راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گنادی زوگانف:

"ترامپ"

فرصتی هم برای امریکا و هم جهان

سایت حزب کمونیست روسیه - آزاده اسفندیاری

 

  

این مقاله که بیشتر جنبه بیانیه دارد، با امضای گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه فدراتیو در سایت حزب کمونیست این کشور منتشر شده است:

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که روز هشتم ماه نوامبر برگزار شد، کاندیدای حزب جمهوری خواه "دونالد ترامپ" در مقابل نماینده حزب دمکرات "هیلاری کلینتون" به پیروزی رسید.

پیروزی"ترامپ" دلیل روشن شکست اجرای سیاست نئولیبرالیستی، جهانی سازی و شکست سیاست های مالی سوداگرانه دولت های آمریکایی در سال های گذشته می باشد.

 سال 2007 بحران رهن و وام مسکن در ایالات متحده آمریکا منجر به شوک و فشار بر روابط مالی و اقتصادی جهانی شد که 200 کشور را در بر گرفت. واشنگتن برای برون رفت از وضعیت دشوار به وجود آمده، دست به ماجراجویی های سیاسی- نظامی زد. سرنگون کردن دولت لیبی و کشتن وحشیانه "معمر قذافی"، تخریب تبهکارانه کشور سوریه و آواره کردن میلیون ها شهروند مرفه و صلح طلب این کشور و نقطه اوج عملیات امپریالیستی آمریکا در به هم ریختن امنیت و ثبات اوکراین با حمایت از نئونازی های هوادار "باندرا" بود. (باندرا ژنرال اوکراینی که در جنگ دوم جهانی با فاشیسم آلمان در حمله به اتحاد شوروی همکاری کرد.)

نتیجه این ماجراجوئی ها به آشفتگی و عدم ثبات اجتماعی آمریکا و اروپا از یک سو و از سوی دیگر، به رو درو قرار گرفتن با روسیه انجامید. همزمان مردم هلند در یک همه پرسی رای به عدم پذیرش اوکراین به اتحادیه اروپا دادند. در ادامه مردم بریتانیا نیز در یک رفراندم رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند و خواهان برداشتن یوغ کمیسیون اروپا از گردن خود شدند. به بیانی دیگر، یعنی مخالفت بخشی از مردم اروپا با سیاست های نئولیبرالی.

بدون تردید پیروزی "ترامپ" درانتخابات ریاست جمهوری را باید در شکست سیاست های نئولیبرالیستی دولت های آمریکایی دانست. برنامه اقتصادی رئیس جمهور جدید آمریکا احیای تولید ملی بر اساس رشد صنایع و ایجاد محل کار، سود افزایی و گرفتن مالیات از شهروندان می باشد. به دست آمدن سرمایه از تولید ملی، پیروزی بر سرمایه های مالی و سوداگرانه جهانی!

واقعیت زندگی سال های گذشته نشان داد که نظام تک قطبی، منجر به رکود اقتصادی و تشدید بحران های اجتماعی جهانی شد. باید توجه داشت که تغییر رئیس جمهوری در آمریکا را نباید تغییر در توازن قوای سرمایه داری در جهان تلقی کرد. ما کمونیست ها نباید با جابجایی رئیس جمهور در آمریکا دچار توهم شویم. در هر صورت او نماینده بخش بزرگی از شرکت های سرمایه داری و بخش جدایی ناپذیر سرمایه داری الیگارشی جهانی است.

وقتی وضعیت اقتصادی آمریکا را با روسیه مقایسه می کنیم ظاهر امر نشان از برتری اقتصاد آمریکا دارد اما با بدهی های نجومی بیش از بیست ترلیونی این کشور، چهره واقعی اقتصاد این کشور نمایان می شود. ظاهر اقتصاد این کشور فریب دهنده است اما همچون خندقی است که روی آن را با کاه پوشانده باشند. ترامپ در پی آن است تا از غرق شدن کشتی آمریکا در بدهی های این کشور ممانعت به عمل آورد.

هیات حاکمه آمریکا بر آن نبود تا در انتخابات این کشور دست کاری و یا تقلب کند اما تمامی دستگاه های خبر رسانی سعی بسیار به کار بردند تا از ترامپ چهره ای هیولایی ترسیم کنند و بر عکس با تبلیغ به نفع" کلینتون" و با ارایه نظر سنجی های غلط، او را پیروز میدان انتخاباتی نشان بدهند.

اظهارات" دونالد ترامپ" در وعده های انتخاباتی اش، در مورد روسیه و وضعیت جهان را باید مثبت ارزیابی کرد، اما نباید کاملا به آن اعتماد داشت . اگر چه او بر رقیب جنگ طلب خود پیروز شد اما این انتظار را نباید داشت که او خارج از منافع طبقاتی خود و منافع ایالات متحده آمریکا قدمی فرا تر بردارد.

باید توجه داشت که در جامعه روسیه برای برخی این سوال وجود دارد که چرا "ترامپ" راه تعامل، دوستی و همکاری با روسیه را در مقابل تفکر خانم "کلینتون" مبنی بر مقابله با روسیه مطرح می کند. در پاسخ شاید بتوان گفت بازگشت به دوستی با روسیه می تواند "سیاست خفه کردن در لباس دوستی" باشد. ما در دوستی با ایالات متحده آمریکا تجارب تلخی را پشت سر گذاشته ایم. سیاستی که با همکاری و توصیه آن ها منجر به نابودی صنعت، علم، سیستم آموزش و پرورش و از همه فاجعه بارتر نابودی ارتش بزرگ اتحاد شوروی گردید.

اگر چه معاون رئیس جمهور جدید آمریکا "مایک پنس" طی مصاحبه ای در مقایسه با اظهارات تهاجمی خانم "کلینتون" نسبت به روسیه با لحن ملایم تری صحبت کرد اما باید هوشیار بود که آقای "ترامپ" برنامه حفظ و تقویت بودجه نظامی آمریکا را مد نظر قرار داده است.

کلام آخر این که، ما گفته ها و برنامه های رئیس جمهور جدید را مد نظر قرار می دهیم اما مطمئن ترین راه دوستی با ایالات متحده آمریکا نه با تکیه بر دوستی با "عمو ترامپ" بلکه تقویت قدرت اقتصادی، فکری و نظامی روسیه، اتحاد و به کار بستن آرمان های عدالت اجتماعی و دوستی خلق ها است.

شکست سیاست های لیبرالیستی چه در کشور ما و چه در سطح جهانی عینیت یافته است. مردم ما در سال های اخیر از چنین سیاست هایی متحمل آسیب های بی شماری شده اند و باید از ادامه آن با تمام توان جلو گیری کرد. تنها یک روسیه قدرتمند می تواند با آمریکا سر میز مذاکره و گفتگو برابر حقوق بنشیند.

.https://kprf.ru/party-live/cknews/160090.html

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 576  راه توده -  27 آبان ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت