راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نامه وارده

اطلاعاتی درباره

فساد در سازمان کوثر

 

 

متن زير مختصري از تخلفات گسترده اي است که در شرکت تهران الکتريک وابسته به سازمان اقتصادي کوثر رخ داده است و عوامل دخيل در آن تاکنون گرفتار نشده اند. از جمله اين تخلفات گسترده خريدهاي شرکت خورشيد آسمان سلامت نماينده محصولات توانبخشي کمپاني G.B.O آلمان بوده که پس از تماس با کمپاني G.B.O و مقايسه قيمتهاي فروش شرکت فوق با ليست قيمت اعلام شده از طرف کمپاني متوجه اختلاف قيمت در برخي موارد تا 15 برابر شده که بي شک شرکت فوق در هيچ کجاي ديگر دستگاههاي فوق را به اين قيمت نمي فروخت. نظارت بر خريد از اين شرکتها در زمان مدير فروش سابق رحماني بسيار ناقص بود و البته اصرار عجيبي از طرف مدير فروش آقاي رحماني و البته کارشناس مربوطه خانم قراگزلو به خريد از آنها وجود داشت.

به گونه اي که حتي برخي رقباي مطرح آنها هرگز نتوانستند حتي يک دستگاه به تهران الکتريک بفروشند، حتي با توجه به اينکه قيمتي کمتر از اين شرکت داشتند. دليل آن هم کاملا واضح به نظر ميرسيد، مدير فروش وقت آقاي رحماني با رييس هيئت مديره شرکت خورشيد آسمان سلامت (آقاي ملک وند) سابقه دوستي و همکاري داشت و کارشناس خريد خانم قراگزلو نيز با رييس هيئت مديره اين شرکت در دانشگاه همکلاس بودند و با اين سابقه آشنايي روابط فيمابين آنها بسيار مستحکم بوده و شرايط براي زد و بند بسيار مناسب بوده و بنا بر گفته هاي مکرر آنها خريد از شرکت فوق يک خريد ايمن محسوب ميشد، گرچه منظور از خريد ايمن (Safe) از طرف ايشان کاملا واضح بوده است .

از موارد قابل تأمل دستکاري فاکتور فروش شرکت خورشيد آسمان سلامت توسط کارشناس مربوطه خانم قراگزلو ميباشد (پيوست 3) که تخفيف مربوط به شرکت تهران الکتريک را حذف کرده، دستگاههايي را که رايگان اهدا شده بود منحل نموده و بر روي قيمتهاي فوق حدود 8 درصد افزايش قيمت داده و فاکتور فروش جديد براي سازمان اقتصادي کوثر صادر نموده است. توجه به اين نکته ضروري است که اين 8 درصد افزايش قيمت غير قانوني در واقع سهم مشارکت شرکت تهران الکتريک بوده و تمام تخفيفات حذف شده + دستگاه اهدا شده رايگان + افزايش قيمت نامتعارفي که بر روي قيمت دستگاهها وجود داشته (فروش تا چندين برابر قيمت خريد) همگي آنها سهم رحماني و تيم کارشناس او شده است. البته خيلي هم عجيب نيست که موارد مشابه اين عمل درباره ساير شرکتهايي که مدير فروش رحماني و گاها کارشناس مورد اعتماد او خانم قراگزلو با آنها مراوده داشته، ديده ميشود. چنانچه در طي يک دوره زماني کوتاه يک پيش فاکتور که شامل دستگاههايي براي خريد است با چند قيمت متفاوت براي آقاي رحماني و خانم قراگزلو ارسال ميگردد و البته هميشه قيمت بالاتر ملاک خريد بوده است.

انواع و اقسام اين کارهاي غير قانوني درباره ساير خريدهاي آنان نيز ديده ميشود که خريدهاي مربوط به واردات وان هيدروتراپي مراکز بنياد شهيد از فرانسه و کمپاني SOMETHY يکي از اين موارد است بطوريکه سرکار خانم قراگزلو و آقاي رحماني شخصا در اين خصوص فعاليت داشتند و البته شرکاي ديگر نيز در اين مورد با آنان همراه بودند، چنانچه در يک فقره خريد از کمپاني مربوطه با سند سازي حدود 60 هزار يورو اختلاس رخ ميدهد (پيوست 5) و چنانچه دستگاههاي نظارتي بنياد بيشتر تلاش و بررسي کنند قطعا معلوم ميشود که وانهاي هيدروتراپي که اين افراد وارد کردند و به مراکز بنياد شهيد به عنوان دستگاه نو و دست اول فروختند، دستگاههايي مستعمل و دست دوم و يا تعمير شده بودند نه دستگاه نو و مناسب جانبازان.

صد البته اين افراد تحت اين عنوان که دستگاهي مناسب و جديد تهيه ميکنند، نه تنها با سند سازي سعي کردند گران تر بخرند تا منافع نامشروع خود را نيز تامين کنند و با روشي که در حواله ارز به فرانسه انجام دادند با استفاده از شيوه هاي پولشويي اقدام به کسب مال نامشروع نمايند (قراردادن مدارک جعلي حواله پول به فرانسه)، تجهيزاتي که ادعا ميکردند آکبند و نو ميباشد نيز تهيه نکرده و تعدادي دستگاه مستعمل و تعمير شده تحويل بنياد شهيد دادند و با اقداماتي که در طي اين سالها انجام داده اند مبالغ هنگفتي را از اموال بيت المال و بنياد شهيد ضايع کرده اند.

در خصوص گرانفروشي شرکت خورشيد آسمان سلامت، اگرچه در زمان مديريت سياوش گل محمدي سازمان اقتصادي کوثر دستور پيگيري اين موضوع را صادر کرد تا حقوق ضايع شده بازگردانده شود و متخلفان اين خريدها تنبيه گردند ولي اين موضوع در ابتدا و با کمال تعجب از طرف مدير عامل شرکت (گل محمدي) پيگيري نشد و پس از فشار مجدد سازمان اقتصادي کوثر دستور بررسي اين موضوع به واحد حقوقي شرکت تهران الکتريک داده ميشود که متعاقبا بخش حقوقي نيز به سازمان تعزيرات حکومتي مراجعه مينمايد و پرونده فوق همچنان باز ميباشد و نتيجه اي تاکنون حاصل نشده. ولي نکته اي که در اينجا وجود دارد اينست که شرکت خورشيد آسمان سلامت ميتواند با افراد متخلف مسئول خريد شرکت تهران الکتريک تباني کند (با اين اميد که در آينده نيز بتواند با اين افراد و تهران الکتريک کار کند) و به گرانفروشي اقرار و جريمه تعزيرات را پرداخت نمايد که در اينصورت عملکرد کارکنان متخلف که با اين شرکت تباني کردند نيز در زير سايه اين کار قرار ميگيرد و به نوعي شرکت فوق با اين حربه ممکن است جريمه را بپردازد اما با باقي گذاشتن افراد متخلف در پستشان و لو ندادن آنها به اميد عقد قرارداد هاي آينده باشد.

در دوره مديريت جديد شرکت نيز شواهدي وجود دارد که نشان ميدهد مدير عامل فعلي شرکت (سیاوش گل محمدی-بازرس رشوه بگیر روغن پالم در وزارت بهداشت) با مديران متخلف قبلي از جمله: محمد رضا حبيبي- سيد اکبر رحماني - سيد حسن فرقاني (که سازمان اقتصادي کوثر عليه اين افراد بخاطر تخلفات گسترده شکايت نموده) در ارتباط تنگاتنگ است و به نوعي شريک راهبردي و ادامه دهنده سياستهاي آنها و با همان نوع تخلفات گذشته است، در اينصورت نبايستي اميدي به حذف عوامل فساد حاضر در شرکت داشت که در زمان مدير فعلي پست هاي جديد نيز گرفته اند.

در زیر، نامه ای است که برای حجت الاسلام و المسلمین شهیدی ریاست بنیاد شهید و سردار انصاری قائم مقام بنیاد شهید نوشته شده تا گوشه ای از ماجراهای تو در توی شرکتهای بنیاد شهید و سازمان اقتصادی کوثر را دریابند.

جدا از اینکه محمد رضا اسکندری ریاست سازمان اقتصادی کوثر تحت فشار این نامه ارسال شده قرار داشت، مدیر عامل وقت شرکت تهران الکتریک آقای گل محمدی و یکی از نمایندگان مجلس خانم لاله افتخاری، که فرزندش بعنوان مدیر فروش در شرکت تهران الکتریک حضور داشته و دارای رابطه غیر اخلاقی در این شرکت است (که البته با مدرک دیپلم و صرفا بخاطر موقعیت مادرش چنین پستی را دریافت نموده)، پیگیر توجیه نمودن مطالب درج شده آن نامه بودند تا در زیر سایه این اقدامات برای خود حاشیه امنیت بسازند.

حال که شرکتهای سازمان اقتصادی کوثر به سبب سوء مدیریت گسترده ای که محمد رضا اسکندری مسبب اصلی آن است مشکل دار شده و همگان از این موضوع با خبرند و به این جهت زمزمه های رفتن مهندس اسکندری و تیمش پس از 5 سال ریاست بر این سازمان به گوش میرسد، عده ای به صورت نامحسوس دنبال به کرسی نشاندن افراد خود به ریاست این سازمان هستند تا مانند اوایل دولت یازدهم که حربه مشابه توسط ریاست سازمان اقتصادی کوثر و البته به سفارش قائم مقام او بهرام فیضی پور به کار گرفته شد و نهایتا تحت عنوان ورود ایثارگران و فرزندان شاهد به مدیریت شرکتهای سازمان کوثر توانستند حضور خود را تمدید کنند، حال به دنبال اقدامی مشابه می باشند تا کرسی و صندلی ریاست خود را حفظ کنند و نگذارند مسایل و تخلفات مالی گسترده ای که در شرکتهای زیر مجموعه این سازمان مافیایی رخ داده و بارها نادیده گرفته شده به بیرون درز نماید. تخلفاتی که همیشه ابزاری برای کسب منفعت و یا معامله گری رییس و سایر مدیران ارشد سازمان کوثر بوده تا به واسطه آن بتوانند پست و مقام خود را حفظ و دوره حکومت خود در این نهاد وابسته به بیت رهبری را طولانی تر نمایند. محمد رضا اسکندری همواره ادعا داشته که با حضور او اقتصاد مقاومتی سرلوحه برنامه های استراتژیک سازمان اقتصادی کوثر قرار گرفته و سود دهی مجموعه ها و شرکتهایش افزایش قابل ملاحظه ای یافته، بدون آنکه هرگز اشاره ای به تخلفات مالی گسترده و یا برخورد جدی و قاطعانه با عوامل و مدیران متخلف آن داشته باشد که البته هرگز برخوردی جدی با این افراد وجود نداشته و همواره متخلفین به جهت حمایتهای افرادی خاص در حاشیه امنیت بوده اند. حمایتهایی که گاها از طرف اشخاصی در بدنه اصلی دولت احمدی نژاد مانند اسفندیار رحیم مشایی بوده و هنوز نیز ادامه دارد. تیم مدیران اسکندری چه مدیران با سابقه و چه جوانانی از قبیل مهدی ابراهیمی، قمصری و .... امروز بیش از گذشته نگران موقعیتشان هستند.

در گذشته ای نه چندان دور افرادی از قبیل محمد آقا میری و بهرام فیضی پور مدیران تاثیر گذار بر اندیشه های محمد رضا اسکندری در سازمان اقتصادی کوثر بودند که امروز هر دوی آنها دیگر حضور فیزیکی در سازمان کوثر ندارند. چه بهرام فیضی پور که بخاطر مدرک دکترای جعلی برکنار شده و اسکندری بر خلاف تصور همگان او را وارد هیئت مدیره شرکت سبحان کرد و چه محمد آقا میری که پس از درگیری هایش با فیضی پور و خروج از سازمان کوثر حال در هیئت مدیره شرکتی وابسته به شرکتهای هولدینگ بانک ایران زمین (گروه توسعه اقتصادی بصیر) حضور دارد که با حمایت اسفندیار رحیم مشایی و مسعود زریبافان شکل گرفته (گروه توسعه عمران بصیر) و البته مدیر یکی از این شرکتهای هولدینگ (گروه توسعه صنعت سلامت بصیر) محمد رضا حبیبی است. شخصی که بخاطر اختلاس و پولشویی در یکی از شرکتهای سازمان اقتصادی کوثر و با فشار هیئت تحقیق و تفحص مجلس از او شکایت شده اما هرگز پرونده این شکایت به دادگاه نرفته و البته اسکندری و مدیر حراست سازمان کوثر که از حامیان پشت پرده این گروه هستند، هرگز نگفته اند که چرا برای احقاق حقوق و بازگرداندن اموال غارت شده بنیاد شهید به دست این افراد کاری جدی نکرده اند و هر آنچه انجام داده اند جز فریبکاری نبوده و نه تنها تخلفات سنگین پرونده هایی مانند این پیگیری نشده، آنچه با هماهنگی شخص اسکندری در این مورد صورت گرفته صرفا رسیدگی به امور کوچک و بی اهمیت و بزرگ نشان دادن آنها بوده است.

چرا فردی مانند کریمی فیروز جایی که در شرکت زربال عملکرد خوبی نداشته، ناگهان به عنوان مدیر عامل شرکت کاونده انتخاب میشود و کسری چند ده میلیاردی را برای این شرکت به ارمغان می آورد و مجموعه ای از تخلفات متعدد که از جانب او رخ میدهد هرگز توسط مدیر حراست و شخص محمد رضا اسکندری جدی گرفته نمیشود. جالب اینکه با وجود این همه تخلفات گسترده، فرد مزبور تمامی حقوق و کارانه های خود را دریافت کرده و از او تقدیر و تشکر نیز میشود. نمونه دیگر نیز عینا در مورد مدیر عامل شرکت تهران الکتریک و مدیران متخلف شرکت سبحان و تکلم نیز دیده میشود، آیا غیر از اینست که این افراد توسط شخص اسکندری به این پست ها رسیده بودند؟ آیا غیر از این است مدیرانی که در زمان اسکندری به سازمان اقتصادی کوثر را می یابند به خوبی میدانند هم در این مجموعه حقوق و مزایای خوبی دریافت می کنند (اعم از خانه، وام، پاداش، کارانه و ... ) و هم اینکه به هر میزان در شرکتهای زیر مجموعه سازمان تخلف کنند، یا نادیده گرفته میشود یا برای اینکه در حسابرسی سالانه موسسه مفید راهبر محمد رضا اسکندری زیر سئوال نرود اسناد و مدارک تخلفاتشان هرگز به بیرون درز پیدا نمی کند.

نگاهی به میزان بخشودگی وام مدیران سابق در سازمان اقتصادی کوثر بیانگر بخشی از سرمایه های حیف و میل شده در این مجموعه است، این علاوه بر پرونده های اختلاسی است که هرگز تلاشی قانونی برای باز پس گیری پولها و اموال به باد رفته در آنها با وجود راهکار قانونی جهت برخورد با متخلفین آن، هرگز صورت نگرفته.

اگرچه مدیران متخلف این شرکتها برکنار و مدیریت جدید جایگزین شده است، اما با توجه به سابقه اطلاعاتی بودن بعضی از مدیران متخلف مانند سیاوش گل محمدی و ارتباط دوستانه با مدیر کل حراست سازمان اقتصادی کوثر (که پدرش از نیروهای بازنشسته اطلاعاتی است) و اینکه که همواره مدیر کل حراست و محمد رضا اسکندری ریاست سازمان کوثر (که البته بر خلاف عرف سالهاست در مسند خود حکومت میکنند) متخلفین بزرگ را کمک و یاری می رسانند تا رسوا نشوند و حامیان قدرتمند آنها موقیعتشان را به خطر نیندازند، حال در انتهای پنجمین سال حضور تیم محافظه کار اسکندری در این سازمان و با اقدامات مجلس در خصوص تحقیق و تفحص بخصوص از مجموعه تحت نظر محمد رضا اسکندری، لایه های پنهان سالهای گذشته و معامله های سیاسی پشت پرده با متخلفین کم کم آشکار میشود.

آیا اسکندری و حراست این مجموعه با توجه به مدارک مستند و محکمی که از بعضی متخلفین دارند و با توجه به ارتباط این متخلفین با مجلس و نفوذ آنان، از برملا کردن این اسناد رعب و وحشت دارند؟ در قضیه تحقیق و تفحص مجلس از بنیاد شهید، مدارکی از برخی متخلفین وجود دارد ولی بعلت تهدیدات و ارعاب از سوی آنان بر ملا نمیگردد زیرا معمولا این متخلفین با هوش، مدارکی از سوء استفاده مدیران ارشد سازمان اقتصادی کوثر دارند که به وسیله آن اقدام به باج گیری و سوء استفاده میکنند و خدا نکند روزی برسد که از دل هیئت تحقیق و تفحص نیز چنین چیزی بیرون بیاید.

به راستی اسکندری و تیم او که داعیه خدمت به ایثارگران و خانواده شهدا را دارند در مورد اخراج بعضی از فرزندان شاهد و پرونده سازی برای عده ای دیگر به جهت جلوگیری از رشد و ارتقاء آنها در این سازمان چه دارند بگویند، اگر چه ایثارگران و فرزندان شاهد را به هیئت مدیره وارد کرده اند ولی بتدریج و با ایجاد جو پلیسی و تعریف فرزندان شاهد خوب و بد شروع به تصفیه و اخراج افراد مخالف خود نموده اند. چرا فردی مانند حمید اسدی که مدیر کل منابع انسانی سازمان اقتصادی کوثر بود و البته از فرزندان شاهد نیز بوده به ناگهان کنار گذاشته میشود و جوانی خام و ناپخته جانشین او میگردد. فردی که نه تنها برای این موقعیت حساس شرایط لازم را ندارد بلکه در انتصاباتش در شرکتهای زیر مجموعه سازمان کوثر خانم های مطلقه که در گذشته با او در دانشگاه ارتباط داشته اند را بر میگزیند نه افراد با لیاقت را.

حراست این مجموعه در مورد کارانه ها و پولهایی که مدیر کل حراست و مدیران زیر مجموعه اش از شرکتهای سازمان اقتصادی کوثر گرفته اند (با وجود اینکه حقوق و مزایای کامل خود را از سازمان کوثر دریافت میکنند) چه حرفی برای گفتن دارند. آیا جز این است که مدیران حراست سازمان کوثر بر خلاف عرف همیشگی با ایجاد جو امنیتی و حراستی و تحریک کارمندان شرکتهای زیر مجموعه به شیوه های مختلف، باعث دور افتادن شرکتها از کار اقتصادی شده و در هر کجا که بخواهند کوچکترین مسائل شخصی کارمندان شرکتها را بررسی میکنند و در هر کجا که نخواهند بزرگترین تخلفات مالی مدیران را نادیده می گیرند.

آیا مشکلات امروز نتیجه بی کفایتی در انتخاب مدیران شایسته و حفظ و حراست نادرست از شرکتهای زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر نیست.

بنظر میرسد که تیم همراهان محمد رضا اسکندری افکار و نقشه هایی بسیار عمیق برای آینده دارند و آن هم چیزی نیست جز حضور طولانی مدت در مجموعه سازمان اقتصادی کوثر، چنانچه شخص محمد رضا اسکندری نیز در یکی از مصاحبه های اخیرش گفته: "نه ما به دولت می رویم و نه جای خود را به کسی می دهیم!"

 

دانلود کلیه اسناد در لینکهای زیر

http://www.mediafire.com/download/k78m7p5smcuwzjb/Asnad.zip

http://www.mediafire.com/?pr621hf5h2qlvq9v6efne6x5pq55m7a

اسناد فساد مالی زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر - بنیاد شهید

http://www.ettelaat.net/15-oktober/news.asp?id=89330

http://www.roshangari.net/?p=47042

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تلگرام راه توده: https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 543 راه توده - 13 اسفند ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت