راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت ترکیه

اتحادیه اروپا را

به گروگان گرفته

ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

 

اتحادیه اروپا با ورود پناهندگان و جنگ زدگان خاورمیانه ای به اروپا با بحران های جدی مواجه می باشد. بعد از جنگ جهانی دوم جا به جایی این تعداد مهاجر در جهان بی سابقه بوده است.

نقش «طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با همکاری کشورهای همپیمان خود در بروز این فاجعه انسانی و تحمیل یک جنگ تمام عیار تروریستی علیه کشور همسایه خود سوریه غیر قابل کتمان است.

با آواره شدن میلیون‌ها انسان از کشور سوریه، حکومت ترکیه در همکاری همه جانبه با شبکه‌های جهانی قاچاق انسان  برای فشار بر اتحادیه اروپا و باج گیری از این اتحادیه، شرایط را برای کشاندن سیل عظیم پناهندگان به اروپا آماده کرد.

 اتحادیه اروپا تا به حال چندین بار جهت متوقف کردن ورود پناهجویان به اروپا با ترکیه وارد مذاکره شده است و با قول پرداحت مبلغ سه میلیارد یورو به دولت اردوغان برای اِسکان پناهجویان در ترکیه موافقت کرده ‌است، اما دولت ترکیه عملاً تا به امروز هیچگونه اقدام موثری برای اِسکان پناهجویان در این کشور انجام نداده است.

دولت ترکیه در عمل، از وجود پناهجویان برای اخاذی از کشورهای اروپایی بهره برداری می کند.

روز هفتم مارس برای دستیابی به راه حلی جهت معضل پناهجویان خاور میانه‌ ای جلسه مشترکی با حضور نمایندگان دولت ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل تشکیل شد. یک روز پیش از برگزاری  اجلاسیه نمایندگان دولت ترکیه و رهبران اتحادیه اروپا، برخی از سیاستمداران آلمان در ارتباط با موضع دولت ترکیه دربرابر پناهجویان و اتحادیه اروپا اظهار نظر کردند.

ششم ماه مارس روزنامه «دی ولت» چاپ آلمان با «کلاودیا روت» رهبر سابق حزب سبزهای آلمان در ارتباط با معضل اتحادیه اروپا در ارتباط با پناهجویان و موضع گیری دولت ترکیه چنین گفت:

اتحادیه اروپا با رژیم مستبد «طیب اردوغان» در یک وضعیت کشنده قرار دارد. کشورهای اروپایی می‌خواهند به هر قیمتی مانع از ورود پناهجویان از ترکیه به اروپا شوند. در این زمینه کاسه صبر اتحادیه اروپا در برابر حاکمان آنکارا لبریز شده است. اردوغان از بحران پناهجویان و اتحادیه اروپا به نفع سیاست‌های داخلی خود بهره برداری می‌کند و توجهی به خواست کشورهای اروپایی ندارد. ترکیه با فشار بر نیروهای دمکراتیک داخلی، جنگ اعلام نشده‌ ای را علیه کردهای این کشور پیش می برد و از رهبران اروپایی هیچگونه صدای مخالفتی با این سیاست‌ نژادی آنکارا به گوش نمی رسد. خطر ادامه چنین جنگی احتمال کشیده شدن دامنه آن به آلمان بین کرد ها و ترک های مقیم کشور ما است.

این سیاستمدار آلمانی پیش‌بینی می‌کند که با موضع گیری های تروریستی اردوغان در برابر سوریه و ادامه جنگ با کردهای منطقه، او خود بخش مهمی از بحران پناهجویان شده است. چه بسا که در آینده جمعیت های بیشتری به خاطر شرایط جنگی در منطقه روانه اروپا  شوند.

یکی دیگر از سیاستمداران آلمان به نام« سویم داگدلن» عضو رهبر حزب چپ آلمان و نماینده پارلمان این کشور در مصاحبه با رادیو «دویچه فونکت» گفت: جلسه چانه زنی روز هفتم مارس اتحادیه اروپا با نمایندگان دولت ترکیه می‌تواند سرآغازی برای مرگ اتحادیه اروپا باشد. اردوغان با داشتن برگ برنده پناهجویان نه تنها در صدد گرفتن پول‌های بیشتر از کشور های اروپایی است بلکه خواهان لغو ویزا بین ترکیه و اتحادیه اروپا نیز هست.

 نماینده مجلس آلمان در ادامه سخنان خود به نامطمئن بودن اردوغان با قراردادهای بسته شده اشاره کرد و گفت که هر قدر اتحادیه اروپا به رئیس جمهور ترکیه امتیاز بدهد و کمک مالی بکند، او نه تنها  از سرکوب داخلی دست نخواهد کشید بلکه جنگ و کشتار با کردها را شدت خواهد بخشید و توجهی به بحران پناهجویان نیز نخواهد داشت. اردوغان برای بحران پناهندگان و اِسکان آن‌ها در خاک ترکیه پول دریافت می‌کند اما با چنین امکانات مالی دامنه جنگ را در منطقه گسترش می دهد.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 544 راه توده - 20 اسفند ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت