راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحادیه اروپا

چرا به ترکیه

باج میدهد؟

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 

 

در اجلاس سران اتحادیه اروپا با ترکیه توافقنامه شرم‌آور بین طرفین در مورد مسایل مهاجران به اروپا به امضاء رسید.

در اکتبر سال 2015 رئیس کمیسیون اروپا  گفته بود: اروپا باید به عنوان یک سرزمین میهمان نواز 160هزار پناهندگان جنگ عراق و سوریه و لیبی وغیره را بپذیرد. این افتخاری تاریخی برای اروپاست.

این سخنان در همان زمان بسیار بی‌ معنی بود، چرا که ماههاست که فاجعه آوارگی و پناهجوئی در مسیر دریای مدیترانه به اروپا ادامه دارد و اتحادیه اروپا هنوز نمی خواهد شکست سیاست های خود را بپذیرد. توافقی که با دولت ترکیه بر سر بازگرداندن پناهجویان از اروپا به ترکیه صورت گرفته یک معامله کثیف است که تنها به قیمت 3 میلیارد دلار سود برای دولت ترکیه تمام می شود. این نقض قوانین بین‌المللی است. قربانی بزرگ در این میان جنگ زدگان سوریه و در واقع قربانیان سیاست امریکا و اتحادیه اروپا و ترکیه در سوریه اند. سخاوتمندی اتحادیه اروپا در برابر ترکیه تنها شامل 3 میلیارد دلار کمک نقدی به این کشور برای قبول پناهجویان بازگشت داده شده به ترکیه نشد و این اتحادیه در پی تسهیلات ویزائی برای اتباع ترکیه جهت سفر به کشورهای اروپائی است. یعنی پیوستن به پیمان شنگنن و سرعت بخشیدن به روند پیوند ترکیه به اتحادیه اروپا. در عین حال که این دو امتیاز به دولت ترکیه، عملا به زیان یونان است که سیل پناهجویان سوری را به این کشور سرازیر کرده و بر بحران داخلی آن افزوده است.

 دولت یونان اعلام مهمان نوازی کرده است، اما این مهمان نوازی با توان اقتصادی این کشور همخوانی ندارد و بحران را در یونان تشدید می کند.

اتحادیه اروپا برای نجات خود از سیل پناهجویان و فرار از قبول شکست سیاست هایش در سوریه و لیبی تمام نقض حقوق بشر در ترکیه را نادیده گرفته و می خواهد برای جلب رضایت بیشتر دولت ترکیه به همسوئی با سیاست های اتحادیه اروپا این کشور را وارد اتحادیه اروپا کند. این امتیازی است که در بدترین موقعیت رئیس جمهور ترکیه در میان مردم این کشور، به وی داده می شود تا با استفاده تبلیغاتی از آن، به سیاست های خشن و مستبدانه خود ادامه بدهد. آزادی های سیاسی و مطبوعاتی را همچنان محدود و محدودتر کند و جنگ علیه کردهای سوریه و ترکیه را تشدید کند.

این سیاستی است که دولت ترکیه 4 سال است آن را پیگیرانه ادامه می دهد و گام به گام نیز آن را گسترش داده است. آیا اتحادیه اروپا جز همسوئی با چنین متحدی، راه دیگری را می رود؟ اتحادیه ای که مدعی ارزشهای دمکراتیک است. تا کنون سازمان ملل متحد،آژانس پناهندگان؛ کانون های حقوق بشر و دفاع از مهاجران و اکثریت شهروندان اروپا اعتراض های خود در باره سیاست های اتحادیه اروپا درباره پناهجویان را به اشکال مختلف اعلام کرده اند، اما اتحادیه اروپا همه این نظرات را نادیده گرفته و به راه خود می رود و در ادامه همین روش، امتیازهای تازه ای به چنگ دولت ترکیه افتاده است.

جنگ در سوریه  وارد پنجمین سال خود می‌شود و اتحادیه اروپا باید شکست سیاست های خود را در برپائی این جنگ بپذیرد و با آتش بس همراه شود و از سیاست های حکام کشورهای خلیج فارس مانند  عربستان سعودی و قطر همانقدر فاصله بگیرد که از سیاست های دولت ترکیه در منطقه!

به تلگرام راه توده بپیوندید

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 545 راه توده - 27 اسفند ماه 1394

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت