروریست های القاعده به درون خاک سوریه هدایت می شوند.

ـ ازهمین مسیر نیز تروریست های القاعده انواع سلاح های سبک و سنگین، پول و دیگر تجهیزات جنگی دریافت می کنند.

ـ مجروحان القاعده در بیمارستان های ترکیه درمان می شوند.

تحقیقات سازمان دیدبان حقوق بشر از دیپلمات ها نشان می دهد که آنها نیز بر نقش دولت ترکیه در دامن زدن به ناامنی و شورش در سوریه تاکید می کنند. یک دیپلمات به این سازمان گفت: تعداد تروریست های اسلام گرای اروپائی که به سوریه اعزام می شوند، به مراتب بیشتر از تعداد اعزام آنها به افغانستان و عراق خواهد شد. این برنامه توسط دولت رجب طیب اردوغان امکان پذیر می شود. به طور مشخص حداقل دو گروه اسلامگرای که با القاعده در ارتباط اند، خود را در بین دیگر نیرو های مخالف اسد پنهان کرده اند تا سیاست های اسلامی خود را اعمال کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در نامه ای به«احمد داوود اغلو» وزیر خارجه ترکیه (که بعدا نخست وزیر ترکیه شد و اخیرا از این سمت برکنار گردید - م) از او خواسته است تا مشخص کند دولت ترکیه کدام امکانات را فراهم آورده است تا اسلامگرایان افراطی نتوانند از مرز مشترک وارد خاک سوریه شده و نتوانند دست به کشتار مردم بزنند؟ همچنین خواسته شده است تا وزارت خارجه ترکیه توضیح دهد، دولت ترکیه بر علیه جنایتکاران جنگی و مجرمین در مرز مشترک با سوریه چه اقداماتی کرده است. این سازمان در گزارش خود اطلاع می دهد که تا زمان انتشار این گزارش هنوز پاسخی از وزارت خارجه ترکیه دریافت نکرده است.

اشپیگل در ادامه گزارش سازمان مذکور یادآور می شود که بشار اسد در گفتگوی اخیر خود با «تلویزیون خلق» ترکیه متذکر شد که ترکیه بزودی هزینه زیادی را بابت حمایت از تروریست های اسلامگرا متحمل خواهد شد. تروریست ها را برای همیشه نمی توان در آستین خود پنهان کرده و در آماده باش نگاه داشت. آنها مثل عقرب هائی هستند که در اولین فرصت صاحب آستین را نیز نیش می زنند. بشار اسد گفت: اردوغان برای اعمال سیاست های غلط خود به حیوانات زهر آگین متوسل شده است. اشپیگل اضافه می کند یک نماینده «حزب عدالت و توسعه» اردوغان گفته است: لازم است ما توجه خود را بیش از این به مرزهای مشترک با سوریه معطوف کنیم، نه بخاطر اینکه مخالفان را به داخل خاک سوریه هدایت کنیم بلکه تمام نیروی خود را بگذاریم تا از بازگشت آنها به ترکیه جلوگیری کنیم. ما مایل نیستیم ترور به منطقه حاکمیت ترکیه سرایت کند.

رویدادی که اجتناب ناپذیر بود و اکنون ترکیه خود قربانی تروریسمی می شود که در سوریه سازمان داده بود!

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                      راه توده شماره 558 - 10 تیرماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت