راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به 4 سال پرسش و پاسخ

در 4 سال اول بعد از انقلاب 57

انتقام بی منطق

در مناظره های

تلویزیونی 1360

 

باید بررسی واقع بینانه کرد و از خود پرسید: چرا و چگونه از مناظره های تلویزیونی ابتدای انقلاب و جمهوری اسلامی رسیدیم به فاجعه قتل عام زندانیان سیاسی، به اعلام جنگ مسلحانه مجاهدین خلق، به جنگ در کردستان، به فاجعه تحریم انتخابات مجلس پنجم و انتخابات دوم خرداد و ... سر از کودتای 22 خرداد 88 در آوردیم؟ چرا سیاست های ماجراجویانه و شعاری اتمی ایران را کشید به ورطه تحریم های جهانی و غارت داخلی، انتخابات ریاست جمهوری 92 و انتخابات مجلسین شورا و خبرگان سال 94 چگونه رویدادهایی بودند.

 

مرور پرسش و پاسخ ها و انتشار دوباره برخی از سئوالات و پاسخ هائی که رهبری وقت حزب توده ایران "نورالدین کیانوری" به آنها داد، دو دستآورد دارد:

1 - این مرور و بازگشت به گذشته، کارنامه سالهای اول جمهوری اسلامی و عملکرد گروه ها و سازمان های چپ رو و ماجرا آفرینی های آنها که عملا خدمت به ارتجاعی ترین بخش در حاکمیت جمهوری اسلامی بود را نشان میدهد. از طرف دیگر خامی سیاسی رهبران این سازمان ها و گروه ها برای درک شرایط و نگرانی و پختگی و تجربه سیاسی رهبری حزب را یکبار دیگر به نمایش می گذارد. تمام این تجربه و پختگی سیاسی با آن هدف به میدان مرگ و زندگی آورده شده بود که سرنوشت انقلاب 57 آن نشود که امروز شاهد آن هستیم و رهبری آن به دست ارتجاعی ترین و راست ترین جناح ها نیفتد. حزب ما کوشید نظر همه این سازمان ها را به درک شرایط جلب کرده و با تقویت آرمانخواهان مذهبی انقلاب، سد استواری در برابر فرصت طلب های مذهبی و مرتجعین بوجود آورد. این مرور، همچنین نشان میدهد که از همان ابتدای پیروزی انقلاب در سرنگونی نظام شاهنشاهی، حزب ما تا چه حد نگران رشد گام به گام ارتجاع مذهبی، مخالفان آرمان های سیاسی و اقتصادی انقلاب که پشت ریش و ظاهر مذهبی خود را پنهان کرده و پیش می رفتند بود و به نیروهای مذهبی که بعدها سر از زندان های پیش و پس از کودتای 22 خرداد 88 در آوردند، چگونه و با چه نگرانی نسبت به این حضور و رشد هشدار میداد.

2 - این مرور دوباره، علاوه بر بازگشت به گذشته و بازگوئی نقش تاریخی حزب توده ایران در انقلاب 57، به توده ای ها نشان میدهد و یادآوری می کند که مشی و نگاه توده ای به رویدادهای جامعه چگونه باید باشد. کلام و سخن آنها چگونه می تواند توده ای باشد و چنان توده ای، که مخالف و موافق حزب توده ایران، بلافاصله تشخیص بدهد که این سخن و این نگاه، سخن و نگاهی توده ایست.

از پرسش و پاسخ آذرماه 1358، سئوال و پاسخی را انتخاب کرده ایم که این دو در كنار هم نشان میدهد چه فضای سیاسی در آغاز تاسیس جمهوری اسلامی بر کشور حاکم بود و مقایسه آن با آنچه اکنون در جمهوری اسلامی حاکم است، چه فاصله ای نجومی دارد و نسل بعد از انقلاب باید برای هر قضاوتی در باره آن سالها، به این فضا آشنا شود.

دفاع حزب توده ایران از انقلاب و جمهوری اسلامی، معطوف به واقعیات و شرایط و توازنی از نیروها در درون حاکمیت بود که باید آن را دانست و درک کرد. دوم، به سازمان های سیاسی که ظاهرا درمهاجرت گذشته را فراموش کرده اند، یکبار دیگر کارنامه گذشته آنها را نشان داد تا از یاد نبرند چه کردند و چرا امروز که در نقش منتقد آن گذشته ها دهان می گشایند و قلم برکاغذ می گذارند به آنها باید گفت: هنگام بررسی اوضاع امروز جمهوری اسلامی، باید صورتحساب گذشته هر کس را مستقیما برای خود او فرستاد!

باید بررسی واقع بینانه کرد و از خود پرسید: چرا و چگونه از مناظره های تلویزیونی دو گروه سیاسی و ایدئولوژیک، رسیدیم به امروز. دو گروهی که در بخش ایدئولوژیک آن مصباح یزدی و دکتر سروش، فرخ نگهدار و احسان طبری قرار داشتند و در بخش سیاسی آیت الله بهشتی، دکتر پیمان، مهدی فتاپور (از فدائیان اکثریت) و نورالدین کیانوری دبیراول وقت حزب توده ایران قرار داشتند.

 

 - رابطه حزب توده ایران با حزب جمهوری اسلامی چگونه ارزیابی می شود؟

آذر 1358

- اگر روزنامه انقلاب اسلامی را بخوانید، در ده شماره اخیر آن نظریات ما راجع به قانون اساسی آمده است. نقل این نظریات در روزنامه انقلاب اسلامی به طور مثبت انجام گرفته و خرابکارانه نیست. بنی صدر و جناح "انقلاب اسلامی"، حاضر شده است که بحث و مناظره ای با ما داشته باشد و تم آن را هم آزاد گذاشته است که ما خودمان انتخاب کنیم. ما هم این تم را انتخاب کردیم: "وحدت همه نیروها برای تحکیم و تعمیق دستآوردهای انقلاب"، و این مناظره قرار است انجام بگیرد. از ما دعوت شد که در میزگردی که از سوی حزب جمهوری اسلامی برپا شده بود، شرکت کنیم. ما هم شرکت کردیم. بحث بسیار جالب و سازنده ای بود، در باره سوسیالیسم و نقاط مشترک آن با اسلام انقلابی. یعنی نقاط مشترک این دو مکتب فکری. این بحث حدود 3- 2 ساعت به طول انجامید. تعداد زیادی از طرفداران جمهوری اسلامی هم در آن حضور داشتند. ما امیدواریم که با ادامه سیاستی که آن را درست می دانیم و به نظر بخشی از دوستان بالقوه ما (سازمان فدائیان خلق پیش از انشعاب) نادرست می آید، سرانجام بتوانیم میان نیروهای انقلابی اسلامی و هواداران واقعی و پیگیر سوسیالیسم علمی، پلی به وجود آوریم. ما امیدواریم و سعی خود را می کنیم. البته تحقق این امر، تنها به کوشش ما بستگی ندارد. عوامل دیگری هم در میان است که یکی از آنها، اعمال ناآگانه نیروهای چپ است که به کار ما صدمه زیادی می زند و آن را دشوار می سازد!

 

 

به کانال تلگرام راه توده بپیوندید:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 553 راه توده - 6 خرداد ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت