راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اوکرائین، کشور

جهان سومی شده

"یونگه ولت" - ترجمه عسگر داوودی

 

 

«ولادیمر آلکسیچ» عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست اوکرائین با روزنامه چپ گرای آلمان «یونگه ولت» مصاحبه کرده و نقطه نظرات خود را در باره تحولات این کشور بیان داشته است. این گفتگو درحاشیه 60 مین سالگرد غیر قانونی اعلام شدن فعالیت حزب کمونیست آلمان انجام شده است.

او درباره اوضاع اوکرائین پیش و پس از فروپاشی اتحاد شوروی می گوید:

 

اوکرائین در تمام سال های فروپاشی در یک وضعیت «تحریک روانی» بسر برده، و به دلیل رویداد های مختلف؛ گذشته تاریخی، ویژگی های ساختاری سابق، اصلاحات اعمال شده، سیاست خارجی و سمتگیری های سیاسی، با انواع شکاف های عمیق اجتماعی روبروست.

پس از کودتای سیاسی توسط نیروهای راست که در سال 2014 اعمال شد، سیستم حقوقی ـ مدنی کشور فلج و متلاشی شده است. بی قانونی و خود قانونی به امری روزانه تبدیل شده است. تراژدی قتل دوم ماه مه سال 2014 در تاریخ ما می ماند. از جمله  قتل نویسنده معروف اوکرائین «اولگه بوسینا» و یا «پاول شرمنت» روزنامه نگار که دو نمونه از بی قانونی و خود قانونی در اوکرائین بشمار می آیند.

درگیری نظامی در «دون باس» یک تراژدی برای مردم اوکرائین است. شمار قربانیان، از جمله سربازان، غیرنظامیان، کودکان، زنان و سالمندان 10 هزار اعلام شده است. این آماری است که سازمان ملل اعلام کرده است. شهرها و روستاهای زیادی تخریب شده اند و ده ها هزار خانه، کارخانه و کارگاه و ساختارهای بنیادی در منطقه درگیری از بین رفته اند. بطور مثال حدود 2 میلیون نفر از مناطق جنگی گریخته اند. صدها هزار تن به کشور های دیگر، از جمله به روسیه پناه برده اند.

رفتار دولت اوکرائین این شک را ایجاد می کند که در ادامه درگیری ها ذینفع است و مایل به رعایت توافقنامه "مینسک 2" برای آتش بس و خاتمه جنگ نمی باشد. این توافقنامه دولت را موظف می کند تا با  رای گیری بیطرفانه و تحت نظر ارگان های بین المللی، از ساکنین «دونسک» و «لوگانسک» که اعلام خودمختاری کرده و جمهوری "روسیه نوین" را تشکیل داده اند در باره خود مختاری یا عدم خودمختاری موافقت کند.

واقعیت اینست که کشور ما طی این سالها، از یک کشور مهم صنعتی تبدیل به یک کشور جهان سومی شده است.

https://www.jungewelt.de/2016/09-13/039.php

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                       شماره 568 راه توده - 25 شهریور ماه 1395

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت