راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اشکال نوین کودتا

علیه دولت های مترقی امریکای لاتین

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

در ونزوئلا؛ آرژانتین؛ بولیوی و برزیل راستگرایان دست در دست لیبرالیست های اقتصادی برای ضربه به پیشرفت اجتماعی در این کشورها شتاب بر شتاب خود افزوده اند. محدود کردن نیروهای مترقی، ایجاد و تشدید بحران اقتصادی و کودتا ابزاری است که آنها برای مقابله با پیشرفت اجتماعی در امریکای لاتین در اختیار دارند.

چگونه این تغییرات را در امریکای لاتین می توان توضیح داد؟

واضح است که وضعیت منطقه ای و بین المللی با کاهش قیمت نفت و تورم، در کنار کاهش ارز از مسائلی است که وضع منطقه را به سوی بحران برده و راستگرایان بهترین فرصت برای تحریک مردم و سقوط دولت های برسر کار و بدست گرفتن قدرت بویژه در کشورهائی که دولت هائی با سمت گیری چپ و دمکراتیک در آنجا برسر کارند را دارند.

خوان مارتین گوارا (برادر چه گوارا) در روزنامه اومانیته در 25 اوریل مینویسد:

«برخلاف بحران های  سرمایه داری در گذشته؛ اکنون این انقلابیون نیستند که از بحران (سرمایه داری) سود می برند؛ بلکه این راستگرایان هستند که از بحران سرمایه داری برای اهداف خود سود می برند. آن‌ها به کمک رسانه ها بر نارضائی های مردم دامن می زنند و هدفشان سرنگونی دولت های مترقی در کشورهای امریکای لاتین است.»

کودتا فقط با تانک و تفنگ انجام نمی شود. با تقلب در انتخابات، با تغییر قوانین، با بدست گرفتن پارلمان ها و به خیابان آوردن مردم ناراضی هم می توان زمینه کودتا را فراهم ساخت و این همان کاری است که در آرژانتین کردند و حالا نوبت رسیده است به برزیل و اگر این شیوه در برزیل هم پاسخ بدهد آنوقت باید منتظر بود تا نوبت به دیگر کشورهای منطقه برسد.

پیش از آن هم این تجربه برای سرنگونی دولت "مانوئل زلایا" در هندوراس در سال 2009 به کار گرفته شده بود و در سال 2012 نیز برای سرنگونی رئیس جمهور پاراگوئه "فرناندو لوگو" از همین شیوه استفاده شده بود.

پس از به قدرت رسیدن نیروهای چپ در سال 1990 در شماری از کشورهای امریکا لاتین راستگرایان بتدریج این شیوه را برای بازگشت به قدرت آغاز کردند.

کافی است نگاهی انداخته شود به رویدادهای ونزوئلا در سال 2002 ــ هائیتی 2004 ــ بولیوی 2008 ــ هندوراس 2009 ــ اکوادور 2010 ــ پاراگوئه 2012 ــ و امروز در برزیل علیه "دیلما روسف" با متهم ساختن وی به فساد مالی، طرح استیضاح پارلمانی او و بسیج رسانه ها برای پوشش خبری دادن به این جنجال و تهییج مردم.

امروز راستگرایان برای اهداف  خود از روش های پیچیده تری نسبت به گذشته استفاده می کنند. بطور مثال استراتژی تنش در ونزوئلا و برزیل؛ خرابکاری اقتصادی که باعث کمبود مایحتاج مردم می‌شود و صف های طولانی مصرف کنندگان را در ونزوئلا بوجود می آورد. این کپی دقیق سیاست آمریکا در کوبا در سال 1960، در شیلی در سال 1970علیه "سالوادور النده" است که سازمان اطلاعات مرکزی امریکا موسوم به "سیا" سازمان دهنده آن بود.

تمام شواهد نشان میدهد که امریکا این استراتژی نوین کودتا را مخفیانه در امریکای لاتین پیش می برد.

واشنگتن معتقد است تنها راه ممکن برای انحراف افکار عمومی در داخل این کشورها ایجاد نارضائی و سرخوردگی مردم از دولت های مترقی زیر فشار تبلیغات و بحران اقتصادی است، زیرا دیگر نمی توان در جهان امروز ارتش را به خیابان ها آورد. شیوه ای که در گذشته به کار برده می شد و شکل آشکار کودتای نظامی را داشت. حالا سعی می کنند به کودتا جنبه های مردمی و تظاهرات خیابانی بدهند.

برای دستیآبی به این هدف، باید بحران اقتصادی را با تحریم اقتصادی این کشورها دامن زد و فقر و  گرسنگی را گسترش داد تا مردم خود بعنوان سپاه کودتا به خیابان بیآیند.

روز اول ماه مه (روز جهانی کارگی) "دیلما روسف" رئیس جمهور برزیل در سخنرانی خود در "سائو پائولو" گفت:

راستگرایان برزیل با برنامه ریزی دقیق علیه دولت و اقدامات مثبت اجتماعی آن به میدان آمده اند. آنها با دولت من مخالف اند زیر این دولت با تصمیماتی قاطع علیه فقر و برای بهبود زندگی مردم محروم برزیل دست به اقدام زده است. آنها با من مخالف نیستند، بلکه با اصلاحات اجتماعی جدید دولت مخالف اند. آنها با افزایش 9 درصدی بودجه برای خانوادهای فقیر؛ با ساخت 25هزار واحد مسکونی برای خانواده های بی مسکن، با افزایش پزشکان در بیمارستانها و مرخصی بیشتر برای کارمندان دولت و همچنین با اصلاح قانون مالیات ها برای گرفتن مالیات بیشتر از ثروتمندان مخالف اند!

 

)http://www.humanite.fr/amerique-du-sud-la-droite-veut-la-peau-du-progres-social-605719

 

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 550 راه توده - 16 اردیبهشت ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت