راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با رای مستقیم

مردم نیکاراگوئه

«اورتگا» رئیس جمهور ماند

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

 

«دانیل اورتگا» رئیس جمهور چپگرای نیکاراگوئه بار دیگر در انتخابات عمومی این کشور به پیروزی دست یافت و با رای مردم در مقام خود باقی ماند. به گزارش روزنامه یونگه ولت چاپ آلمان «اورتگا» با بیش از هفتاد درصد آرا برنده انتخابات ریاست جمهوری روز در نیکاراگوئه شد. با پیروزی انتخاباتی ساندنیست ها یکشنبه شب هزاران تن از طرفداران «ساندنیست ها» به خیابان ها ریختند و به جشن و پایکوبی پرداختند. چهار میلیون تن در این انتخابات شرکت کردند که این تعداد 65.8 درصد دارندگان حق رای در نیکارگوئه را شامل می شود. کوبا و ونزوئلا اولین کشور هائی بودند که پس از اعلام شمارش آرا به مردم و دولت نیکاراگوئه تبریک گفتند. هفتاد درصد آرای به صندوق ریخته شده بنام «دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه بوده است. روز یکشنبه همچنین به موازات انتخاب ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی نیکاراگوئه نیز با حضور 90 کاندیدا برگزار شد. در این انتخابات نیز بیش از 72 درصد رای دهندگان به ساندنیست ها رای داده اند. با پیروزی در انتخاباتی پارلمانی، «روزاریو موریلو» همسر اورتگا به نخست وزیری این کشور انتخاب شده . در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه قوی ترین حزب راستگرای اپوزیسیون «پ.ل.س» فقط 4.2 درصد آرا را کسب کرد و سه حزب دیگر اپوزیسیون کمتر از پنج درصد آرا را کسب کردند که امکان حضور در مجلس را نخواهند داشت. یک گروه راستگرای اپوزیسیون که خود را «اتحاد اپوزیسیون » می نامد، انتخابات را تحریم کرده بود. برخی رسانه های خبری آمریکا و اروپا این تحریم را پوشش خبری  دادند. سفیر امریکا در ماناگو پایتخت نیکاراگونه نیز در یک گفتگوی مطبوعاتی در نیکاراگوئه حقانیت «دانیل اورتگا» را در این انتخابات زیر سوال برد. یک ماه قبل نیز با توجه به پیش بینی پیروزی «دانیل اورتگا» ، مجلس نمایندگان آمریکا که در تسلط حزب جمهوری خواهان این کشور است، به منظور زیر فشار گذاشتن نیکاراگوئه، طرح تحریم نیکاراگوئه را در دستور کار خود قرار داد. این طرح تحریمی که «سرمایه گذاری مشروط در نیکاراگوئه» نامیده می شود، با تصویب شدن در مجلس نمایندگان آمریکا می تواند، در آینده، مانع هرنوع استقراض خارجی توسط نیکاراگوئه از سازمان های مالی بین المللی شود.

یونگه ولت نوشت: آگاهان سیاسی این عمل را یک «کودتای نرم» ارزیابی می کنند.

 سایت اینترنتی تلویزیون روسیه امروز نیز در این رابطه نوشت:

ساندنیست ها در سال 1979 توانستند در یک جنگ پارتیزانی دیکتاتور وابسته به امپریالیسم آمریکا« آناستازیو سوموزا» را سرنگون کنند. نیکاراگوئه پس از هائیتی دوم کشور فقر آمریکای لاتین است. «اورتگا» که هفتاد سال دارد، یکبار از سال 1985 تا 1990 رئیس جمهور نیکاراگوئه بود و از سال 2006 تاکنون نیز با رای مردم رئیس جمهور این کشور است.

در سال های گذشته در بخش های آموزشی، بهداشت و مبارزه با فقر دولت به موفقیت های چشمگیری دست یافته است. نیکاراگوئه اکنون دارای نرخ رشد پنج درصدی است. این کشور در منطقه آمریکای جنوبی و میانه دارای مقام اول از نظر برابری جنسی بین مردان و زنان است. همچنین در مقایسه با دیگر کشور های قاره فاصله بین غنی و فقر در این کشور کمتر است.

سایت اینترنتی تلویزیون روسیه در این رابطه همچنین نوشت: پس از انقلاب ساندنیستی سال 1979 در نیکاراگوئه، آمریکا با مسلح کردن ضد انقلاب راست و با تحریک بخشی از سرخ پوستان این کشور در سال 1980 جنگی داخلی را به این کشور تحمیل کرد که به کشته شدن حدود 50 هزار تن انجامید.

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 575  راه توده -  20 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت